شناسهٔ خبر: 110760 - سرویس سایر حوزه‌ها
نسخه قابل چاپ

واکنش تند نکونام به داوری بازی پرسپولیس

دیدار نکونام با سالگادو و فیگو جواد نکونام پس از برد سایپا، حق را به پرسپولیسی‌ها می‌دهد. او می‌گوید صالحی روی پنالتی اشتباه کرد چون توپ به سر مدافع قرمزها خورد: «راستش ما هم انتظار نداشتیم پنالتی بگیرد.» با این همه، سایپا و نکونام هم به عملکرد داور معترض هستند. او از رفتاری که صالحی در زمین داشت انتقاد می‌کند و می‌گوید در سال‌های بازیگری‌‌اش، تا به حال چنین رفتاری ندیده است.

به گزارش «نماینده»، نکونام در این باره توضیحات بیشتری می‌دهد.

تبريك مي‌گوييم. پرسپوليس را در آزادي برديد و پيش‌بيني‌ها را به هم زديد.
بعد از دو شكست، بازي مهمي را برديم. برايمان بسيار اهميت داشت كه بعد از دو هفته ناكامي برنده باشيم. براي ما بازي خوبي بود و سه امتياز را هم كه به‌ دست‌ آورديم. كادر فني واقعاً در اين تعطيلات روي تيم خوب كار كرد. برنامه‌ريزي درستي داشتند كه توانستيم بازي را ببريم. دقيقاً به همان شكلي كه كادر فني گفت، توانستيم برنده بازي باشيم. در نيمه اول بازي تا حدود زيادي متعادل بود؛ در نيمه دوم هم ما سعي كرديم بازي را كنترل كنيم كه خب دو گل هم زديم.

در نيمه اول پرسپوليس يك پنالتي از دست داد. بعد از آن شما نشان داديد كه بايد از حداقل موقعيت‌ها استفاده كرد.
خب ما در نيمه دوم بازي را بهتر شروع كرديم، به گل هم رسيديم و بعد گل دوم را زديم؛ بعد از آن دو موقعيت ديگر هم داشتيم كه نزديك به گل بود. بعد پرسپوليس يكي از گل‌ها را جبران كرد و بازي خطرناك شد. دقايق آخر هم نزديك بود بازي به تساوي كشيده شود كه خدا را شكر برديم.

پرسپوليسي‌ها از همان ابتداي بازي رفتار خوبي با شما نداشتند و الفاظي هم به كار بردند؛ واكنش شما چيست؟
واكنشي ندارد، بالاخره اگر ايراد دارد كه بي‌احترامي كنند، هر كس كه مسئولش است بيايد و اين چيزها را بشنود؛ اگر هم ايرادي ندارد كه دستشان درد نكند. من يك بازيكن حرفه‌اي هستم، سال‌ها در اسپانيا بازي كردم و اين چيزها را زياد ديده‌ام. من در زمين بازي هيچ‌وقت شعارها و الفاظ را نمي‌شنوم و تمركزم را روي بازي مي‌گذارم. قبل از بازي موقع گرم كردن هم به من لطف داشتند كه اشكالي ندارد.

شما قبل از بازي گفته بوديد هميشه بين‌‌تان احترام است، چرا اين اتفاق‌ها افتاد؟
هواداران پرسپوليس هرجا كه من را مي‌بينند، واقعاً احترام مي‌گذارند و لطف دارند. به ‌هر‌ حال شرايط داخل زمين با بيرون از زمين فرق دارد. در زمين براي بازيكن و مربي ممكن است هزار و يك اتفاق بيفتد؛ طرفداران هم گاهي تحت فشار هستند و شايد اتفاقاتي اين‌چنيني بيفتد ولي هنوز مي‌گويم كه بيرون از زمين واقعاً چيزي جز احترام از سوي هواداران نديده‌ام. من رابطه خوبي با پرسپوليسي‌ها دارم و حتي با بيشتر بازيكنان اين تيم دوستم.

قبل از بازي براي برانكو گل بردي. اين كار شما شبيه يك نوع تقدير و تشكر از مربي سابق‌‌تان بود، درست است؟
من براي برانكو گل بردم براي اينكه واقعاً از او تشكر كوچكي كنم. بالاخره برانكو براي ما زحمت‌كشيده است. او خدمت زيادي به فوتبال ايران كرده است، از جمله به خود من و خيلي از فوتباليست‌هاي ديگر. براي تشكر از برانكو وظيفه‌ام بود گل ببرم و از او تشكر كنم. اگر دست من بود كارهاي بزرگ‌تري براي برانكو انجام مي‌دادم چون او توانست تيم‌ ملي ما را قهرمان بازي‌هاي آسيايي كند، تيم ‌ملي را به جام‌ جهاني‌ ببرد و واقعاً هر كاري برايش كنيم، كم است. بايد قدردان زحماتش باشيم.

