شناسهٔ خبر: 112395 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

شمخانی: دولت سعودی باید مسئولیت اقدامات خود را بپذیرد

دبیر شورای عالی امنیت ملی گفت: عربستان باید مسئولیت اقدامات خود را بپذیرد و در راستای جبران خساراتی که وارد کرده، تلاش کند.

به گزارش «نماینده»، علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی در بیست و پنجمین محفل پیشکسوتان جهاد و شهادت که امروز در مسجد ولیعصر (عج) در خیابان وزرای تهران برگزار شد، در جمع خبرنگاران با اشاره به این‌که تلاش مسئولان در نظام جمهوری اسلامی این است که فرهنگ دفاع مقدس و فرهنگ ایثار و شهادت را الگوی مدیریت خود قرار دهند، گفت: تجربه دفاع مقدس برای ما تجربه بسیار ارزشمند و گرانبهایی بود زیرا ما آموختیم که فرهنگ ایثار و شهادت و جهاد است که می‌تواند الگوی مدیریت‌ها باشد و به عنوان حلال مشکلات قرار گیرد.
 
شمخانی افزود: روال معمول جنگ‌ها این است که آن طرفی که تجهیزات بیشتر  قوی‌تری دارد، پیروز میدان و کارزار بوده است اما جنگ تحمیلی و دفاع مقدس هشت ساله ثابت کرد که همیشه این معادله برقرار نیست زیرا جمهوری اسلامی ایران با حداقل نفرات و نیروی نظامی و تجهیزات جنگی به دفاع از میهن می‌پرداخت و در نهایت هم توانست از میدان جهاد سربلند بیرون بیاید.
 
دبیر شورای عالی امنیت ملی همچنین با اشاره جایگاه والای رزمندگان اسلام و پیشکسوتان جهاد و شهادت در کشور ما گفت: پیشکسوتان جهاد و شهادت در حقیقت صاحبان فرهنگ دفاع مقدس هستند. آنها فرهنگی را ایجاد کردند که حفظ و صیانت از آن سفارش جدی اصلی و همیشگی امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری است.
 
شمخانی در پاسخ به سؤال دیگری در مورد حوادث ناگوار اخیر در سرزمین وحی افزود: به نظر نمی‌آید در وقوع این حوادث تلخ عمدی در کار بوده باشد اما حقیقت این است که ابعاد این حوادث آن‌قدر وسیع و شدید است که ذهنیت عمدی بودن را ایجاد می‌کند.
 
وی افزود: شواهد ناکارآمدی و بی‌لیاقتی آل سعود در مدیریت مناسک حج که منجر به بروز این اتفاقات شد، کاملا واضح و آشکار است.  
 
دبیر شورای عالی امنیت ملی در پاسخ به سؤال دیگری در مورد دلایل سوء مدیریت سعودی‌ها در مناسک حج امسال گفت: واقع امر این است که اولویت‌های سعودی‌ها تغییر پیدا کرده است، آن‌ها دیگر دغدغه ایمنی زائران خانه خدا را ندارند بلکه به مسائل دیگر مشغول هستند و مهم‌ترین مسئله بحرانی است که آن‌ها برای یمن ایجاد کردند.
 
وی افزود: دلیل دیگری که می‌توان مورد اشاره قرار داد این است که سعودی‌ها تغییر حاکمیت را تجربه می‌کنند و در این تغییر حاکمیت عناصر آماتور که هنوز تجربه کافی برای مملکت‌داری ندارند وارد سطوح اولیه سیاست عربستان شده‌اند و به همین دلیل نمی‌توانند امور مختلف را مدیریت کنند چه در خارج از مرزها و چه در داخل مرزهای خود و به همین دلیل هم ضایعه دهشتناک و شدیدی مانند آنچه در مسجد الحرام و منا شاهد بودیم رخ می‌دهد، آن‌ها ضایعه بزرگی را به امت اسلام وارد کردند.
 
شمخانی در ادامه افزود: عربستان باید مسئولیت اقدامات خود را بپذیرد و همچنین باید در راستای ترمیم و جبران خساراتی که وارد کرده است تلاش کند.
 
دبیر شورای عالی امنیت ملی در پایان با اشاره به جدیت نظام جمهوری اسلامی ایران در حفاظت و حمایت از حقوق مردم ایران به خصوص آن‌ها که در حوادث اخیر عربستان قربانی یا آسیب‌دیده هستند، گفت: ما از حقوق مردم خود دفاع خواهیم کرد و به همین دلیل عربستان باید تضمین بدهد که دیگر چنین اتفاقاتی رخ ندهد و کسانی که در این حوادث سهل‌انگاری یا عمدی داشته‌اند را مجازات کند.  
 
شمخانی همچنین به این نکته اشاره کرد که رئیس جمهور در جلسه آتی شورای عالی امنیت ملی برای بررسی حوادث تلخ سرزمین وحی حضور خواهد یافت.

نظر شما