شناسهٔ خبر: 111604 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

راهکارهای وزیر سابق ارشاد برای پیگیری حادثه«منا»

وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: باید نسبت به اقدامات آل سعود و بی‌کفایتی آن در اداره حج یک خیزش عمومی در جهان ایجاد شود.

به گزارش «نماینده»، سیدمحمد حسینی وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی با ابراز تأسف از فاجعه منا و انتقاد از بی‌کفایتی آل سعود در مدیریت حج گفت: اگر چه حادثه منا در سال جاری یک حادثه کم‌نظیر است و فاجعه‌ای بزرگ محسوب می‌شود که جهان اسلام را در غم و ماتم فرو برد و بیانگر بی‌کفایتی و بی‌درایتی آل سعود برای اداره حج است؛ اما درگذشته نیز موارد متعددی از این قبیل وجود داشته است.

وی افزود: از حدود ۴۰ سال قبل که ماجرای آتش‌سوزی در منا به وقوع پیوست و اینکه هر ساله حجاج و ضیوف الرحمن با مشکلاتی مواجه بودند بیانگر این است که آل سعود اهمیت لازم را برای مدیریت حج قائل نیستند و جان مسلمانان برای آنان اهمیتی ندارند.

عضو هیأت علمی دانشگاه تهران با بیان اینکه اوج بی‌کفایتی و بی‌توجهی آل سعود را در مراسم حج امسال شاهد بودیم گفت: اینکه هر سال این اتفاقات تکرار می‌شود نشان از بی‌کفایتی آل سعود دارد به ویژه آنکه عربستان درگیر در یمن نیز هست و به خاطر حمایت‌هایی که از تکفیری‌ها در عراق و سوریه می‌کند نمی‌تواند به حجاج خدمت‌رسانی درستی انجام دهد.

دبیر کل کانون دانشگاهیان ایران با تاکید بر اینکه در قبال فاجعه تأسف‌بار منا نمی‌شود سکوت کرد، گفت: وظیفه همه کشورهای اسلامی است که نسبت به این موضوع اعتراض کنند چرا که امروز همه به بی‌کفایتی آل سعود در مدیریت حج اذعان دارند.

حسینی با اشاره به لزوم تشکیل جلسه‌ای ویژه توسط سازمان همکاری‌های اسلامی برای بررسی فاجعه منا گفت:خوب است سازمان همکاری‌ اسلامی جلسه‌ای تشکیل دهد و مسئولان سعودی را بازخواست کنند که چرا چنین اتفاق ناگواری رخ داده. البته از آنجایی که بخش اعظمی از هزینه این سازمان را عربستان می‌پردازد، نمی‌توان به نتیجه این نشست امید چندانی داشت.

وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه باید از همه ابزارها برای خلع ید عربستان از مدیریت حج استفاده کرد گفت: باید نشست‌های بین‌المللی دیگری نیز داشته باشیم، ‌ ارتباطات گسترده‌ای را سازمان دهیم همچنین رئیس جمهور و وزیر خارجه کشورمان که در سازمان ملل هستند در سخنرانی‌ها و ملاقات‌هایشان این مساله را به عنوان مساله اولویت دار جهان اسلام مطرح کنند چرا که مطالبه عمومی مسلمانان جهان خلع ید عربستان از مدیریت حج است.

وی ادامه داد: سفرای جمهوری اسلامی در کشورهای اسلامی باید در این خصوص فعال شوند، نماینده مقام معظم رهبری در امور حج و بعثه حجاج ایرانی باید با روسای بعثه دیگر کشورها جلسه گذاشته و چاره‌اندیشی کنند. همچنین فرصتی است تا مجلس ما با روسای مجالس کشورهای اسلامی ارتباط برقرار کنند و مجمع تقریب مذاهب اسلامی با علمای جهان اسلام تماس بگیرند تا این مساله را به یک مطالبه عمومی تبدیل کنند.

عضو هیأت علمی دانشگاه تهران در پایان با بیان اینکه اگر بخواهیم صرفا به سیاستمداران اکتفا کنیم راه به جایی نخواهیم برد گفت: باید نسبت به اقدامات آل سعود و بی‌کفایتی آن در اداره حج یک خیزش عمومی در جهان ایجاد شود حتی باید از سازمان‌های مدعی حقوق بشر خواسته شود چرا به این مساله با این اهمیت بی‌توجه‌اند و حتی کسانی که می‌خواهند این مساله را توجیه کنند محکوم شوند.

نظر شما