شناسهٔ خبر: 111631 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ منبع: ستاره‌ها

مشاهدات عيني يک قاري قرآن از فاجعه منا

منا حميد شاکرنژاد از قاريان ايراني حاضر در حج از جمله شاهدان عيني فاجعه منا و مرگ حجاج ايراني و غيرايراني است.

به گزارش «نماینده» حميد شاکرنژاد از قاريان ايراني حاضر در حج از جمله شاهدان عيني فاجعه منا و مرگ حجاج ايراني و غيرايراني است. وی در گفت‌وگويي به شرح جزئيات اين فاجعه پرداخت و گفت: حدود ۸ صبح راه افتاديم که اعمال را انجام دهيم. در ابتداي راه بعد از طي مسير کوتاهي در مسير اصلي جمرات بوديم که ازدحام جمعيت و گرما خيلي زياد شد. تقريبا ده دقيقه از مسير گذشته بود که ازدحام به قدري زياد شد که جمعيت به حالت توقف مي رسيد و دوباره بعد حرکت کوتاهي اتفاق مي افتاد اين اتفاق دو سه بار رخ داد و در اين حالت بر خي که مسن تر بودند گرمازده مي شدند و مقداري استرس در جمعيت ايجاد شد.

شاکرنژاد ادامه داد: بعدا جمعيت قفل شد و ازدحام به قدري زياد شد که جمعيت به خاطر گرمازدگي تشنگي و نبود امکانات بسيار بهم ريخت و فقط يادم هست جمعيت من را به سمت جلو هل مي داد و اختياري براي کنترل فشار جمعيت از پشت نداشتم.

اين قاري قرآن در ادامه به نقش پليس عربستان در رخ دادن اين فاجعه گفت: وقتي رسيدم به جلو ازدحام جمعيت، ديدم که مسير توسط پليس عربستان بسته شده و به زائران مي‌گفت که جلو نياييد و مي گفت که سعي کنيد به عقب برگرديد.

وي در خاتمه گفت: وقتي اين حالت در بين جمعيت ايجاد شد که نمي توانستند به جلو حرکت کنند بسيار آشفته شد و در همين حين تلفات شروع شد و حداقل ۵۰ تا ۶۰ نفر جلوي چشم خودم جان داند که سعي کرديم به برخي آنها کمک کنم که در حال خودم هم خراب شد. بعد از آن ديگر چيزي متوجه نشدم تا اين که ديدم آمبولانس هاي سعودي در حال جابجايي اجساد زائران هستند.

نظر شما