شناسهٔ خبر: 112137 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

رحمانی فضلی در نشست خبری:

عربستان سعودی موضوع منا را پیچیده‌تر نکند / خودداری از انتشار اخبار غیرواقعی

رحمانی فضلی وزیر کشور انتشار برخی اخبار نادرست در شبکه‌های مجازی را برای تحریک کردن افکار دانست و گفت: ما از همین‌جا از رسانه ملی و رسانه‌های مکتوب درخواست می‌کنیم که از هرگونه انتشار غیرواقعی و نادرست خودداری کنند.

به گزارش «نماینده»، عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور پیش از ظهر امروز (دوشنبه) در نشستی خبری به آخرین اقدامات انجام شده در خصوص حادثه منا پرداخت و با اشاره به آخرین آمار رسمی سانحه دیدگان این واقعه اظهار داشت: طبق آخرین آمار تاکنون ۱۶۹ نفر جانباخته، ۲۹۵ مفقودی و ۴۵ نفر نیز مجروح شدند که تعدادی از آنها امروز از بیمارستان ترخیص می‌شوند.

وی با اشاره به پیگیری‌های رئیس جمهور در خصوص این حادثه گفت: از اولین لحظات وقوع این حادثه، رئیس جمهور دستورات ویژه‌ای را در خصوصی این حادثه صادر کرد، هیئت دولت تشکیل شد و ستاد پیگیری این حادثه با مسئولیت وزارت کشور، امور خارجه، وزارت فرهنگ و ارشاد، وزارت راه و شهرسازی وزارت بهداشت و درمان، نیروی انتظامی، سازمان حج و زیارت، هلال احمر، هواپیمایی کشوری تشکیل شد.

رحمانی فضلی افزود متناظر این ستاد، در استان‌ها  ستادی با مسئولیت استانداری تشکیل شد که تمام کارها پیگیری شود.

وی به تعداد جلسات برگزار شده در این خصوص اشاره کرد و گفت: تاکنون سه جلسه اصلی و ۵ جلسه فرعی برگزار شده که به جز این، در تمام استان‌ها جلساتی در این خصوص برگزار و مسئولیت‌هایی که به افراد سپرده شده را با دقت پیگیری می‌کنند.

وزیر کشور تصریح کرد: بازدید و سرکشی از خانواده جانباختگان و آمادگی کامل برای پذیرش همه عزیزان و تشییع جنازه آنها و انجام کارهایی که برای سهولت ترخیص جانباختگان لازم است، همگی به صورت منظم برنامه‌ریزی شده است.

وی خاطرنشان کرد: به صورت لحظه‌ای همه اطلاعات و اقدامات را به استحضار رئیس جمهور می‌رسانیم و ایشان نیز روزانه چندین بار با تماس‌های خود که با معاون اول و دستگاه‌های اجرایی دارند و مسئولیت پیگیری این کار را در گروه خودشان به آقایان نهاوندیان و فریدون سپرده‌اند که همه پیگیر این مسئله و ماجرا هستند.

وزیر کشور افزود: رئیس جمهور همچنین در ملاقات‌ها و مصاحبه‌هایی که داشته‌اند، این موضوع را به صورت صریح مطرح کردند.

وی با اشاره به آمار فوتی‌های این حادثه گفت: تعداد فوتی‌هایی را که در مکه اعلام کرده بودند، بیش از آنچه که قبلا اعلام کرده بودند، است. بخشی بوده که هنوز به ما اعلام نشده و بنده نیز از اعلام این آمار امتناع می‌کنم و آماری که زیاد شده فقط مربوط به ایران نمی‌شود و آمار کل کشته شدگان این حادثه است.

رحمانی فضلی افزود: براساس برخی اخبار، اعلام شده مبنی بر  اینکه کشورهایی با عربستان به توافق رسیدند که اجساد قربانیان آنها در مکه دفن شود اما ما اعلام کردیم تمام پیگیری‌ها و اقدامات اجرایی برای منتقل کردن همه زائرین، همه مفقودین و همه جانباختگان را ادامه خواهیم داد و عربستان مسئول همکاری با ماست و ما تقاضا داریم موضوع را پیچیده‌تر از آنکه الان در افکار و اذهان عمومی شده، نکنند.

وی تصریح کرد: همانطور که مقام معظم رهبری و رئیس جمهور در فرمایشات‌شان اعلام کردند، عربستان باید قبول مسئولیت، عذرخواهی و با عواملی که در مدیریت مراسم تخطی کردند برخورد کند. البته برخی مسئولین و وزرا را برکنار کرده که این کافی نیست و ما امیدواریم که با یک برخورد منطقی، قانونی و مناسب در این مرحله بتوانند کوتاهی‌های گذشته خود را جبران کنند.

وزیر کشور تاکید کرد: پیگیری‌های حقوقی و قانونی این موضوع برای ما حق است و با تقسیم کاری که صورت گرفته، وزارت امور خارجه از نظر سیاسی و حقوقی در نهادهای بین‌المللی و همین‌طور دادستانی کشور نیز از نظر حقوقی و قضایی این ماجرا را  در نهادهای بین‌المللی پیگیری کند و مردم نیز یقین داشته باشند که ما به هیچ وجه از حقوق آنها عدول نخواهیم کرد و تا رسیدن به نتایج مطلوب این موضوع را پیگیری خواهیم کرد.

