شناسهٔ خبر: 112257 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه رسالت

علل فاجعه منا و تدبير ما

حادثه منا 43

«نماینده»؛ دكترسيد عبدالله متوليان/ حادثه مرگبار منا در روز عيد قربان، که بر اساس آمارهاي منتشره منجر به کشته شدن بيش از ۱۵۰۰ تن و زخمي شدن بيش از ۴۰۰۰ تن و مفقود شدن تعداد زيادي از زائران خانه خدا شده و متأسفانه سهم ۲۰ درصدي کشور ما (علي‌رغم سهم ۳ درصدي حجاج ايراني از کل حجاج) از اين فاجعه دردناک، کشور را در بهت و ناباوري فرو برده، اولين نمونه از مرگ هاي اين چنيني در منا نبوده و طي ۳۰ سال گذشته به دفعات اين فاجعه غم بار انساني در سرزمين مکه و منا به عناوين و بهانه هاي مختلف نظير خرابي سيستم تهويه تونل، آتش سوزي در چادرها، آتش سوزي در هتل ها، ريزش پل جمرات و... تکرار شده است، اما هر بار که تعدادي از مهمانان پروردگار قرباني سوءمديريت حاکمان سعودي شده اند، با توجيهات غير منطقي و غير عقلاني آنان مواجه و متأسفانه پس از مدتي با کم توجهي کشورها، به تدريج حادثه موصوف به فراموشي سپرده شده و اين تراژدي دردناک و غم بار، با فاصله زماني کوتاهي دوباره و چند باره تکرار و تکرار شده است.

 

هم اينک نيز که فاجعه  کشته و زخمي شدن هزاران تن از زائران 

بيت الله الحرام بر اثر بي کفايتي خاندان آل سعود در اداره  مراسم حج، تيتر يک بسياري از روزنامه ها و رسانه هاي جهان شده و قبل از آن که کميته اي حقيقت ياب تشکيل وبا بررسي مستندات و قرائن و شواهد  ابعاد وعلل دقيق حادثه را مشخص نمايد، متأسفانه؛ برخي نهاد ها و شخصيت هاي حقيقي و حقوقي وهابي و سعودي با همراهي امپراتوري رسانه اي عربي، عبري و غربي، با شتابزدگي مفرط و اقدامي عجولانه نسبت به قلب واقعيت و به انحراف کشاندن افکار عمومي منطقه اي و جهاني وارد صحنه  تبليغات شده و با فرار به جلو، ايران را به عنوان يکي از علل اصلي موجده  حادثه معرفي مي کنند. به عنوان مثال: 

سايت هاي سعودي و وهابي در توئيتر و ديگر شبکه هاي اجتماعي با راه اندازي هشتک "#ايران_تقتل_حجاج" (ايران حجاج را مي کشد)  تلاش مي کنند افکار عمومي مسلمانان و جهانيان را بر عليه مردم و حکومت ايران بسيج و سازماندهي کنند.

ائمه  جمعه حکومت سعودي و بويژه امام جمعه  مسجدالحرام (السديس) در خطبه هاي نماز جمعه  اين هفته با مقصر معرفي کردن ايران، فضاي عمومي را به سمت تحريک مردم و افکار عمومي به تقابل اعراب با ايرانيان و تشيع کشانده اند.

عمده  مسئولين اجرايي عربستان نيز در اقدامات مشابه، کاروان هاي ايراني را به بي نظمي و حرکت بر خلاف جهت حرکت‌زائرين، متهم و همين موضوع را عامل بروز حادثه معرفي کرده و مي کنند.

بروز حادثه  دلخراش منا در کنار حوادث ديگردر سال جاري نظير : تأخير قطار و بستن طولاني مدت درب هاي قطار و خفگي زائرين علي‌رغم التماس زائرين براي بازکردن درب هاي قطار، سقوط جرثقيل به داخل مسجدالحرام(که به دلايل متعدد شائبه  عمدي بودن را تقويت مي کند)  آتش گرفتن هتل، آتش گرفتن چادرهاي زائران مصري در منا، حج سال جاري را به عنوان يکي از پرحادثه ترين مراسم هاي حج معرفي وهمين مسئله، سبب گسترش شايعات و بهره برداري شياطين،  

فتنه جويان، مخالفين، فرصت طلبان و برخي تندروهاي سياسي داخلي و... شده و با ارائه  تصويري مخدوش و بسيار خشن و متحجر از دين حنيف اسلام عزيز، به تفرقه  ميان مذاهب مختلف جهان اسلام دامن زده و زمينه هاي بروز جنگ هاي داخلي اسلام را فر اهم مي کنند.

