شناسهٔ خبر: 111201 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

رحماندوست:

اراده جدی برای حل معضل موتورسواران متخلف دیده نمی‌شود

«مجتبی رحماندوست» در حاشیه بازدید از سایت «نماینده» نماینده مردم تهران در مجلس گفت: اراده جدی و مؤثری برای جلوگیری از تخلفات و حل معضل موتورسیکلت‌سواران متخلف دیده نمی‌شود.

به گزارش «نماینده» سوال مجتبی رحماندوست نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی از عبدالرضا رحمانی‌فضلی وزیر کشور در مورد علت عدم برخورد قاطع پلیس با تخلفات موتورسواران در جلسه علنی امروز (سه‌شنبه) مجلس مطرح شد.

مجتبی رحماندوست نماینده مردم تهران در مجلس در تشریح سؤال خود با بیان اینکه عملکرد پلیس راهور در جاده‌ها بسیار مناسب است، گفت: اما در درون شهرها تمام معابر از جمله پیاده‌روها و ... به تسخیر موتورسیکلت‌ها درآمده و مردم از دست آنها آرامش روانی و امنیت جانی ندارند.

وی افزود: آیا این مسئله کمی است که وزیر کشور آن را موضوع کوچکی می‌داند؟ آیا از تخلفات موتورسیکلت‌ها هزاران کشته و زخمی بر جا نمانده؟ آیا راهکاری برای ساماندهی این موضوع وجود ندارد؟

این نماینده مجلس با تاکید براینکه ظاهرا پلیس توان کنترل موتورسیکلت‌سواران را ندارد و وظیفه‌ خود را در این رابطه فراموش کرده است، تصریح کرد: درصدی از موتورسواران متخلف به هیچ قانونی پایبند نیستند و بعضا به اندازه‌ی یک وانت بار یا به اندازه یک سواری مسافر می‌زنند. من در دولت سابق هم این موضوع را به وزیر کشور تذکر دادم اما تغییر عملی مشاهده نشده و عمر آن دولت هم قد نداد که سؤال از وزیر در این رابطه مطرح شود.

رحماندوست افزود: در مسئولین ذی‌ربط وزارت کشور و ناجا اراده جدی و مؤثری برای جلوگیری از تخلفات و حل معضل موتورسیکلت‌سواران متخلف دیده نمی‌شود و در بعضی از موارد به شکل تماشاچی و ناظری بی‌تفاوت در برابر این قانون‌شکنی‌ها هستند.

وی با تاکید بر لزوم پیگیری حقوق مردم از سوی مدعی‌العموم گفت: اینجانب از دادستان کل کشور درخواست می‌کنم از نیروی انتظامی به خاطر کم‌کاری که موجب سلب امنیت از مردم شده شکایت کند. نیروی انتظامی باید در مقابل این کم‌کاری‌ها پاسخگو بوده و مدعی‌العموم باید پیگیر دریافت حق شهروندان باشد زیرا اغلب این آسیب‌دیدگان این موضوع کودکان،‌ زنان، سالمندان، جانبازان و معلولان هستند.

نماینده مردم تهران در مجلس اضافه کرد: در این سال‌ها مدعی‌العموم در بعضی از موارد اگر نسبت ناروایی به انقلاب و ارزش‌های آن و مسئولان در روزنامه‌ها و جراید داده می‌شد، عکس‌العمل نشان می‌داد. این موضوع هم به همانند این موارد ذکر شده به حق است اما چرا از کنار این مقدار پایمال شدن حقوق مشهود و ملموس مردم بی‌تفاوت رد می‌شوند.

رحماندوست تاکید کرد: حدود ۵۰ درصد از تصادفات و ۳۰ الی ۴۰ درصد از تصادفات منجر به فوت در شهرها ناشی از موتورسیکلت است. در سال حدود ۵ هزار نفر به دنبال تصادف با موتورسیکلت‌ها جان خود را از دست می‌دهند.

"امروزه در بسیاری از کشورهای دنیا حتی کشورهایی که عقب‌مانده هستند و ادعایی ندارند وضعیت تردد در سطح شهرها بسیار بهتر از ماست. گاهی گفته می‌شود که وسایل نقلیه وسیله امرار معاش راکبان آنهاست. آیا این صحبت توجیهی برای تخلف این افراد و سلب امنیت و آسایش مردم توسط آنها است؟"

وی افزود: سخنان شفاهی وزیر کشور جلسات کارشناسی و گزارشات مکتوب وی مرا قانع نمی‌‌کند؛ فقط اصلاح عملی وضعیت موجود در خیابان‌ها می‌‌تواند قانع‌کننده باشد.

این نماینده مجلس در پایان گفت: از آنجایی که در مجلس بسیاری از همکاران گلایه‌هایی از وزیر دارند مثل نمایندگان فارس که گلایه‌هایی راجع به عزل و نصب‌ها دارند، فکر می‌کنم اگر سوال من از وزیر کشور به رای گذاشته شود، رای نمایندگان پاسخ وزیر به بنده را منعکس نمی‌کند لذا علی رغم این که از پاسخ‌های وزیر قانع نشدم اما در شرایط فعلی می‌گویم قانع شدم.

نظر شما