البته روزهاي سختي را در پرسپوليس سپري مي‌كند.
برانكو مربي بزرگي است. اميدوارم هواداران پرسپوليس هم صبر داشته باشند. قطعاً او مي‌تواند اين تيم را به روزهاي خوبش برگرداند.

چرا شما در سايپا پنالتي نمي‌زنيد؟ در اين بازي هم پنالتي را به رضا نوروزي داديد.
در جام ‌حذفي كه بازي ساده‌اي داشتيم و سه گل زده بوديم، پنالتي شد. به خاطر اينكه دوست داشتم شرايط روحي-رواني رضا پس از بازگشت دوباره به فوتبال بهتر شود، خواستم كه پنالتي را بزند. در بازي پرسپوليس هم علي‌رغم اينكه مربيان و بازيكنان گفتند خودت پنالتي را بزن، اين كار را نكردم. قبل از بازي من پنالتي‌زن تيم بودم ولي دوست داشتم به رضا روحيه بدهم. او يك سال و خرده‌اي از فوتبال دور بود. دوست داشتم به او كمك كوچكي كنم، حتي بعد از بازي از آقامجيد (جلالي) عذر خواستم و گفتم رضا بيشتر از من به اين پنالتي نياز داشت. نوروزي هم بعد از گل سريعاً از من تشكر كرد. خدا را شكر توپش گل شد. اميدوارم اين پنالتي به او روحيه داده باشد.

بعد از بازي دو طرف به داور اعتراض داشتند؛ او چطور قضاوت كرده است؟
شما كه مي‌دانيد من كلاً درباره داوري حرف نمي‌زنم. در اين بازي هم يكي، دو صحنه بيشتر نبود ولي من حرفم چيز ديگري است. بحث من روي اخلاق و رفتار داور است. چون سوت و كارت دست داور است، بايد با بازيكنان بد حرف بزند؟ داور نبايد با بازيكنان بد صحبت كند. بازيكنان سايپا به من مي‌گفتند با تو كه كاپيتان تيم ‌ملي بودي اين‌طوري حرف مي‌زند، اگر ما سمتش برويم كه اخراجيم!

رفتار داور چطور بود؟ چيز خاصي به بازيكنان مي‌گفت؟
از همان ثانيه‌هاي اول بازي تند حرف مي‌زد. شما از بازيكنان پرسپوليس هم در اين باره بپرسيد. به نظر من داور مي‌تواند به بازيكن اخطار بدهد، او را اخراج كند ولي حق ندارد با بازيكن بد صحبت كند. متأسفانه آقاي صالحي كه اتفاقاً داوري است كه هميشه به او احترام گذاشته‌ام، واقعاً بد صحبت مي‌كرد. او داور است، ما هم بازيكن، ديگر بد صحبت كردن براي چيست؟ اين همه داور در اروپا و آسيا ديده‌ايم. اگر اعتراض شديد باشد يا نمي‌دانم با دست به داور بزنيم طوري كه جو به هم بريزد، مشكلي نيست سريع اخراج كند ولي وقتي يك اعتراض ساده داشتيم، نبايد اين‌قدر تند حرف مي‌زد. من روي توپي كه داشت به سمت دروازه مي‌رفت و مدافع پرسپوليس خطا كرد، اعتراض داشتم ولي به من كارت زرد نشان داد، چرا؟ چون گفتم كارت دارد. بازيكن ما در موقعيتي بود كه مي‌توانست با دروازه‌بان آنها تك ‌به‌ تك شود، آن وقت به من كارت مي‌دهد و به بازيكني كه خطا كرده هيچ! وقتي ديدم رفتار داور اين‌طوري است ديگر با او يك كلمه هم حرف نزدم. من يك سؤال از مسئولان كميته داوران دارم؛ آيا داور بايد با بازيكنان بد حرف بزند؟

شما سال‌ها در اسپانيا بازي كرديد، رفتار داوران چطور بود؟
ببينيد مربيان و بازيكنان در اروپا چطور به داور اعتراض مي‌كنند. در همان بازي رئال و بارسا كه ۸۰ هزار نفر در ورزشگاه هستند، اگر داور بخواهد اين‌طوري قضاوت كند كه بايد تا دقيقه ۳۰، ۵ نفر را اخراج كند. به نظر من داور بايد با بازيكنان حرف بزند. منِ بازيكن حق دارم براي دفاع از خودم اعتراض كنم. طبيعي است داور هم تصميم آخر را مي‌گيرد. ما هميشه به تصميم داور احترام گذاشته‌ايم. الان دو طرف به قضاوت آقاي صالحي اعتراض دارند. از آن طرف توپي كه قرار است تك‌ به ‌تك شود را سوت مي‌زند ولي كارت نمي‌دهد، از آن طرف توپي كه به سر بازيكن پرسپوليس خورده را پنالتي مي‌گيرد. اصلاً ما انتظار نداشتيم آن توپ را پنالتي بگيرد ولي گرفت. واقعاً هر دو تيم ناراحت هستند.

