شناسهٔ خبر: 112461 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما

هیچ کشوری نمی تواند برای ملت سوریه تصمیم بگیرد

ولید معلم وزیر خارجه سوریه در نیویورک گفت: هیچ کشوری نمی تواند برای ملت سوریه تصمیم گیری کند.

به گزارش «نماینده» به نقل از شبکه تلویزیونی المیادین، ولید المعلم در نیویورک اعلام کرد اوباما باید بداند که ملت سوریه به تنهایی درباره گزینه های سیاسی خود تصمیم می گیرد.

وی درباره موضع گیری مقامات ترکیه دال بر بستن مرزها در برابر تروریست ها ابراز شک و تردید کرد و از مقامات ترکیه خواست با سوریه همکاری کنند.

ولید المعلم گفت: باید اوباما و دیگر مسئولان درک کنند این ملت سوریه است که به تنهایی درباره آینده خود تصمیم می گیرد و در زمان کنفرانس ژنو ۲ این مسئله را برای جان کری متذکر شده ام و بار دیگر به آن اشاره می کنم. اوباما و هیچ طرف دیگری نمی توانند برای ملت سوریه تصمیم گیری کنند.

وی در پاسخ به این پرسش که نخست وزیر ترکیه گفته است مرزهای این کشور در برابر تروریسم بسته شده است و ده ها نفر تحت تعقیب قرار دارند، ارزیابی شما از مواضع ترکیه چیست، گفت: امیدوارم ترکیه این بار صادق باشد چرا که ما به این گونه موضع گیری های مقامات ترک که عملی نمی شود عادت کرده ایم، در صورتی که ترکیه در مسئله مبارزه با تروریسم و حمایت از ملت ترکیه از فعالیت های تروریستی است، جدی است باید با سوریه هماهنگی کند.

وی تاکید کرد: ما از خواسته های رئیس جمهور پوتین برای تشکیل مرکزی برای مبارزه با تروریسم حمایت می کنیم، قرار است اتاق عملیاتی تشکیل شود که در آن گزارش های اطلاعاتی مبادله خواهد شد.

ولید المعلم گفت: من اطلاعاتی درباره مشارکت آمریکا در این طرح ندارم و فعالیت های این اتاق عملیات در تعارض با راهبرد آمریکا دال بر مهار داعش(گروهک تکفیری صهیونیستی داعش) و نه نابود کردن آن است.

نظر شما