شناسهٔ خبر: 110821 - سرویس فرهنگ
نسخه قابل چاپ منبع: رویش

خندوانه يك اتفاق مهم و مثبت فرهنگي-اجتماعيست، سياسي اش نكنيم!

خندوانه43 برنامه خندوانه که دومین سری خودش را پشت سر می گذارد، توانسته است در مدت پخشش، مخاطب بسیار خوبی را جذب کند و گوی سبقت را از برنامه های ماهواره ای برباید. به طوري که اکثر کسانی که مدت هاست با تلویزیون و برنامه های آن قهر کرده اند، بخاطر تماشای این برنامه به پای تلویزیون وطنی می نشینند و لذت می برند،

به گزارش «نماینده»، موضوعی که در دنیای امروز و تنوع رسانه ها و سهولت دسترسی، از جمله نکات مثبت و با اهمیت اين برنامه است. اين نكته زماني خود را بيشتر نشان ميدهد كه دقت كنيم خيلي از ابزار جذب مخاطب كه تقيدات ديني و فرهنگي ما استفاده از آنها را مجاز نميداند در اختيار برنامه هاي آنتن هاي دشمن فرهنگي ما وجود دارد، با اين حال خلاقين و ايده هاي نو در خندوانه توانسته است الگويي موفق(والبته نه ايده آل) را به اجرا درآورد و نشان دهد با حفظ شئونات اسلامي و فرهنگي، هم مي شود مردم ايران را بخندانيم و هم مفاهيم اجتماعي اصيل را بياموزيم...

از طرفی تهيه كننده و كارگردان خندوانه توانسته اند با جمع آوری یک تیم قوی و آشنا به رسانه در پشت صحنه و بهره گیری از افرادی مانند محمدرضا شهیدی فر و با رعایت چهارچوب های رسانه ملی و قواعد برنامه سازی در آن، خندوانه  را از حاشیه ها تا حد قابل قبولی دور نگه دارند و این فرصت را به مخاطب بدهند که با این برنامه به خوبی ارتباط برقرار کند. خندوانه اکنون به یکی از برندهاي سیمای ملی تبدیل شده است و توانسته اکثر مخاطبین با هر سلیقه و طرز تفکری را راضی نگه دارد. به گونه ای كه از خبرنگار و هنرپيشه و مداح گرفته تا دکتر و سیاستمدار همه لب به تمجید از این برنامه گشوده اند. تمام این ها نشان می دهد سازندگان این برنامه به خوبی توانسته اند جایگاه خود و برنامه شان را شناخته و در یک مسیر درست برای هرچه بهتر پیش رفتن محصول نهاییشان تلاش کنند.

اما متاسفانه همیشه این دست اندرکاران یک برنامه نیستند که باعث حاشیه سازی می شوند، بلکه گاهی تنگ نظری ها، حساسیت های بیجا و کوته فکری هاي ديگران است كه یک برنامه را از مسیر صحیح خارج کرده و به حاشیه می راند. برای نمونه نیز می توان به پارک ملت اشاره کرد که همین حاشیه ها و واکنش به سخنان یک مهمان در این برنامه، پارك ملت را به تعطیلی دائم کشاند و علیرغم وعده و وعیدهای مسئولان وقت سیما، هیچ گاه به آنتن بازنگشت.

اخیراً نیز گروه ها و اشخاصی شروع به حاشیه سازی های اینچنینی برای خندوانه کرده اند. حاشیه هایی که متاسفانه در جو فعلی به زودی جای متن را می گیرد و دردسر آفرین می شود. گروهی رامبد جوان را به خاطر معرفی کتابی که در آن نام يكي از روساي جمهور آمده است شماتت کرده و آنچنان موضوع را جلوه می دهند که گویی یک برنامه ریزی دقیق برای شکستن خطوط قرمز و ... در کار بوده است و طرح زیبای کتابخوانی خندوانه که مسلماً موجب گسترش این فرهنگ می شود را وارد حاشیه می کنند و شخصی دیگر از سر کوته بینی و در صفحه اینستاگرامش می خواهد که ملت به حیایی بخاطر بازی در قلاده های طلا رای ندهند و به همین راحتی با موجی که مخالفین و موافقین این پست راه می اندازند یک برنامه صرفاً فرهنگی که در تلاش است ساعتی خوش را برای خانواده ها رقم بزند، دچار حاشیه و دردسر می کند. از طرف ديگر هم يكي از سياسيون مطرح اصلاحطلب هم در صفحه اجتماعي خود با گذاشتن تصويري خاص!، از مخاطبينش ميخواهد به يكي از خنداننده ها رأي بدهند. اين كج سليقگي ها باعث مي شود كه "ليگ خنداننده برتر" رنگ سياسي بگيرد و خندوانه چوب لاي چرخش برود و اين جفا در حق خندوانه و مردم ايران است.

در حالی که مدیران ارشد در ایران عموماً کمتر ریسک پذیرند و به محض ایجاد مسائل این چنینی عطای یک برنامه را به لقایش می بخشند، گسترش این فضاها به مثابه سمی است که می تواند خندوانه را خیلی سریع از پا بیندازد و این تجربه موفق را به تعطیلی بکشاند.

خندوانه مسلماً خالی از اشکال نیست و مانند هر حركت رسانه اي دیگری ایراداتی دارد، اما وزن این مشکلات چه اندازه است؟ قطعاً آن اندازه نیست که ما بخواهیم کلیت برنامه را زیر سوال ببریم. خنداونه توانسته است با ايجاد يك تركيب همگون و مناسب، برنامه اي را بر روي آنت ببرد كه ضمن شاد كردن ملت ايران، پيوست هاي اجتماعي و فرهنگي مهمي را نيز به مخاطب خود هديه دهد. ترغیب به کتابخانی، صرفه جویی، کمک به همنوع، تلاش برای شاد کردن دیگران و ... از جمله مفاهیمی است که خندوانه با توجه به فرصت مناسبی که در اختیار دارد به خوبی بر روی آن ها مانور می دهد و به بالا رفتن سطح فرهنگ جامعه کمک می کند.

به نظر مي سرد مسئولين برنامه بايستي تلاش مضاعفي براي جلوگيري از حاشيه سازي ها داشته باشند. باید مراقب بود که این فرصت مناسب به دلایل واهی و بخاطر اتفاقات و تنگ نظری های خارج از برنامه، تلف نشود و به باد نرود.

نظر شما