بد حرف زدن براي ترساندن بازيكن است. آيا نتيجه مثبتي دارد؟
همين بازي رم و بارسا كه هفته قبل برگزار شد را ديديد؟ مربيان دو تيم چطور كنار زمين بالا و پايين مي‌پريدند. ما بايد بدانيم اعتراض در فوتبال طبيعي است. ممكن است داور اشتباه كند و بازيكن هم اعتراض مي‌كند. مگر مي‌شود بازيكن در زمين حرف نزند؟ اصلاً اين كار ممكن نيست. به جاي اينكه بازيكن حرف نزند، داور بايد لحنش را درست كند.

از همان ثانيه‌هاي اول به نظر مي‌رسيد داور جدي است. شما هم گفتيد كه خيلي زود جدي با شما حرف زد. اتفاقي نيفتاد كه اين‌طور شد؟
فكر كنم ثانيه ۳۰ بازي بود كه در يك صحنه داور برگشت با حالت بدي گفت يك كلمه حرف بزنيد اخطار مي‌دهم. مگر ما كر و لاليم كه در زمين حرف نزنيم؟ بايد از حق‌مان دفاع كنيم. اگر ما صحبت مي‌كنيم براي اين است كه اشتباهي رخ ندهد و در نهايت تصميم با داور است. خود من هميشه سعي مي‌كنم محترمانه صحبت كنم. هيچ بازيكني حق ندارد به داور بي‌احترامي كند؛ من خودم اگر ببينم، برخورد مي‌كنم. واقعاً نبايد شرايط طوري باشد كه داور هم فكر كند چون سوت و كارت دستش است هر رفتاري انجام دهد و ما نتوانيم يك كلمه حرف بزنيم. به خدا هيچ‌جاي دنيا اين‌طوري نيست و من تا به حال چنين رفتاري را نديده بودم. ما مي‌گوييم داوران عربي ضعيفند. دقيقاً همين‌طور هم هست ولي شما حتي از ضعيف‌ترين داوران عربي هم، ‌ چنين برخوردي نخواهيد ديد.

نيمه اول در صحنه‌اي كه شما كارت گرفتيد، به چه اعتراض داشتيد. ظاهراً اعتقاد داشتيد مدافع پرسپوليس موقعيت تك ‌به‌ تك را گرفته و بايد اخراج مي‌شد، درست است؟
بله، رضا نوروزي مي‌توانست با دروازه‌بان پرسپوليس تك‌ به‌ تك شود. به خاطر همين بايد كارت قرمز مي‌داد. حالا كارت زرد هم مي‌داد راضي بوديم ولي نداد! جالب اين بود كه كمك‌داور خطا را گرفت، در صورتي كه وظيفه خود داور بود اين صحنه را بگيرد ولي انگار نديده بود. ما بازي را برده‌ايم و طبيعتاً بايد خوشحال باشيم ولي باشگاه ما هم به هيچ‌وجه از قضاوت راضي نبود. ديديد كه آقاي جلالي هم اعتراض داشت؛ پرسپوليسي‌ها هم كه به خاطر پنالتي‌اي كه واقعاً پنالتي نبود، اعتراض دارند و اعتراض‌شان به‌حق است. در نهايت دو تيم ناراضي بودند. در همان نيمه اول توپ به ‌دست بازيكن آنها خورده ولي داور هند نمي‌گيرد و همان توپ سانتر مي‌شود و دروازه ما تا آستانه باز شدن مي‌رود. اگر ضربه سر مهاجم پرسپوليس گل مي‌شد، چه اتفاقي مي‌افتاد؟ داور هند را چطور نگرفت؟

حرف خاصي مانده كه بخواهيد بزنيد؟
همان‌طور كه گفتم صالحي از داوران خوب ماست و من به شخصه انتظار نداشتم او چنين رفتاري در زمين داشته باشد.

نظرات مخاطبان 0 1

  • ۱۳۹۴-۰۶-۲۹ ۱۶:۴۱علی رحیمی 0 0

    تا اینجای لیگ که عامل تمام باختهای پرسپولیس داوران بوده اند و این در برنامه 90 تایید شده است. اگر اینطور نبود پرسپولیس الان در صدر جدول بود . و مقصر هم فدراسیون است که خدا ازشان نگذره
                                

نظر شما