شناسهٔ خبر: 112589 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: شبکه خبر

اعتراض شدید هند به تناقض گویی سعودی ها

حادثه منا وزیر خارجه هند اعلام کرد: مسئولان عربستانی تصاویر جسدهای ۱۰۹۰ نفر از حجاج را که در حادثه منا جان خود را از دست دادند، منتشر کردند، در حالی که هنوز ادعا می کنند شمار کشته ها ۷۶۹ نفر است.

به گزارش «نماينده»، پایگاه اینترنتی روزنامه رای الیوم چاپ لندن در سرمقاله امروز از پیوستن هند به جمع کشورهای معترض به عملکرد سعودی ها خبر داد و مقامات عربستان را به تناقض گویی متهم کرد.

سوشما سواریچ، وزیر امور خارجه هند، امروز گفت: مقامات عربستان تصاویر ۱۰۹۰ نفر از کشته شدگان در منا را منتشر کرده اند، اما همچنان ادعا دارند که تعداد جانباختگان ۷۶۹ نفر است.

این نشریه می افزاید: مسئولان عربستانی تا حد بسیار زیادی از سخن گفتن درباره این تراژدی اجتناب و از پاسخ به اتهامات ایران پرهیز و به همین جمله بسنده می کنند که آنها تصمیم گرفتند کمیته تحقیقی در این زمینه تشکیل دهند؛ اما تا بدین لحظه اسامی اعضای این کمیته ورئیس آن مشخص نشده است و انتظار می رود یکی از شاهزادگان خاندان حاکم به عنوان رئیس انتخاب شود.

در این سرمقاله آمده است: آنچه را که مسئولان عربستانی در برخورد با این فاجعه کم دارند، نبود شفافیت است؛ مسئله ای که باعث شده تا زمینه برای بسیاری از پیشگوئی ها و اجتهادها نه فقط از سوی ایرانی ها بلکه از طرف های دیگر اسلامی، همچنان وجود داشته باشد.

سوشما سواریچ، وزیر خارجه هند نیز در توئیت خود نوشت: مسئولان عربستانی تصاویر جسدهای هزار و نود نفر از حجاج را که در حادثه منا جان خود را از دست دادند، منتشر کردند که این عدد از آمار رسمی یعنی هفتصد و شصت و نه کشته بیشتر است.

در ادامه این سرمقاله آمده است: ما از اینکه وزیر حج واوقاف عربستان استعفا نکرده یا حتی مانند کشورهای توسعه یافته و توسعه نیافته، از منصب خود برکنار نشده است، تعجب می کنیم. همچنین از استعفا نکردن یا برکنار نشدن مسئولان برقراری امنیت و دست اندرکاران دفاع غیر عامل عربستان که مسئولیت نظارت بر ساماندهی رفت و آمد حجاج و تامین سلامت آنان را برعهده دارند و زمینه سازی برای محاکمه آنها به اتهام سهل انگاری و قتل غیر عمد صدها نفر از حجاج، در تعجب هستیم.

نویسنده سرمقاله رای الیوم سپس افزود: مسئولان عربستان این روزها با آزمون دشوار و سوالات سیاسی، حقوقی و فنی زیادی مواجه هستند که باید به طور شفاف وآشکار به آن پاسخ دهند. اما بیشتر شواهد حاکی از آن است که آنها چه بسا به همان روشی که در قبال فجایع گذشته در موسم حج روی آورند، این بار نیز به همان روش متوسل شوند یعنی ابتدا سعی می کنند از شدت خشم و غضب ها بکاهند و زمان را مدیریت کنند، تا التهاب و تنش ها کاهش یابد و بعد از آن به فراموشی سپرده شود.

نظر شما