شناسهٔ خبر: 111635 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما

/فاجعه منا/ جهانگیری در جمع خبرنگاران:

ایران باید در بررسی حادثه منا حضور داشته باشد/ رایزنی درباره مدیریت حج

جهانگیری/2 معاون اول رئیس جمهور:‌ ایران معتقد است دولت عربستان باید در خصوص حادثه منا پاسخگو باشد و ابعاد حادثه را پیگیری کند، ضمن این که کشورهایی مثل ایران که شهروندان آن آسیب زیادی دیدند باید در کمیته بررسی حضور داشته باشند.

به گزارش «نماینده»، اسحاق جهانگیری در پایان جلسه فوق العاده هیئت دولت که عصر امروز تشکیل شد در گفتگو با خبرنگاران، گفت: این جلسه که در نوع خود کم سابقه بود با تاکید رئیس جمهور برگزار شد و رئیس جمهور دقایقی پیش نتایج جلسه هیئت دولت را پیگیری کرد.

وی گفت: ‌از عصر دیروز که عمق فاجعه روشن شد با رئیس سازمان حج و زیارت، نماینده ولی فقیه در بعثه و سفیر ایران در ارتباط مستقیم بودیم و در جلسه امروز هیئت دولت هم وزارت امور خارجه اطلاعاتی را که منجر به بروز حادثه شده است، مطرح کرد.

معاون اول رئیس جمهور افزود: دولت عربستان مسئول امنیت و جان حجاج است و با توجه به اینکه ایران در سال های قبل ۱۵۰ هزار نفر را به حج می فرستاد و دولت عربستان اعلام کرد آمادگی پذیرایی از این حجاج را ندارد و سهمیه حدود ۶۵ هزار نفری را تعیین کرد این بدان معناست که عربستان قادر است مراسم حج را به نحو مطلوب برگزار کند، اما بروز دو اتفاق که به طور مشخص حجاج ایرانی هم در آن آسیب دیدند نشان دهنده سوء مدیریت عربستان در این حوادث است.

وی گفت: حادثه سقوط جرثقیل در مسجدالحرام و حادثه منا که بسیار مهم بود نشانی از بی تجربه گی یا کم تجربه گی افرادی است که صحنه را مدیریت می کردند.

جهانگیری تاکید کرد:‌ دولت ایران معتقد است عربستان باید در این خصوص پاسخگو باشد و ابعاد بروز سانحه را پیگیری کند.

**سازمان‌های بین‌المللی به وظیفه خود درباره حادثه منا عمل کنند

معاون اول رئیس جمهور گفت: سازمان های بین المللی و اسلامی در این زمینه باید به وظایف قانونی خود عمل کنند و باید در برررسی حادثه فعال باشند و گزارش خود را به کشورهای اسلامی بدهند.

اسحاق جهانگیری در ادامه سخنانش پس از جلسه فوق العاده هیئت دولت با بیان اینکه سازمان حج و زیارت و بعثه مقام معظم رهبری ظرف دو روز گذشته با قدرت عمل کرده اند افزود: انتظار داریم دولت عربستان در این باره همکاری کامل کند.

وی گفت: درباره مجروحان حادثه نیز همانطور که مقام معظم رهبری اعلام فرمودند آمادگی داریم تیم های پزشکی را اعزام کنیم تا هم به مجروحان ایرانی و هم به مجروحان کشورهای دیگر رسیدگی کنند و آمادگی پذیرایی آن ها را در ایران داریم و به محض آنکه دولت عربستان اعلام آمادگی کند هواپیماهای خود را اعزام خواهیم کرد.

معاون اول رئیس جمهور افزود: موضوع بعدی که مهم است بازگشت پیکرهای پاک جان باختگان این حادثه به کشور است که از فردا هواپیماهای جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارند با مجوزی که داده می شود به عربستان اعزام شوند.

وی گفت: امیدواریم در اولین فرصت این اتفاق بیفتد و پیکرهای پاک این عزیزان به تهران وارد شود و البته در تهران مورد استقبال رسمی مقامات کشور قرار خواهد گرفت.

جهانگیری با بیان اینکه آمار مفقودین این حادثه قابل توجه است، افزود: دولت عربستان باید تمام امکانات خود را بسیج کند تا همکاران سازمان حج و زیارت و بعثه مقام معظم رهبری به بیمارستان ها سرکشی کنند و در بین مجروحین و جان باختگان مفقودان این حادثه را شناسایی کنند تا سریعتر تکلیف مفقودین مشخص شود.

**تشکیل ستادهای استانی برای انتقال جان ‌باختگان

معاون اول رئیس جمهور تاکید کرد: مقامات عربستانی باید شرایط لازم را فراهم کنند تا حجاج مناسک حج خود را به طور کامل و با آرامش و اطمینان در مکه و مدینه تا پایان انجام دهند.

اسحاق جهانگیری در ادامه سخنانش پس از نشست فوق العاده هیئت دولت در جمع خبرنگاران گفت:‌ در داخل کشور هم برای نحوه انتقال جان باختگان این حادثه و همچنین انتقال آن ها به استان ها و شهرستان ها و دیگر مراسم مرتبط با این حادثه ستادهایی تشکیل شده است.

وی افزود: در استان ها این ستادها تشکیل خواهد شد و در تهران هم ستادی به ریاست وزیر کشور و با حضور وزیران اطلاعات، ارشاد، امورخارجه، بهداشت، شهرسازی و سازمان های هلال احمر و هواپیمایی کشوری و دیگر نهادهای مسئول در این حوزه تشکیل شده است که پس از نشست هیئت دولت جلسه خود را برگزار کردند.

معاون اول رئیس جمهور گفت: همه مسائل داخلی مرتبط با مسائل حج در این ستاد ساماندهی و مدیریت خواهد شد و همه دستگاه ها مکلف هستند همکاری کنند و ستادهای دیگری هم که تشکیل شده است اگر ادامه کار آن ها ضرورت داشته باشد در چارچوب سیاست های این ستاد فعالیت خواهند کرد.

** عربستان باید پاسخگو باشد ‌

معاون اول رئیس جمهور تاکید کرد: دولت عربستان در رابطه با حادثه مصیبت بار منا باید پاسخگوی کشورهای اسلامی باشد.

اسحاق جهانگیری در ادامه سخنانش پس از جلسه فوق العاده هیئت دولت افزود: دولت عربستان مسئول این اتفاق تلخ است و باید پاسخ کشورهای اسلامی را بدهد چرا که با دستگاه دیپلماسی دیگر کشورهای مسلمان رایزنی خواهیم کرد که دیگر شاهد این وقایع نباشیم.

وی در پایان گفت: مراسم حج با استقبال مسلمانان روبرو می شود و باید برای برگزاری این مراسم بزرگ مدیریتی قوی اعمال شود که در نهایت رضایت همه کشورهای اسلامی جلب شود، اما متأسفانه عربستان در این موضوع کوتاهی کرده است و باید رضایت همه کشورها را جلب کند و پاسخگو باشد.

نظر شما