شناسهٔ خبر: 111160 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

ظریف و تیم هسته‌ای بامداد امروز راهی نیویورک شدند

ظریف وزیر امور خارجه کشورمان به همراه تیم مذاکره کننده هسته‌ای بامداد امروز راهی نیویورک شد.

به گزارش «نماینده» محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در رأس تیم مذاکره کننده هسته‌ای بامداد امروز (سه‌شنبه) راهی نیویورک شد.

سفر وزیر امور خارجه کشورمان به منظور شرکت در هفتادمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل و شرکت در نشست وزرای خارجه ایران و ۱+۵ (آمریکا، فرانسه، آلمان، روسیه، چین و انگلستان) و بررسی روند آخرین هماهنگی‌ها برای شروع برنامه جامع اقدام مشترک و انجام رایزنی‌ها با همتایان خود در کشورهای مختلف صورت می‌گیرد.

نشست وزرای خارجه ایران و ۶ کشور قرار است ششم مهر ماه (۲۸ سپتامبر) در حاشیه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل و در نیویورک برگزار و در این نشست آخرین تحولات مربوط به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) مورد بحث و تبادل نظر قرار گیرد.

«جان کری» وزیر خارجه آمریکا در نشست خبری مشترک با «فرانک والتر اشتاین‌مایر» همتای آلمانی‌اش در برلین گفت که با ظریف وزیر خارجه ایران هم در مورد ایران و دیگر موضوعات در نیویورک دیدار خواهد کرد.

سید عباس عراقچی معاون امور حقوقی و بین‌‌المللی و حمید بعیدی‌نژاد مدیرکل سیاسی و امنیت بین‌المللی وزارت خارجه از جمله همراهان ظریف در این سفر هستند و قرار است مجید تخت روانچی معاون اروپا و آمریکای وزارت خارجه که در سوگ مادرشان هستند نیز بعدا به آنها بپیوندد.

دیدار وزرای خارجه ایران و ۶ کشور اولین دیدار آنها پس از توافق وین است و همچنین قرار است اولین نشست کمیسیون مشترک برجام در حاشیه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک برگزار شود که هنوز زمان آن قطعی نشده است.

«میخائیل اولیانوف» رئیس دفتر کنترل تسلحاتی وزارت خارجه روسیه پیش از این به ریانووستی گفته بود: «برنامه‌هایی برای برگزاری رایزنی‌های فنی بین کارشناسان ایران و ۱+۵ در روز ۲۲ سپتامبر وجود دارد و قرار است روز ۲۸ سپتامبر (ششم مهر ماه) نشست وزیران خارجه ایران و ۱+۵ برگزار شود.»

سنای آمریکا روز پنج‌شنبه ۲۶ شهریور ماه در آخرین روز فرصت ۶۰ روزه کنگره برای اعلام نظر در مورد توافق هسته‌ای، بار دیگر برای بررسی برنامه جامع اقدام مشترک تشکیل جلسه داد و در نهایت برای سومین بار نتوانست طرح کفایت بررسی و رد برجام را تصویب کند. با این حساب باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا امکان اجرای توافق، بدون آنکه نیازی به استفاده از حق وتو را داشته باشد، یافته است.

روزنامه واشنگتن پست در این باره نوشت: پس از اتمام فرصت ۶۰ روزه کنگره برای بی اثر کردن توافق هسته‌ای جامع که با سومین ناکامی مخالفان برجام همراه بود، دولت اوباما با جدیت برای اجرایی کردن این توافق وارد عمل شده و سفیر سابق این کشور در لهستان را به عنوان مسئول نظارت بر اجرای این توافق منصوب و اعلام کرد که رئیس جمهور احکامی را برای لغو همه تحریم‌های آمریکایی مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران در ۱۸ اکتبر (۲۶ مهر ماه) صادر خواهد کرد.

نظر شما