شناسهٔ خبر: 110781 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا

غرش مرگ بر فراز آسمان مشهد

حادثه در فرودگاه مهرآباد تاریخچه احداث فرودگاه بین المللی مشهد یا همان فرودگاه شهید هاشمی نژاد به سال ۱۳۳۰ باز می گردد که اکنون دومین فرودگاه پر رفت و آمد کشور بعد از فرودگاه بین المللی مهرآباد تهران و بالاتر از فرودگاه بین المللی امام خمینی(ره) است.

به گزارش «نماینده»، این فرودگاه در قسمت جنوب شرقی مشهد قرار دارد و با دو باند موازی، ظرفیت پذیرش انواع هواپیماها را داراست.

هم اکنون از فرودگاه مشهد به ۵۱ مسیر داخلی و خارجی پرواز انجام می شود که از این تعداد ۳۰ پرواز در مسیر های داخلی و ۲۱ پرواز هم در مسیرهای خارجی است، ضمن اینکه از این فرودگاه به بیش از ۲۶ فرودگاه داخلی و به طور متوسط روزانه ۱۶۰ پرواز و در اوج تقاضا ۲۰۰ تا ۲۳۰پرواز انجام می شود.

نگاهی به این اطلاعات که در ویکی پدیا نیز درج شده است، نشان از تردد قابل توجه شماری از هواپیماهای غول پیکر از اقصی نقاط کشور و خارج به این فرودگاه است که طی شبانه روز از آسمان شهر مشهد انجام می شود.

*نکته مغفول مانده

در این بین نکته ای که مغفول مانده و اقدامی نیز برای رفع آن انجام نشده، آلودگی زیست محیطی و صوتی ناشی از تردد این حجم پرواز هواپیماها از آسمان شهر مشهد است که سالهاست مردم را آزار می دهد.

مدت زمان طولانی است که صدای گوشخراش غرش هواپیماها در تمام ساعات شبانه روز به سوهان روح مردم بخصوص کسانی که در همجواری با فرودگاه شهید هاشمی نژاد سکونت دارند، بدل شده و همه این به خاطر قرار داشتن فرودگاه در دل شهر است.

*سود و دیگر هیچ

حرف اصلی مردم که بارها در رسانه ها بابت ضررهای روحی و روانی ناشی از تردد بدون وقفه هواپیماها از آسمان شهر مشهد مطرح شده، این است که تاکی شرکتهای هواپیمایی و فرودگاه فقط باید به فکر سود خود باشند، بدون اینکه حاضر باشند با انتقال فرودگاه به خارج از شهر، آسایش و آرامش را به مردم برگردانند.

یک شهروند مشهدی که حدود ۲۰ سال ساکن یکی از خیابانهای پروین اعتصامی است، می گوید: چرا کسی به فکر ما نیست؟ تا کی باید صدای وحشت آور نشست و برخاست هواپیماها را تحمل کردو چرا باید صدای پی در پی هواپیماها خواب و خوراک را از کودکان ما بگیرد وآنان هراسان از خواب شبانه برخیزند؟

* اهمیت نداشتن سلامت مردم

رستم نیا می افزاید: در حالی که قرار داشتن فرودگاه در داخل شهر به لحاظ زیست محیطی آثار مخربی دارد و همواره بر ضرورت جابه جایی آن به خارج از شهر از سوی متولیان محیط زیست سخن رانده می شود، اما معلوم نیست چرا این مسأله اجرایی نشده است و به نظر می رسد زور متولیان فرود گاه بیشتر است.

وی اضافه می کند:گویا سلامت مردم برای مسؤولان اهمیتی ندارد وگرنه چرا باید در حالی که همه شواهد و قراین نشان از ضرورت انتقال فرودگاه به خارج از شهر دارد و در دولت قبل هم به تصویب رسید، اما همچنان با قوت مشغول به کار هستند، بدون اینکه حتی ثانیه ای به آثار مخربی که این حجم پرواز ها برای مردم و شهر مشهد دارد، فکر کنند.

شمسی پور نیز معتقد است: اگر مسؤولان هواپیمایی در مناطق نزدیک فرودگاه ساکن بودند، حتماً شرایط ما را درک می کردند و دیگرقضیه انتقال فرودگاه به خارج از شهر به فراموشی سپرده نمی شد.

وی می افزاید: حرف و حدیثها در خصوص بهره هوشی پایین تر کودکان و در خطر بودن سلامت آنان و همچنین افزایش خون و استرس ساکنان اطراف فرودگاه ها موجب نگرانی خانواده های ساکن در مسیر فرودگاه شده که اگر صحت داشته باشد، واقعاً فاجعه است و مسؤولان بخصوص متولیان هواپیمایی باید پاسخگو باشند.

* وجود فرودگاه در تضاد با پدافند غیر عامل

یکی از کارمندان مشهدی هم اظهار می دارد: وجود فرودگاه در داخل شهر ضمن اینکه آلودگی زیست محیطی و صوتی به همراه دارد، به لحاظ امنیت انسانی نیز خطرهایی به دنبال دارد به عبارت دیگر اگر هواپیمایی دچار سانحه شود، سقوط آن بر روی شهر دامنه خسارات جانی و مالی را افزایش می دهد، بنابراین از دیدگاه پدافند غیر عامل هم وجود فرودگاه در داخل شهر فاقد توجیه است.

وی ادامه می دهد:همچنین از آنجایی که مشهد در سال ۲۰۱۷ پایتخت فرهنگی جهان اسلام معرفی شد، بنابراین افزایش شمار زائران و مسافران از تمامی نقاط جهان را به دنبال خواهد داشت که بخشی از آنان از طریق ناوگان هوایی وارد این کلانشهر خواهد شد و متولیان فرودگاه نیز باید برای اختصاص مکان جدید و انتقال فرودگاه فعلی فکری بکنند.

