شناسهٔ خبر: 111584 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

ترکیه: مدیریت حج عربستان مشکل اساسی دارد/انصارالله: آل‎سعود باید محاکمه شود

منا پس از حادثه مصیبت‌وار منا که روز گذشته و در جریان مراسم حج به وقوع پیوست، برخی کشورهای اسلامی به بی کفایتی آل سعود برای مدیریت حج اعتراض و خواستار محاکمه سران دولتی این کشور شدند.

به گزارش«نماینده»، روز پنجشنبه (دوم مهرماه۹۴) در جریان برگزاری مراسم حج در سرزمین منا حضور گسترده حجاج در این منطقه حادثه آفرین شد و صدها نفر کشته و زخمی شدند.

هرچند مسئولان دولت عربستان حجاج را عامل اصلی این فاجعه انسانی معرفی کرده‌اند اما واکنش‌های رسمی به فاجعه مصیبت‌وار منا، حکایت از بی کفایتی آل سعود در مدیریت حج دارد.

**ترکیه: مدیریت حج عربستان مشکل اساسی دارد

پایگاه خبری رای‌العام اعلام کرد: رئیس امور دینی ترکیه با تاکید بر اینکه مدیریت حج مشکل اساسی دارد، اعلام کرد که برگزاری نشست بین‎المللی برای بحث و بررسی درباره مسایل مربوط به حج ضروری است.

رئیس امور دینی ترکیه ضمن ابراز تاسف از حادثه امروز رمی جمرات در منا، خواستار برگزاری نشست بین المللی برای بررسی در خصوص تامین امور حج شده است.

«محمد قورماز» گفت: در حادثه‌ای که امروز در منا رخ داده است، ۱۸ حاجی ترک نیز وجود دارند اما تاکنون موفق نشده‌ایم آنها را پیدا کنیم.

**رئیس جمهور اندونزی: مدیریت حج باید بهبود یابد

«جوکو ویدودو» رئیس‌جمهوری اندونزی که در جزیره بورنئو بود، پس از رسیدن به پایتخت کشورش، فوری به حادثه دلخراش منا واکنش نشان داد.

بر اساس گزارش پایگاه خبری «آنتارانیوز»، رئیس‌جمهوری اندونزی که در حادثه دلخراش صحرای منا دو نفر از هموطنانش را از دست داده، در جاکارتا گفته که «حوادث منا سبب تاثر شدید من شد.»

وی که از چگونگی کشته شدن هموطنانش نیز آگاه شده بوده، مدیریت سعودی‌ها را هم به چالش کشیده و گفته: «مدیریت حج باید بهبود یابد تا حوادث مشابه تکرار نشود.»

**انصارالله: آل سعود باید محاکمه شود

سخنگوی جنبش انصارالله یمن اعلام کرد که حادثه تاسف بار حجاج در منا ایجاب می‎کند که کشورهای عربی و سلامی نظام آل سعود را محاکمه کنند.

در همین ارتباط، شیخ حسن عبدالله مفتی «صور و جبل عامل» لبنان در تماس تلفنی با هیات های رسمی و محلی عربستان پس از حادثه منا اعلام کرد که «این فاجعه ای حقیقی است که رخ داده است و به خانواده قربانیان تسلیت می گوئیم.»سازمان همکاری اسلامی جلسه‌ اضطراری تشکیل داده و قطعنامه‌ای درخصوص حوادث مکه صادر کند

محمدعلی اسفنانی نماینده فریدن در کمیسیون قضایی مجلس شورای اسلامی  درباره حادثه مرگبار منا که امروز در جریان رمی‌جمرات رخ داد، گفت: قوه قضائیه باید از طریق دادستانی کل کشور نسبت به بازخواست مسئولان سعودی اقدام کند.

وی افزود: همچنین می‌توانیم شکایتی را به دیوان دادگستری لاحه ارائه دهیم تا از طریق امور بین‌الملل نسبت به برخورد با سعودی‌ها اقدام شود.

ویافزود: اگرچه ممکن است عربستان به لحاظ سرمایه‌ای که دارد خسارت کشته‌شدگان را تمام و کمال پرداخت کند اما پرداخت خسارت نمی‌تواند جبران آلام و دردهای حادثه‌دیدگان را کند.

وی افزود: ما معتقدیم این حوادث خیلی هم نمی‌تواند اتفاقی و یکباره باشد بلکه به نظرمان پشت‌پرده‌ای دارد که دارد این حوادث را رقم می‌زند.

اسفنانی تصریح کرد: هر چه سریع‌تر کشورهای اسلامی باید در قالب جلسه اضطراری کنفرانس سران اسلامی گرد هم بیایند و این موضوع را پیگیری کنند.

نماینده مردم فردین خاطرنشان کرد: باید سازمان کشورهای اسلامی قطعنامه‌ای صادر کند و هر چه سریع‌تر کمیته‌ای تشکیل شود تا اداره حج از دست آل‌سعود خارج و توسط یک شورا اداره شود.

نظر شما