شناسهٔ خبر: 112086 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی مطرح کرد:

کاهش قیمت نفت فرصتی برای شتاب به اقتصاد مقاومتی است

اقتصاد مقاومتی431 عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه کاهش قیمت نفت فرصتی برای شتاب به اقتصادمقاومتی است گفت: اقتصاد مقاومتی چشم پوشی از بازارجهانی نیست. اقتصاد مقاومتی یک اقتصاد برون گرا است.

به گزارش «نماینده»، محمد سعید انصاری گفت: قناعت مهمترین مولفه در اقتصاد مقاومتی است. در دولت و تمام نظام اگرموضوع قناعت مد نظر قرار گیرد، اقتصاد مقاومتی محقق و پیشرفت حاصل می‌شود.

 وی درباره نقش انرژی در اقتصاد مقاومتی گفت: نقش انرژی در اقتصاد مقاومتی در مرحله اول باید در قالب تکمیل پروژه های مختلف انرژی صورت گیرد.

 انصاری با بیان اینکه اقتصاد مقاومتی تنها راه مقابله با تهدیدات دشمن است اظهار کرد: کاهش قیمت نفت نه یک تهدید بلکه فرصتی است برای این که بتوانیم اقتصاد خود را از اتکای کلان به پول نفت کاهش دهیم و حرکت خود را به سمت اقتصاد مقاومتی شتاب بخشیم.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، در خصوص کاهش قیمت نفت و تأثیر آن بر اقتصاد کشور گفت: رهبرمعظم انقلاب  سالها پیش فرمودند که باید اقتصاد کشور را از فروش نفت مستقل کنیم و به جایی برسیم که در چاه‌ های نفت را ببندیم، ولی متأسفانه این عمل انجام نشد تا به امروز که دشمن برای فشار بر ایران دست به کاهش نفت زده است. این کاهش قیمت نه یک تهدید بلکه فرصتی است برای این که بتوانیم اقتصاد خود را از اتکای کلان به پول نفت کاهش دهیم و حرکت خود را به سمت اقتصاد مقاومتی شتاب بخشیم. اقتصاد مقاومتی تنها راه مقابله با تهدیدات دشمن است.

وی با اشاره به تبدیل تهدیدات دشمن به فرصت‌ها و حرکت سریع تر به سمت  رشد و توسعه اقتصاد مقاومتی تأکید کرد: کاهش قیمت نفت و فشار آمریکا و عربستان، یک فشار مظاعف بر اقتصاد ایران و یک ظلم بر ملت ایران است، آنها می خواهند یک کمبود بودجه اجباری و سنگین را بر ما تحمیل کنند. این فشار قطعاً کوتاه مدت نبوده و طیف زمانی  بلند مدتی مد نظر دشمن است.

انصاری با بیان اینکه اقتصاد مقاومتی چشم پوشی از بازارجهانی نیست و نگاه اقتصاد مقاومتی برون گرا است، افزود: در اقتصاد مقاومتی با تکیه بر توانمندی‌های داخلی از جمله نیروی انسانی، منابع طبیعی، امکانات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری و منابع انرژی، اهتمام ویژه به حضور در بازار منطقه و بازارهای جهانی دارد و اتفاقا بند ۱۰ سیاست‌های ابلاغی ناظر بر همین موضوع است؛ چرا که رشد اقتصادی مترادف با صادرات بوده و لازمه صادرات نیز برقراری تعامل سازنده و روابط مناسب با سایر کشورها است.

 عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: افزایش صادرات به ویژه صادرات غیرنفتی در حوزه خدمات فنی مهندسی و محصولات با تکنولوژی بالا و کاهش واردات غیرضروری در تعادل با ارتقای تولید ملی، ضمن کمک به عبور از شرایط رکود تورمی از طریق مهار کردن تورم، مسیر دسترسی به اهداف اقتصاد مقاومتی را هموار می‌کند.

 وی با بیان اینکه اقتصاد مقاومتی واکنشی منطقی و عملگرا به تحریم‌ها است، اظهار کرد: این سیاست ها طی سال‌های اخیر در وضعیت نامطلوب اقتصادی کشور وضع شده است. در این الگوی اقتصادی تکیه بر تمام ظرفیت‌های موجود از جمله ظرفیت انسانی، بهره‌وری، کارآیی، خلاقیت، تولید داخلی، الگوی مصرف و امثالهم در دستور کار قرار می‌گیرد که ضمن بها دادن به مفاهیم بومی و توانمندی‌های داخلی، با تجارب جامعه جهانی نیز فصل مشترک دارد و راه اصلی رسیدن به خودکفایی و حفظ استقلال اقتصادی است و دسترسی به این مهم نیازمند عملکرد یکپارچه تمامی عوامل است.