* جابه جایی و هزینه بالا

وی اضافه می کند: موضوع تبعات منفی ناشی از استقرار فرودگاه در داخل شهر مشهد به فراموشی سپرده شده است و هر از گاهی که توسط رسانه ها ضرورت این مسأله یادآوری می شود، فقط با وعده و وعید مسؤولان فرودگاه کشوری مواجه می شود، به طوری که حتی به صراحت می گویند، انتقال و جابه جایی فرودگاه بین المللی مشهد به دلیل هزینه زیاد در دستور کار نیست و باید پرسید، آیا هزینه بر بودن از خسارات وارده به جسم و روح مردم و شهر مهمتر است؟

به گفته وی، به نظر می رسد وقت آن است به خاطر این بی توجهی، مدعی العموم باید به این موضوع ورود کند، چرا که به طور حتم نقش فرودگاه بین المللی مشهد در آلودگی هوای مشهد به هیچ عنوان اندک نیست، و سهم زیادی را به خود اختصاص می دهد.

این مطلب بر اساس پیامک یکی از خوانندگان روزنامه قدس به شماره ۱۸۷۲-۰۹۱۲ تهیه شده است.

مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی چه می گوید؟

مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی در خصوص تبعات پرواز هواپیماها بر محیط زیست مشهد اظهار می دارد: در مشهد وضعیت هوا به گونه ای متراکم است که می توان مباحث فنی و آلاینده هایی را که پروازهای هواپیما ایجاد می کند، در چند دسته تقسیم کرد.

صالحی در گفت وگو با خبرنگار ما افزود: نکته اول اینکه مسیر پرواز بر روی بافت مسکونی به لحاظ احتمال بروز سوانح هوایی خطرآفرین است به عبارت دیگر سقوط هواپیما روی اماکن مسکونی، حادثه آفرین خواهد بود.

وی اضافه می افزاید: دوم اینکه پرواز در سطح پایین برای نشست و برخاست سبب بروز آلودگی صوتی شدید می شود که این مسأله می تواند بر روی سلامت مردم تأثیرگذار باشد، ضمن اینکه تردد پر تعداد هواپیماها آلودگی هوا را به دنبال دارد،

* محیط زیست و خواسته جابه جایی فرودگاه

وی می گوید: سالها از سوی اداره کل حفاظت محیط زیست استان و دیگر ارگانهای نظارتی، انتقال فرودگاه از داخل شهر پیشنهاد شده است.

وی با اشاره به اینکه پیگیری این تقاضا همچنان در دستور کار قرار دارد، افزود:با توجه به اینکه انتقال فرودگاه پروژه زمان بری است، انتظار می رود هر چه زودتر بحث جابه جایی فرودگاه شهید هاشمی نژاد کلید بخورد.

*هر صعود برابر با آلایندگی ۶ هزار خودرو در روز

وی درباره تأثیرات مشخص تردد هواپیماها در آسمان شهر بر محیط زیست مشهد و آن هم در قالب عدد و رقم تصریح می کند: به صورت عدد و ارقام این موضوع قابل اندازه گیری نیست ضمن اینکه تجهیزات و دستگاه هایی که نشان دهنده این میزان تأثیرات باشد در دسترس نیست، اما مشخص است که هر صعود هواپیما به اندازه ۶ هزار خودرو آلودگی ایجاد می کند که با توجه به حجم زیاد پرواز این میزان آلایندگی بسیار زیاد است.

صالحی خاطر نشان می کند: اما بحث آلودگی هوا و گازهای آلاینده فرودگاه که بسیار بالاست، سرجای خود باقی است، بویژه اینکه فرودگاه مشهد در بالادست مسیر باد در مشهد قرار دارد و با هر نشست و برخاست هواپیما، آلاینده ها توسط باد به شهر منتقل می شود.

وی درخصوص اقدامهای محیط زیست برای انتقال و جابه جایی فرودگاه با توجه به میزان بالای آلایندگی حاصل از تردد هواپیماها اظهار می دارد: چندین سال است که مکاتبات زیادی در این خصوص انجام شده و با مسؤولان استانی و نیز از طریق مسؤولان کشوری سازمان حفاظت از محیط زیست این پیگیری ها در حال انجام است اما در مجموع بحث انتقال فرودگاه تابع اعتبارات و محدودیتهایی است که باید وزارت راه پیگیری کند، بویژه اینکه نظارت اصلی نیز با این مجموعه وزارتخانه است.

به هر حال امیدواریم این خواسته بحق مردم مشهد محقق شود و فرودگاه بین المللی شهید هاشمی نژاد به خارج از شهر منتقل شود.

از آنجایی که انتقال فرودگاه شهید هاشمی نژاد به خارج از شهر به عنوان یکی از خواسته های مردم و مسؤولان از جمله محیط زیست و شهرداری مشهد مطرح و بحث آن چند سالی است که رسانه ها را درگیر کرده است و اینکه آیا این انتقال و جابه جایی در دستور کار متولیان مربوطه قرار دارد یا نه و در صورت تأیید، مردم در چه بازه زمانی باید منتظر عملیاتی و اجرایی شدن آن باشند، موضوعی بود که تلاش شد برای دستیابی به پاسخهای مربوطه گفت وگویی نیز با مدیر کل فرودگاه های خراسان رضوی به عنوان بالاترین مرجع در این حوزه در استان انجام شود که تا این لحظه این امکان فراهم نشد.

نظر شما