شناسهٔ خبر: 111198 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

نیمه اول امسال شاهد معضل رکود و بیکاری در کشور بودیم/پاسخ‌های متناقض وزرا برای حل معضل رکود در نیمه دوم سال

اسماعیل جلیلی43 نماینده مردم مسجدسلیمان در مجلس شورای اسلامی گفت:‌ شش‌ ماهه اول امسال در کشور رکود و بیکاری حاکم بود و علی‌رغم وعده وزیر اقتصاد برای حل این معضل در شش ماه دوم وزیر صنعت عنوان کرد که این معضل در نیمه دوم سال هم ادامه خواهد داشت.

به گزارش «نماینده» اسماعیلی جلیلی در نطق میان‌دستور خود در جلسه علنی امروز مجلس (۳۱ شهریور۹۴)، گفت: در شش ماه اول امسال بیکاری و رکود اقتصادی معضل جدی کشور بود که گریبان هم اقتصاد و هم مردم را گرفته بود. بر اساس شواهد در شش ماه دوم امسال هم همچنان در رکود و بیکاری به سر خواهیم برد.

وی ادامه داد: علی‌رغم اینکه وزیر اقتصاد اعلام کرده بود که ما برای نیمه دوم سال برنامه داریم اما وزیر صنعت در کمیسیون ویژه تولید ملی عنوان کرد که بحران رکود به حدی است که امکان خروج از آن در شش ماه دوم وجود ندارد. هزینه‌های بالا در تولید، کاهش سودآوری فعالیت‌های تولیدی، تهدید و اخراج کارگران، عدم پرداخت به موقع حقوق آنها، کاهش ارزش سهام شرکت‌ها، عدم پرداخت مطالبات توسط دستگاه‌های دولتی، کاهش اعتبارات عمرانی و عدم پرداخت اعتبارات پیمانکارانی که فعالیت‌های عمرانی را دنبال می‌کنند، عدم همکاری بانک‌ها با افرادی که فعالیت‌های اقتصادی را دنبال می‌کنند همه و همه بیانگر شرایط سخت رکودی در کشور است.

نماینده مردم مسجد سلیمان در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: این نگرانی در شهرها و مناطق کمتر توسعه یافته تبدیل به معضلات اجتماعی خواهد شد که اگر دولت برای نیمه دوم امسال برای آن چاره‌ای نیندیشد این شرایط سخت‌تر هم می‌شود.

جلیلی اظهار داشت: قانون رفع موانع تولید در مجلس تصویب شده اما اجرای آن جدیت دولت را می‌طلبد و موضوع دیگر پرداخت یارانه مربوط به تولید از بخش هدفمندی یارانه‌هاست. اقداماتی که در این ارتباط تا کنون صورت گرفته امکان تحرک‌بخشی به حوزه تولید را نداشته و در نیمه دوم سال باید منتظر ماند و عملکرد دولت را دید.

وی افزود: انتظار این است که کمیسیون ویژه بررسی برجام با تعامل با دولت ریسک‌ها و فرصت‌های توافق را در بعد اثرات آن در حوزه سیاست، فرهنگ، امنیت، اقتصاد و حوزه اجتماعی بررسی و نتیجه اجرای آن را در اینکه ما در منطقه در حوزه بین‌المللی و داخلی دچار چه شرایطی خواهیم شد را بررسی کند و از تلاش برای عرض‌اندام‌هایی که معمولاً در بزنگاهای سیاسی توسط گروه‌ها و جریانات رقم می‌خورد خودداری کند.

نماینده مردم مسجد سلیمان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: همچنین این موضوع که با اجرای توافق، چه نتایجی از ثبات و یا بی‌ثباتی در منطقه برای ما حاصل خواهد شد، بررسی قرار دهد و دولت هم برنامه خود برای دوران پساتحریم را با تعامل با مجلس مشخص و اقدامات لازم را جهت اجرایی شدن آن فراهم کند.

جلیلی در پایان با اشاره به مشکلات حوزه انتخابیه خود در بخش‌های مختلف از مسئولان خواستار رسیدگی به این مشکلات و حل آنها شد.

نظر شما