در مورد علل واقعي حوادث خونين حج سال جاري، بر اساس قرائن و شواهد و برخي مستندات موجود،  

گمانه زني هايي وجود دارد، که برخي از مهم‌ترين آن ها از اين قرار است:

۱ – يکي از جدي ترين گمانه زني ها در باره حوادث مکه و منا، به فرزند جاه طلب، نالايق و بي کفايت سلمان پادشاه عربستان برمي گردد وگزارش هايي در باره  دست داشتن محمدبن سلمان در وقايع مکه، با هدف حذف محمد بن نايف وليعهد و جانشين فعلي شاه سعودي منتشر شده و در همين رابطه يادداشت عبدالله المقرن مدير مرکز ملي آموزش الکترونيک و مشاور وزير آموزش عالي سعودي، در پايگاه اينترنتي "شئون خليجيه" قابل توجه و تأمل برانگيز است که حوادث اخير را بي ارتباط با جنگ قدرت در درون خاندان سعودي نمي داند.

۲ – يکي ديگر از حدس هاي قوي درباره  علت اصلي حادثه به جنگ يمن باز مي گردد.  معتقدين اين فرضيه نيز با استناد به برخي قرائن و شواهد اين حوادث را عمليات ايذايي براي فريب افکار عمومي و انحراف از موضوع کشتار مردم مظلوم و بي دفاع يمن (غايبان حج امسال) دانسته و بر اين باورند که محمد بن سلمان (جانشين جاه طلب وليعهد و وزير جنگ حکومت سعودي) به منظورخروج از زير بار فشار افکار عمومي و مطالبه  سران کشورهاي اسلامي در باره   جنگ يمن، به اين اقدام رذيلانه دست زده است.

۳ – برخي نيز با استناد به موضع گيري هاي عجولانه  مسئولان سعودي در باره  مقصر دانستن ايران در حادثه  

منا، اين اقدام ددمنشانه را اقدام از پيش طراحي شده  محمدبن سلمان، براي انحراف افکار عمومي و تبديل جنگ سعودي يمني (عربي، عربي) به جنگ عربي ايراني دانسته و معتقدند با توجه به عدم همراهي بسياري از کشورهاي عربي با مواضع سعودي ها در جنگ يمن، اين سناريو در صورت موفقيت، مي تواند صحنه  جنگ با يمن را در مرحله  نخست به جنگ "عربي ايراني" و در مرحله  بعدي به جنگ "شيعي سني" تبديل نمايد و در اين صورت اوضاع به نفع سعودي ها تغيير وضعيت داده و در نتيجه کشورهاي عربي را به حمايت از مواضع غيراصولي و غير انساني سعودي ها در جنگ يمن ترغيب و تشويق خواهد نمود.

۴ – و برخي نيز حوادث شهر مکه را که از نظر کميت و کيفيت، غير قابل مقايسه با حوادث سال هاي پيشين است، نوعي انتقام گيري حاکمان مکه (به عنوان حاميان اصلي داعش و ساير تروريست هاي تکفيري) از ايران به خاطر شکست هاي پي در پي در سوريه و عراق و تضعيف موقعيت جبهه  وهابيت در دنياي اسلام دانسته و اقدامات لجوجانه عوامل اجرايي سعودي در باز نکردن درب هاي قطار و فنس هاي راه هاي مسير جمرات و برخوردهاي 

غير انساني و غير اخلاقي با مجروحان ايراني و عدم تخليه  ۲۱ تريلر حامل اجساد قربانيان حادثه (بعد از چند روز و در هواي بسيار گرم عربستان) و... را به عنوان شواهد و قرائن انتقام گيري سعودي ها ارائه مي کنند.

آنچه علاوه بر ضعف ها و تقصير هاي آشکار ناشي از 

بي کفايتي عوامل سعودي در بروز حوادث متعدد مکه در سال جاري بيش از پيش خود نمايي مي کند، عدم همکاري حکومت سعودي با سازمان حج و زيارت ايران است به گونه اي که : ۱- با گذشت چند روز از حادثه  هولناک منا، هنوز وضعيت مفقودين ايراني مشخص نشده است.  

۲- به هيچ وجه از توانمندي تيم پزشکي ايران استفاده 

نمي شود. ۳- اقدامات سعودي ها در مورد کشته ها، مجروحين و مفقودين به صورت کاملاً مخفيانه و دور از چشم کشور هاي آسيب ديده صورت مي پذيرد. ۴- از صدور ويزا براي نماينده  رسمي ايران (وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي)، خود داري مي کنند. ۵- وزير خارجه  سعودي درخواست ديدار آقاي ظريف را رد مي کند. ۶- شايعاتي منتشر شده است، مبني بر استفاده از گازهاي خفه کنند  ضعيف براي بي حال شدن و زير دست و پا رفتن مردم (با توجه به گم شدن خبرنگاران ايران که در صحنه حاضر بوده اند.)  و... و. همه  اين شواهد و قرائن شائبه  عمدي بودن حوادث مکه و منا را تقويت مي کند.

