شناسهٔ خبر: 112181 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: فردا

روحانی کدام برنامه را نیمه کاره رها کرد؟

روحانی نگاهی به برنامه‌های اعلام شده و انجام شده سفر بیانگر آن است که اکثریت آن‌ها صورت گرفته و در خوش‌بینانه ترین حالت آقای رئیس جمهور تنها با لغو کنفرانس خبری با رسانه‌ها چند ساعت زودتر از برنامه اعلام شده به میهن بازمی‌گردد.

به گزارش «نماینده» صبح امروز پرویز اسماعیلی معاون ارتباطات و اطلاع رسانی دفتر رئیس جمهور گفت: برغم کارشکنی ها و تعلل مقامات سعودی، در نتیجه تلاشهای صورت گرفته، نخستین گروه از پیکرهای حجاج عزیز کشورمان که در حال انجام مناسک حج ابراهیمی، لباس احرام و در سرزمین منا قربانی شدند؛ روز سه شنبه به کشورمان منتقل خواهد شد و به همین دلیل رئیس جمهور با لغو تعدادی از برنامه و دیدارهای پیش بینی شده خود در سازمان ملل، بعد از ظهر دوشنبه نیویورک را ترک خواهد کرد.

در روزهای گذشته بسیاری از شخصیت‌ها و رسانه‌ها با توجه به اهمیت و گستردگی فاجعه منا و رفتار غیرمسئولانه عربستانی‌ها از رئيس‌جمهور خواسته بودند سفر خود را نیمه‌ تمام گذارده و به عنوان رئيس‌جمهور و نماد رای ملت ضمن همدردی با خانواده قربانیان و شهدای فاجعه مکه و منا اهمیت مسئله را با رفتار خود به جهانیان اعلام نماید.

امروز کیهان در خلال سرمقاله خود نوشت: «گر جان باختن ۱۶۹ زائر ایرانی در فاجعه جنایت‌آلود منا یک غم بزرگ ملی است، مفقود ماندن ۳۰۷ زائر دیگر و نامعلوم بودن سرنوشت آنها پس از چند روز، فاجعه‌ای بزرگ‌تر است. در اغلب کشورها و در قبال حوادث به مراتب کوچک‌تری که برای چند شهروند -مثلاً آمریکایی یا فرانسوی- رخ می‌دهد، مقامات و رؤسای آن کشورها سفر خارجی خود را لغو می‌کنند و به سرعت به کشور باز می‌گردند تا پیگیر ماجرا باشند. آیا سرنوشت تلخ و غمبار ۳۰۷ مفقود، ارزش آن را نداشت که آقای رئیس‌جمهور یا دست کم وزیر خارجه، سفر تشریفاتی نیویورک را لغو کنند و پیگیر این مسئله مهم ملی باشند!؟ آیا درخواست ملاقات با وزیرخارجه سعودی که رد شد یا زدن روبان کوچک مشکی به کت برخی اعضای هیئت دیپلماتیک، فشار به رژیم مقصر سعودی برای پاسخگویی درباره سرنوشت مفقودان این جنایت است؟ یعنی مثلاً رقم ۴۷۶ نفر باید به چند نفر افزایش می‌یافت تا دولت و وزارت خارجه، ماجرا را مسئله حیاتی و امنیت ملی حساب کنند و به خاطر اهمیت ماجرا بسیج شوند؟ بسنده کردن به روبان مشکی و چند اظهار تأسف در مصاحبه‌ها کجا و سرنوشت چندصد شهروند و خانواده‌های ماتم دیده و نگران آنها کجا؟ متأسفانه در چنین صحنه‌هایی غالباً زبان رئیس دولت و وزارت خارجه کاملاً کوتاه و منفعل است.»

کدام برنامه روحانی لغو شد؟

بر اساس اعلام معاون ارتباطات و اطلاع‌رسانی دفتر رئیس‌جمهور قبل از سفر روحانی، سفر وی برای ۲ تا ۷ مهر ماه یعنی سه شنبه برنامه ریزی شده بود.  

تا این لحظه و بنا به گزارش سایت ریاست جمهوری این برنامه‌ها و دیدارها در سفر نیویورک صورت گرفته است:

شرکت در مراسم تصویب سند نشست سران توسعه پایدار، دیدار با مدیران و مجریان ارشد رسانه های بین المللی، دیدار با نخست وزیر سوئد، رئیس‌جمهور برزیل، نشست با مدیران شرکتهای تجاری، اقتصادی و صنعتی آمریکا، سخنرانی در نشست سران توسعه پایدار در سازمان ملل متحد، دیدار با دبیرکل سازمان ملل، سخنرانی در دیدار نخبگان و کارآفرینان ایرانی مقیم آمریکا، سخنرانی در نشست صمیمی با ایرانیان مقیم آمریکا، دیدار رئیس شورای اروپا، دیدار با نخست وزیر ژاپن، نخست وزیر ایتالیا، رئیس‌جمهور فرانسه، نخست وزیر ترکیه، رئیس‌جمهور بولیوی، اکوادور، سنگال و رئیس هیئت اجرایی افغانستان، سخنرانی در نشست اندیشکده‌های آمریکایی تا این لحظه برگزار شده است و عصر امروز نیز در نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد سخنرانی خواهد کرد.

نگاهی به برنامه‌های اعلام شده و انجام شده سفر بیانگر آن است که اکثریت آن‌ها صورت گرفته و در خوش‌بینانه ترین حالت آقای رئیس جمهور چند ساعت زودتر و تنها با لغو کنفرانس خبری با رسانه‌ها به میهن بازمی‌گردد.

آقای روحانی در ابتدای ورود به نیویورک فاجعه منا را تسلیت گفت و برای پیگیری حادثه دستوراتی را صادر کرد؛ اما کماکان این سوال پیش می‌آید که آیا روحانی شهروندی عادی است و صرفا خود را برای مشایعت تابوت‌های جانباختگان به تهران خواهد رساند یا رئیس‌جمهور ملتی عزادار که بازگشت زودهنگامش می‌توانست تسلایی بر زخم مردم و خانواده های عزادار تلقی شود!؟

بدون شک پیگیری‌های روحانی می‌توانست سرنوشت مفقودین حادثه را که احتمالا نتیجه آن به افزایش شمار کشته شدگان تا ۴۵۰ تن اضافه خواهد کرد،  روشن نماید. امری که در عرف دیپلماتیک مسبوق به سابقه است و می‌توان ده‌ مورد از سفرهای نیمه تمام روسای کشورهای جهان در مواقع بحران را ذکر کرد و حتی گفت چنین عملی انتظاری است که مردم از حکام کشور خود دارند.

نظر شما