شناسهٔ خبر: 110661 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

شوری‌زدایی آب دریا برای شرب

آب43 وزیر نیرو از اجرای بیش از ۴ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان طرح آب و فاضلاب در کشور خبر داد و گفت: ۱۱۴ طرح جدید در این بخش اجرا می‌شود.

به گزارش «نماینده»، حمید چیت چیان با اعلام اینکه ورود بخش خصوصی کیفیت طرح‌ها را تضمین می‌کند، گفت: بخش خصوصی در سال گذشته با بیش از ۱۲۰۰ میلیارد تومان و امسال نیز با انعقاد ۱۷ قرارداد جدید به شیوه BOO و BOT با بیش از ۱۵۰۰ میلیارد تومان در طرح‌های آب و فاضلاب مشارکت کرده است.

وزیر نیرو در آئین امضای قراردادهای سرمایه گذاری بخش خصوصی در طرح‌های آبفا اظهارداشت: ورود بخش خصوصی در حیطه اجرای طرح‌های آب و فاضلاب باعث ارتقای ظرفیت مدیریتی و تضمین کیفیت طرح‌ها در این صنعت خواهد شد.

چیت‌چیان افزود: مجموع طرح‌هایی که با این شرایط در کشور در حال اجرا است بیش از چهار هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان خواهد بود. ۱۱۴ طرح جدید که با همین شیوه اجرایی خواهند شد در مرحله مناقصه است.

وی با بیان اینکه یکی از طرح‌های محوری دولت واگذاری طرح‌ها به بخش خصوصی است، گفت: خدمات زیربنایی و اساسی مورد نیاز مردم مانند طرح‌های آبرسانی و شوری‌زدایی از آب دریا و تولید آب شیرین، جزو وظایف دولت است که ما بایستی آن را به انجام برسانیم.

وزیر نیرو ادامه داد: در چارچوب ایده جدیدی که مورد اهتمام بسیاری از کشورهای پیشرفته دنیا است، ورود و مشارکت بخش خصوصی و دولت است که وزارت نیرو نیز تلاش دارد به آن تحقق بخشد. وی هدف از به اجرا درآمدن ۹۹ طرح به‌ صورت مشارکت بخش خصوصی و دولت در حوزه آب و فاضلاب را ارتقای سطح کمی و کیفی خدمات دانست و افزود: با توجه به محدودیت منابع مالی دولت، ورود بخش خصوصی به منظور سرمایه گذاری در این طرح‌ها باعث افزایش سرعت و پیشرفت کارها شده به‌ طوری که پروژه‌ای که قرار است با منابع مالی دولت در طی ۲۰ سال به اتمام برسد، با مشارکت بخش خصوصی در سه سال به بهره‌برداری خواهد رسید.

چیت چیان مشارکت و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در طرح‌های آب و فاضلاب را علاوه بر کم شدن طول دوره به دلیل افزایش سرعت کار، ارتقا کیفیت و رفاه زندگی مردم دانست و عنوان کرد: نباید برای کارهای زیربنایی و نیازهای اصلی جامعه صرفا به منابع دولتی اتکا داشته باشیم.

وی با بیان اینکه ورود بخش خصوصی در این حیطه باعث ارتقای ظرفیت مدیریتی صنعت آب و فاضلاب نیز خواهد شد، اظهارداشت: با ورود ظرفیت‌های جدید مدیریتی انتظار داریم فناوری‌های جدید نیز برای رشد صنعت آب و فاضلاب وارد این حیطه شود.

وزیر نیرو با اشاره به سرمایه‌گذاری بخش خصوصی که باعث کاهش هزینه‌های خدمات مورد نیاز مردم می‌شود، تصریح کرد: ورود بخش خصوصی، افزایش کمیت و کیفیت و کاهش هزینه‌ها را به دنبال دارد.

نظر شما