شناسهٔ خبر: 112325 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ

پاسخ فعالان سیاسی اصولگرا به یک ادعا:

فرافکنی اصلاح طلبان برای پرده انداختن بر اختلاف با کارگزاران ! / وحدت اصولگرایان به مرحله عملیاتی رسید

ناطق.عارف/ اصولگرایان با وجود سلیقه های مختلف از حاشیه عبور و بر وحدت و همگرایی و دست یافتن به لیست واحد تا کید می کنند. اما حاشیه سازی ها ی جریان رقیب همچنان ادامه دارد چرا که از هم اکنون اختلاف انتخاباتی بین اعتماد ملی(منتجب نیا) و کارگزاران ایجاد شده است.

گروه سیاست «نماینده»- هفتم اسفند ماه انتخابات مجلس شورای اسلامی برگزار می شود و از هم اکنون ماراتن حضور و نقش آفرینی احزاب و تشکل های سیاسی در این آوردگاه مهم و حساس آغاز شده است. اصولگرایان با شیخوخیت سازمان روحانیت در حال طراحی و مهندسی وحدت و هم گرایی هستند، اصلاح طلبان نیز در اتاق فکر، مدل های انتخاباتی را طراحی و تدوین می کنند، مدل هایی که تا کنون با واکنش برخی از اصلاح طلبان مواجه شد و در نهایت با تصمیم شورای هماهنگی و تائید رئیس دولت اصلاحات قرار است شورای سیاستگذاری اصلاح طلبان تشکیل شود.

اصولگرایان این روزها چراغ تشکیلات خود را در نشست های سه جانبه با حضور حزب موتلفه اسلامی، جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی و جبهه پایداری روشن کرده اند و به گفته رئیس جبهه پیروان به زودی شورای هماهنگی آغاز به کار می کند تا شاهد فصل جدیدی از همگرایی و هم صدایی نیروهای انقلاب در سپهر سیاست باشیم اما در این بین اصلاح طلبان خوابی برای اصولگرایان دیده اند و می خواهند با تعبیر وارونه یک رویا بر انشعاب نیروهای اصولگرا دامن بزنند این در حالی است که دعواهای کنشگران و احزاب اصلاح طلبان همچنان ادامه دارد.

امروز، رسول منتجب نیا قائم مقام حزب اعتماد ملی در گفتگویی با روزنامه آرمان ایده و چشم اندازی روشنی را برای جریان متبوعش در انتخابات مجلس ترسیم کرد و در عین حال  مدعی شد «اصولگرایان قطعا به وحدت نمی‌رسند، چرا که سلایق متقاوتی دارند و تضاد منافع بین آنها زیاد است. از اصولگرایان سنتی گرفته تا اصولگرایان تندرو مثل جبهه پایداری و حتی طیف نزدیک به احمدی‌نژاد، به شکل مجزا در حال فعالیت هستند و نمی‌توانند به وحدت برسند. تا الان هم هرچه تلاش کرده‌اند ناموفق بوده‌اند که زیر یک چتر جمع شوند».

برای پاسخ به این ادعا «پایگاه اطلاع رسانی نماینده» این پرسش را از فعالان سیاسی اصولگرا مطرح کرد، «آیا اصولگرایان در انتخابات پیش رو به وحدت نمی رسند؟ آیا اختلاف نظر در این جریان به معنای عدم ائتلاف است»؟

اختلاف نظر در روش ها است؛ وحدت اصولگرایان در حال انجام است

لطف الله فروزنده"سخنگوی جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی" در گفتگو با «نماینده» با اشاره به اینکه روند وحدت و همگرایی اصولگرایان دنبال می شود، گفت: هیچ طیفی از جریانات اصولگرا شک و تردیدی نسبت به وحدت ندارد، حتی در مورد وحدت گفتمانی همه بر آن اتفاق نظر دارند.

وی با بیان اینکه اصولگرایان در حوزه گفتمان با هم وحدت دارند، اظهارداشت: همه می دانند باید کشور را مثلا در حوزه اقتصادی براساس اقتصاد مقاومتی جلو ببرند و یا اینکه در حوزه بین المللی، عزت ملی و اقتدار ملی داشته باشیم در این موارد بحثی نیست.

سخنگوی جمعیت ایثارگران با اشاره به اینکه اما در ائتلاف سیاسی ضمن اینکه اصول مشترک است، اختلاف سلیقه هایی نیز وجود دارد، تصریح کرد: عملکرد گذشته نشان داد ما(اصولگرایان) هر جا وحدت کردیم پیروز شدیم و هر جا وحدت نکردیم از جمله انتخابات یازدهم علی رغم اینکه ظرفیت داشتیم آسیب دیدیم.

فروزنده معتقد است: البته جریانات مختلف اصولگرا  باید یک مقدار سعه صدرشان را بالا ببرند و همدیگر را تحمل کنند بالاخره ما اصول مشترک زیادی داریم و اگر اختلافی هم وجود داشته باشد در روش ها است.