وی در خصوص بازگشت زائران نیز گفت: از امروز پرواز حجاج آغاز می‌شود، خانواده کسانی که در این ماجرا داغدار شدند، تلاش می‌کنیم که همراه با جانباختگان خود یا زودتر به میهن منتقل شوند.

وزیر کشور افزود: پیکر جانباختگان را نیز به محض تحویل به ما در اسرع وقت به انتقال آنها می‌پردازیم، در تهران حتما یک مراسم تشییع به صورت رسمی برگزار می‌شود و ما نیز این آمادگی لازم را داریم که پیکر حجاج را به استان‌ها اعزام کنیم و در استان‌ها نیز یک مراسم تشییع مناسب مانند تهران برگزار می‌شود.

رحمانی فضلی خاطرنشان کرد: وزارت کشور به عنوان مسئول این ستاد همه لحظات خود را معطوف به ساماندهی این موضوع کرده و از همه مسئولین خواهش کردیم که صحبت‌های و مصاحبه‌هایی نشود که موجب دغدغه و نگرانی بیش از حد در جامعه شود.

وی ادامه داد: از رسانه‌ها نیز درخواست کردیم که از پخش اخبار غیرواقعی و غیرحقیقی خودداری کنند و اخبار به گونه‌ای منتشر شود که به بیان حقایق و واقعیت‌ها بپردازد.

وزیر کشور انتشار برخی اخبار نادرست در شبکه‌های مجازی را برای تحریک کردن افکار دانست و گفت: انتشار اینگونه اخبار نگرانی‌هایی را در جامعه ایجاد می‌کند و ما از همین‌جا از رسانه ملی و رسانه‌های مکتوب درخواست می‌کنیم که از هرگونه انتشار غیرواقعی و نادرست خودداری کنند.

رحمانی فضلی افزود: در حال حاضر حدود ۶۰ هزار نفر از زائرین ما در عربستان حضور دارند و نگرانی و دغدغه‌هایی دارند که انتقال و انجام کارهای رسمی آنها و نوع فعالیت دستگاه‌های مسئول برمی‌گردد و دغدغه و نگرانی‌هایی که در داخل نیز وجود دارد در مکه، در داخل کاروان‌ها و در داخل بعثه بیش از این است و ما نیز حق می‌دهیم ولی همه باید بدانیم که در شرایط کنونی باید توام با آرامش و برنامه‌ریزی شده برخورد کنیم تا ان‌شاءالله بتوانیم همه زائران را به کشور منتقل کنیم.

وی به کمیته اعزامی از ایران اشاره کرد و گفت:‌ با تلاش‌هایی که وزیر خارجه انجام داده، مقرر شد وزیر بهداشت با تشکیل تیمی به عربستان اعزام شود و پیگیری‌های لازم را انجام دهند، توقع ما این است که در شرایط کنونی به نحوی عمل کنیم که نگاه و فعالیت‌های ما معطوف به حل این معضل و مشکل شود و همچنین تسلی خاطر بازماندگان شویم.

وزیر کشور تاکید کرد: مردم عزیز ما بدانند که هیچ کدام از مسئولین در این حوزه کوتاهی نکردند و همه فعالیت‌ها و زحمات خود را انجام می‌دهند که با وحدت، انسجام و همدلی بتوانیم از این شرایط عبور کنیم، ما شاهد اینگونه شرایط در ۳۶ سال انقلاب بوده‌ایم و همیشه با صبر، تحمل و منطق توانسته‌ایم از آن شرایط سخت عبور کنیم و به حقوق خود برسیم.

رحمانی فضلی همچنین در خصوص تجمعات اعتراض‌آمیز نیز گفت: ما روز گذشته تجمعی در مقابل سفارت عربستان صورت گرفت این تجمع خودجوش بود که هم در حوزه‌های علمیه و هم در مقابل سفارت و همچنین در مشهد مقابل کنسولگری این تجمع صورت گرفت که این تجمعات کاملا خودجوش و مردمی بود و ما همه تلاش خود را کردیم که با حفظ امنیت و انتظامات این تجمع مردمی برگزار شود که الحمدلله با فهم و آگاهی و قانونگرایی که مردم خوب ایران دارند تمام این تجمعات به صورت منظم ساماندهی شد.

وی همچنین در پاسخ به سوال تسنیم مبنی بر ربوده شدن برخی مقامات لشکری و کشوری در جریان این حادثه نیز گفت: اخبار منتشر شده صرفا برای ایجاد اضطراب در جامعه و در فضای مجازی است، هر اطلاعی که مسئولین نظام جمهوری اسلامی از این واقعه چه به صورت پنهان و چه به صورت آشکار به دست ما برسد، به اطلاع مردم عزیز می‌‌رسانیم و با گسترش فضای مجازی و دشمنی‌هایی که برخی کشورها با ما دارند، انتظار انتشار اینگونه اخبار نیز وجود دارد.

نظر شما