شناسهٔ خبر: 112348 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

نابرابری درآمد شاغلان تشدید شد

کار43 سازمان جهانی کار با هشدار نسبت به شکل‌گیری ناامنی گسترده در بازار کار جهانی اعلام کرد: بیکاری افزایش یافته و نابرابری درآمدها در حال افزایش است.

به گزارش «نماینده»، سازمان جهانی کار در تازه ترین گزارش خود درباره وضعیت قراردادهای کاری در کشورهای مختلف جهان و چشم انداز سال ۲۰۱۵ اعلام کرد: بیش از ۶۰ درصد از کارگران شاغل در کشورهای مختلف جهان، فاقد هر نوع قراردادی برای اشتغال هستند.

همچنین ۴۲ درصد حقوق و دستمزد بگیران کارگری جهان دارای قرارداد دائمی هستند. سازمان جهانی کار هشدار می دهد که ممکن است یک ناامنی گسترده در بازار کار جهانی شکل بگیرد به نحوی که چشم انداز اشتغال در ۲۰۱۵ نشان می دهد سه چهارم از کارگران دارای قراردادهای موقت و کوتاه مدت خواهند بود.

از سویی شاغلان در حرفه های غیررسمی نیز معمولا بدون هرگونه قراردادی ادامه فعالیت خواهند داد. بنابراین در چنین شرایطی برآورد می شد تنها یک چهارم از کارگران دارای یک رابطه پایدار در اشتغال باشند.

بر پایه گزارش سازمان جهانی کار، اشتغال پاره وقت در کشورها رو به افزایش است که این میزان به خصوص در میان زنان بیشتر است. آمارها نشان می دهند روند اشتغال پاره وقت در کشورها در فاصله سال های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۳ رو به افزایش بوده است.

سازمان جهانی کار بر این عقیده است که باید فرصت های سرمایه گذاری برای افزایش اشتغال زایی و بهره وری در کشورها تحریک شود و امنیت کسب درآمد کافی نه تنها برای شاغلان دارای قرارداد پایدار، بلکه برای کارگران موقت نیز افزایش یابد.

امروز نابرابری های درآمدی کشورها در حال افزایش است و رشد بیکاری و عدم فعالیت اقتصادی تشدید شده است. شکاف درآمد بین کارگران دائم و غیردائم وجود دارد و این روند در طول یک دهه گذشته افزایش یافته است.

در اروپا اقدامات حفاظت نیروی کار از سال ۲۰۰۸ میلادی کاهش یافته است. رشد اشتغال سالیانه به میزان حدود ۱.۴ درصد از سال ۲۰۱۱ تاکنون در کشورهای توسعه یافته و اتحادیه اروپا متوقف شده است. در ۸۶ کشور جهان که ۶۵ درصد از اشتغال دنیا را در اختیار دارند، بیش از ۱۷ درصد از افراد در مشاغل پاره وقت کمتر از ۳۰ ساعت در هفته کار می کنند. در این کشورها تعداد زنان درگیر در مشاغل پاره وقت ۲۴ درصد و مردان ۱۲.۴ درصد است.

    نظر شما