وی با بیان اینکه خوشبختانه وحدت نیروهای اصولگرا به خوبی در حال انجام است و ما بر وحدت اصولگرایی تأکید داریم، اظهارداشت: تأکید ما این است که ما باید وحدت حداکثری با حفظ ارزش ها داشته باشیم و هر جا همدیگر را تحمل کردیم  ولو در جایی حق با ما  بود اما از حقمان به خاطر انقلاب گذشتیم موفقیت داشتیم" ما در جمعیت جمعیت ایثارگران پیش از این اعلام کردیم،  اگر به فرض فردا در لیست نهایی مجلس یک نفر از بچه های ما نباشند ولی اصولگرایان به وحدت رسیده باشند آن وحدت را ترجیح می دهیم و کاملا به وحدت اعتقاد داریم.

نکته دیگری که منتجب نیا در گفتگوی خود به آن پرداخت تقسیم بندی اصولگرایان بود، محمد نبی حبیبی"دبیرکل حزب موتلفه اسلامی" در واکنش به اقدام اصلاح طلبان مبنی بر تقسیم بندی اصولگرایان، می گوید: : اصولگرا، اصولگراست. تندرو و افراطی، معتدل و سنتی نداریم. بالاخره یا کسی اصولگرا هست یا نیست. ملاک‌های اصولگرایی مشخص است که خوشبختانه ما در نشست پنج‌شنبه گذشته آن را باز تعریف کردیم.  

وی همچنین با بیان این مطلب که "اختلاف نظر امری طبیعی است"، به «نماینده» تاکید کرد: در  بین تشکل های اصولگرا اختلافات سلیقه ای وجود دارد، ولی امیدواری ما برای رسیدن به لیست واحد است و  روند همگرایی وحدت اصولگرایان نیز با شیب معقولی پیش می‌رود.

**اختلاف سلیقه طبیعی است اما مهم وحدت اصولگرایان است

دبیر کل حزب موتلفه همچون سخنگوی جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی براین نکته تاکید کرد: برای ما مهم است که نامزدها اصولگرا بوده و رای‌آوری داشته باشند و عضو موتلفه بودن اولویت اول ما نیست.

حجت‌الاسلام قاسم روانبخش عضو شورای مرکزی جبهه پایداری هم پیش از این در همایش اصولگرایان در مشهد  با تاکید بر حفظ وحدت اصولگرایان گفته بود که:  «اختلاف سلیقه احزاب و گروه‌ها طبیعی است اما برای حفظ وحدت باید این اختلاف سلیقه کنار گذاشته شود و همگی در راستای وحدت تلاش کنند».

دو عضو تاثیرگذار در جبهه اصولگرایان به «نماینده» از وحدت با وجود برخی از اختلاف ها که طبیعی است سخن گفتند و عضو دیگر قبل از این در همایش اصولگرایان مواضع همچون همفکران خود بیان کرد از این رو نقشه اصولگرایان در جهت وحدت در حال تکمیل است.

اظهار نظر اصلاح طلبان پیرامون انشعاب و اختلاف در جریان اصولگرا در حالی بیان می شود که هفته جاری پس از رپرتاژ ارگان حزب کارگزاران برای شیخ نور، اصلاح طلبان نسبت به طرح این مواضع واکنش نشان دادند. حتی منتجب نیا امروز در گفتگوی خود با رسانه خانوادگی هاشمی رفسنجانی بر سرلیستی عارف و نه ناطق تاکید کرده بود و گفت: ممکن است آقای ناطق در لیست ما باشد ولی اینکه سرلیست باشد قطعا اصلاح‌طلبان راضی نخواهند بود که با بودن آقای عارف شخصیت دیگری به عنوان سرلیست اصلاح‌طلبان مطرح شود.

این مواضع در حالی بیان می شود که رسانه حزب کارگزاران سازندگی در یادداشتی به قلم محمد قوچانی نایب رئیس کمیته سیاسی این حزب با ارائه این خبر که "شخصیت های سیاسی برجسته اصلاح طلب نظیر آیت الله هاشمی و حجت الاسلام حسن خمینی از حجت الاسلام ناطق نوری برای حضور در عرصه انتخابات دعوت بعمل آورده اند"، ناطق نوری را گزینه مطلوب برای ریاست مجلس دهم معرفی کرد.

تلاش کارگزارانی ها برای به میدان آوردن شیخ نور با واکنش برخی از اصلاح طلبان همچون اعتماد ملی روبه رو شد، باید  در این زمینه منتظر واکنش شخصیت های سیاسی و موثر اصلاح طلب دیگر ماند. این در حالی است که اصولگرایان با وجود سلیقه های مختلف از حاشیه عبور و بر وحدت و همگرایی و دست یافتن به لیست واحد تا کید می کنند. اما حاشیه سازی ها ی جریان رقیب همچنان ادامه دارد چرا که از هم اکنون اختلاف انتخاباتی بین اعتماد ملی(منتجب نیا) و کارگزاران ایجاد شده است.

نظر شما