شناسهٔ خبر: 111743 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

تیم مذاکره کننده از آمریکا تضمین بگیرد

آصفی سخنگوی اسبق وزارت امورخارجه، با اشاره به حضور تیم مذاکره کننده کشورمان در سازمان ملل تأکید کرد: طرف ایرانی باید در این جلسات، بندهای اجرایی برجام را محکم کند و از تیم آمریکایی تضمین‌های لازم را بگیرد.

به گزارش «نماینده» حمیدرضا آصفی سخنگوی اسبق وزارت امورخارجه و تحلیلگر مسائل سیاسی و نوذر شفیعی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، در برنامه زنده «رادیو گفتگو» با موضوع سفر «محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه کشورمان به نیویورک و نیز موضوع برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) سخن گفتند.

حمیدرضا آصفی در خصوص دستور کار محمد جواد ظریف در سفر نیویورک گفت: این اجلاس با اجلاس سال های گذشته به لحاظ اوضاع بین‌المللی و هم به لحاظ وضعیت جمهوری اسلامی ایران در پیشرفت کار مذاکرات هسته ای متفاوت است. در این سفر هیئت ایرانی اعم از وزیر امور خارجه و رئیس جمهور باید به مسائل کلان متوجه باشند و آن را دنبال کنند یعنی هم موضوعات هسته ای و هم موضوعات منطقه ای را پیگیری کنند.

وی افزود: شکل مسائل منطقه ای با سال گذشته به لحاظ تحلیل و پیش‌بینی های جمهوری اسلامی ایران متفاوت است؛ تیم ایرانی باید روی دو موضوع تحولات منطقه و موضوع هسته ای تمرکز داشته باشند و کار اساسی انجام دهند.

آصفی در خصوص موضوع برجام گفت: با وجود دیدگاه های متفاوتی که از نظر گروه‌های مختلف نسبت به برجام است، اما یک پیشیبرد و دستاوردی برای جمهوری اسلامی ایران به حساب می‌آید که فضا را نسبت به ما تغییر داده است. در این سفر موضوع تشکیل کمیسیون مشترک در این باره در دستور کار قرار دارد.

این تحلیلگر سیاسی با بیان اینکه اهمیت اجرایی شدن آنچه تفاهم شده بیشتر از آن چیزی است که تفاهم شده است، اظهارداشت: اجرایی شدن برجام به دلیل اینکه جمهوری اسلامی ایران باید اولین قدم را بردارد، اهمیت ویژه ای دارد و ما باید بسیار مراقب باسیم تا طرف مقابل بی‌اخلاقی و کج‌خلقی نکند و کمیسیون مشترک در این امر حائز اهمیت است .

 وی با توجه به اینکه طرف ایرانی باید در این جلسات بندهای اجرائیات را محکم کند گفت: تیم ایرانی باید از تیم آمریکایی تضمین ها و ضمانت های لازم را بگیرد.

شفیعی: می‌توان از افکار عمومی جهان، به عنوان بخشی از ضمانت اجرایی برجام استفاده کرد

نوذر شفیعی نیز در این برنامه، با اشاره به برگزاری اجلاس سالانه مجمع عمومی سازمان ملل متحد، در خصوص نحوه اجرای برجام گفت: موضوع برجام به عنوان یکی از موضوعاتی است که در صحن سازمان مجمع عمومی سازمان ملل مورد بحث قرار می گیرد. این اجلاس اساسا مکانی است برای گفتگو و مذاکره و ارائه دیدگاهها و نظرهای یک دولت درباره مسائل مختلف اعم از آنچه به منافع خودش و منافع جهانی مربوط می شود.

وی افزود: نکته دیگری که وجود دارد این است که ما می توانیم برجام را به افکار عمومی بین المللی و افکار عمومی نخبگان سیاسی جهان ارسال کنیم و می توانیم به عنوان بخشی از ضمانت اجرایی برجام افکار عمومی که در سطح مجمع عمومی جهان است، استفاده کنیم و آنها را در این حوزه با خود همراه کنیم و اعلام شود که ایران اهل دیپلماسی و منطق و گفتگو است که برجام اتفاق افتاده است و این نکته را باید مورد تأکید قرار دهیم که اگر اخلالی در این روند پیش آید، احتمالا از جانب دیگران خواهد بود.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس با بیان اینکه اجرای برجام نباید به نهادهای داخلی ارجاع داده شود، گفت: اگر می‌خواهیم موضوعات ملی را به جریانات داخلی ارجاع دهیم و یا مسئولیت ملی مان را به مسئولیت های بخشی واگذار کنیم با منطق سازگار نیست و راجع به کلیات تعهدات حقوقی بین‌المللی چنین چیزی مقدور نیست.

شفیعی همچنین اظهار داشت: دولت ها با دولت ها کار می کنند و اینکه آنچه درون انها می گذارد و فعل و انفعالات درونی دولت ها برای دیگر دولت ها مهم نیست؛ آنچه خروجی است، به نام دولت ها است و اگر چنین مسئله ای در رابطه با برجام در امریکا اتفاق بیفتد، امریکایی ها باید هزینه سنگینی پراخت کنند.    

نظر شما