انصاری با اشاره به اینکه مجموع سیاست های اقتصاد مقامتی سند جامع اقتصاد کشور را ترسیم می‌کند، افزود: اقتصاد مقاومتی درون‌گرا نیست یعنی فضای اقتصادی کشور را محدود و محصور نمی‌کند. این تصور که سیاست‌های اقتصاد مقاومتی کشور را به سمت اقتصاد بسته و محصور سوق می‌دهد تصور نادرستی از تعریف اقتصاد مقاومتی  است. چرا که اگر چنین باشد اهداف اقتصادی که در تعامل با اقتصاد منطقه و جهان شکل می‌گیرند، محقق نخواهند شد و یک اقتصاد ایزوله و منزوی محکوم به زوال است؛ به همین دلیل سیاست‌های اقتصاد مقاومتی نه تنها درون گرا نبوده بلکه درون زا و برون‌گرا است.

 وی در تعریف اقتصاد درون زا و برون گرا گفت: این به این معنی است  که با تکیه بر ظرفیت‌های درونی خود در تعامل با اقتصاد منطقه و جهان بوده و بستر آن بر پایه دیپلماسی عمومی و تعامل با اقتصاد جهانی شکل می‌گیرد. اقتصاد مقاومتی، یک اقتصاد منزوی و محصور نیست، بلکه اقتصادی متعادل است که اجرای صحیح آن بهبود، ثبات و رشد اقتصادی، عدالت اجتماعی، رونق تولید، اشتغال و رفاه عمومی را به دنبال دارد و تعامل سازنده با اقتصاد جهانی از جمله ویژگی‌های اصلی این الگو است.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه برق و آب یکی از انرژی های مهم در کشور است گفت: در بند ١٣سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی موضوع مقابله با ضربه‌پذیری درآمدهای حاصل از صادرات نفت و گاز مطرح شده است. یکی از اقدامهای مؤثر در این خصوص صادرات برق است. تنوع‌بخشی به سبد صادرات انرژی (علاوه بر نفت و گاز)، توسعه ارتباطات با کشورهای همسایه، تقویت جایگاه ایران به عنوان هاب (مرکز تأمین) انرژی منطقه، منبع درآمد پایدار حتی در شرایط تحریم از جمله مزیت های اقتصاد مقاومتی است.

 انصاری اظهار کرد: موضوع مهمی که نباید از آن غافل شد نگاه سیستمی و یکپارچه به مسائل حوزه انرژی است. برای اینکه علاوه بر وزارت نیرو که مسئولیت تولید، انتقال و توزیع برق را دارد، وزارت نفت مسئولیت تأمین سوخت نیروگاه‌ها را دارد، سازمان محیط‌زیست مسئولیت جلوگیری از آلوده‌شدن محیط‌زیست در مراحل مختلف این چرخه را دارد و بسیاری از نهادهای دیگر که در این موضوع دخیل هستند.

 عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: تشکیل شورای عالی انرژی در قانون برنامه سوم مصوب شده و در ماده ۵قانون اصلاح الگوی مصرف، سیاست گذاری در بخش انرژی کشور به شورای عالی انرژی محول شده است.

 وی با بیان اینکه مدیریت مصرف، خودکفایی در تجهیزات و ساخت تأسیسات و سیستم های وابسته در صنعت آب و برق مهمترین مولفه ها در اقتصاد مقاومتی است، افزود: در بند ۱۳ سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی ابلاغی مقام معظم رهبری به موضوع «افزایش صادرات برق» به عنوان یکی از راهکارهای اصلی اجرای سیاست راهبردی «مقابله با ضربه پذیری درآمد حاصل از صادرات نفت و گاز» تاکید شده است.

انصاری تأکید کرد: در ماه های اخیر همزمان با افت قیمت جهانی نفت، این موضوع مورد توجه بسیاری از کارشناسان و مورد تاکید بسیاری از مدیران ارشد وزارت نیرو قرار گرفته است.

نظر شما