در اين ميان بهره برداري هاي فرصت طلبان، فتنه جويان و شبکه  اصحاب رسانه اي جبهه  غربي، عربي و عبري با همکاري شبکه هاي اجتماعي و مجازي، از اين حادثه جاي تأمل دارد؛ به گونه اي که متأسفانه اصل موضوع حج به عنوان يک امر واجب و ضروري دين توسط عناصر و ايادي فريب خورده و اجيرشده، با توسل به مباحث عوامانه و مغالطه اي زير سئوال رفته و مردم و نظام را به تعطيلي حج ابراهيمي دعوت مي کنند و براي پول هاي خرج شده در راه حج، اشک تمساح مي ريزند. اين حرکت سازمان يافته، خوشنودي و رضايت شيطان بزرگ از تعطيلي مراسم برائت از مشرکين و شياطين را در پي داشته و اگر نشانه  دست داشتن آمريکا در پس حوادث مکه و منا نباشد 

بي شک، آمريکايي ها يکي از بهره برداران اصلي اين حادثه  هولناک بوده و براي خلاصي از مراسم برائت از مشرکين برنامه ريزي خواهند نمود. از طرف ديگر فرصتي را در اختيار شيطان بزرگ و حيله گر قرار خواهد داد تا با کمک عوامل خود فروخته و عناصر داخلي خود در ايران، جامعه را به سمت دوقطبي سازي و تفرقه سوق داده و زمينه را براي تحقق اهداف شيطاني خود و نفوذ بين آحاد مردم و پيگيري استراتژي تغيير رفتار  آماده نمايد.  

اگر چه با توجه به عدم همکاري حکام سعودي براي کشف حقيقت، هنوز براي تحليل جامع وقايع هولناک مکه و منا زود است ليکن علل اصلي و فرعي اين گونه حوادث هرچه باشد، پيگيري موارد زير از ضروريات و مسلمات حج امسال است:

۱ –تشکيل کميته  حقيقت ياب متشکل از نمايندگان کشور هاي 

آسيب ديده و برخي ديگر از کشورها به انتخاب و با مديريت سازمان کنفرانس اسلامي

۲ – برخورد و مطالبه  جدي و قاطعانه  دستگاه اجرايي ايران از حکومت سعودي و سازمان کنفرانس اسلامي و ساير مراجع حقوقي و اجرايي و... منطقه اي و بين المللي

۳ – مطالبه  جدي دستگاه قضائي جمهوري اسلامي نسبت به احقاق حقوق مادي، معنوي، فردي، اجتماعي و حکومتي ايران و تنبيه کامل خاطيان و...

۴ – ورود مقتدرانه  نمايندگان ملت به موضوع در راستاي نظارت دقيق و تدوين قوانين مناسب جهت دفاع مؤثر از حقوق مردم و نظام مقدس جمهوري اسلامي ايران

۵– فراخوان اسلامي و بين المللي به‌ويژه اهل سنت براي کوتاه کردن دست وهابيون غير مسلمان ساخته و پرداخته  دست انگل استان از بلاد اسلامي، همانگونه که ايران شيعي دست بهائيت انگل استاني را از جامعه  شيعي کوتاه نمود.

۶ – برگزاري و تشکيل يک مجمع مؤثر از کشورهاي اسلامي براي بررسي و پيشنهاد نحوه  اداره حج و عمره، با همکاري تمامي کشورهاي اسلامي با استفاده از نقاط قوت تجربه  ايجاد سازمان ملل متحد و واتيکان. به اين ترتيب علاوه بر پيگيري هدف اصلي ياد شده، از تسلط وهابيون سلفي بر سازمان کنفرانس اسلامي نيز کاسته شده و يا به کلي از بين خواهد رفت.

بديهي است شناخت ظرفيت هاي موجود در صحنه  برگزاري حج و عمره و تدبير هاي ما در کنگره و همايش عظيم بين الملل اسلامي مي تواند علاوه بر کوتاه کردن دست حکام مزدور و تکفيري وهابي از حرمين شريفين و قبله گاه مسلمين جهان، زمينه را براي تجلي و نور افشاني خورشيد عالم تاب اسلامي بر سراسر جهان بشريت و برپايي برائت و حج ابراهيمي و تحقق آرزوي حضرت امام خميني سلام الله عليه آماده کند.

ان شاءالله.

 

نظر شما