شناسهٔ خبر: 110635 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

محمدی:

برجام یک سند تعهدآور برای کشور است/ مجلس باید برجام را با قانون تطبیق دهد/عده‌ای به امریکا قول دادند که برجام در مجلس تصویب نشود

مهدی محمدی کارشناس مسائل هسته‌ای گفت: عده‌ای به امریکا قول داده بودند که برجام در مجلس تصویب نخواهد شد، آنها می‌دانند که لااقل در ۴-۵ مورد کلیدی مجلس تفسیری متفاوت از تفسیر وزارت خارجه از متن ارائه و آن را بدل به قانون خواهد کرد.

به گزارش «نماینده» مهدی محمدی کارشناس مسائل هسته‌ای با بیان اینکه کمیسیون برجام در مجلس مسئولیتی تاریخی بر عهده دارد، ‌ گفت: کمیسیون باید به دقت و بدون تعجیل برجام را بررسی و نقاط مثبت و منفی آن را برای نظام و مردم مشخص سازد. برجام به لحاظ قانونی یک سند تعهد آور برای کشور است که در زمانی طولانی وظایفی بسیار مهم برای ایران تعیین می‌کند.

وی ادامه داد: مطابق این سند ایران حقوقی کمتر و تکالیفی بیشتر از سایر اعضای ان پی تی را پذیرفته و در واقع خود را از ان پی تی استثنا کرده است. بنابراین مطابق قانون اساسی این وظیفه مجلس است که این سند را بررسی کند، ضمن اینکه مجلس قانونی درباره مذاکرات هسته ای دارد که آن را هم باید اعمال کند.

کارشناس مسائل هسته‌ای با بیان اینکه شکی در ورود مجلس در خصوص بررسی برجام وجود ندارد، تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب اسلامی هم بر این موضوع تاکید فرمودند و به مجلس بسطی  دادند که  تا امروز هم روند بررسی برجام در کمیسیون ویژه مجلس خوب پیش رفته است.

وی یادآور شد: کسانی که به امریکایی ها قول داده بودند که برجام در مجلس ایران بررسی نخواهد شد یا آنهایی که نمی‌خواستند مردم از جزئیات آنچه در این متن نوشته شده مطلع شوند، از این روند ناراضی هستند ولی بدون شک عموم مردم از اینکه بدانند کشورشان زیر بار چه تعهداتی رفته و در مقابل چه به دست‌آورده شادمان خواهند بود.

*مجلس باید برجام را با قانون تطبیق دهد

محمدی با بیان اینکه کمیسیون برجام باید در بررسی متن چند نکته را مورد ملاحظه قرار دهد، افزود:  مجلس شورای اسلامی در ابتدا باید برجام را با قانون مصوب مجلس تطبیق بدهد، ‌ در گام بعدی باید اظهارات و تفاسیر مقام های امریکایی را در نظر بگیرد و تفسیر استاندارد جمهوری اسلامی از نقاط مبهم متن را ارائه بدهد.

کارشناس مسائل هسته‌ای در ادامه تاکید کرد: نمایندگان مجلس شورای اسلامی در کمیسیون برجام باید در نهایت  فرمایشات رهبر معظم انقلاب اسلامی و خطوط قرمزی که ایشان ترسیم فرموده و مجموعه رهنمودهای آشکار و پنهانی که در این باره داشته اند عمیقا و با سخت گیری مدنظر قرار دهند.

*عده ای به امریکا قول دادند که برجام در مجلس تصویب نشود/کسانی که تا دیروز می گفتند مجلس در راس امور است از پخش زنده کمیسیون هراسانند

وی با بیان اینکه عده‌ای قصد دارند با اتهام  و سیاسی کاری، کار کمیسیون برجام را تخطئه کنند، ‌افزود:  این تخریب ها سازمان یافته است و از جانب همان گروه هایی مدیریت می شود که ابتدا عرض کردم. عده ای به امریکا قول داده بودند که برجام در مجلس تصویب نخواهد شد. آنها می دانند که لااقل در ۴-۵ مورد کلیدی مجلس تفسیری متفاوت از تفسیر وزارت خارجه از متن ارائه خواهد کرد و آن را بدل به قانون خواهد نمود که البته این هم حق و هم وظیفه مجلس است.

محمدی تاکید کرد: خوشبختانه ریاست کمیسیون برجام را کسی بر عهده دارد که سابقه اش نشان داده با این چیزها از میدان به در نمی رود. اعضای کمیسیون هم به نظر من همگی دغدغه دارند که وظیفه تاریخی شان را کامل و درست انجام بدهند و این فشارها کمیسیون را در انجام وظیفه اش مصمم تر خواهد کرد.

وی خاطرنشان کرد: جالب است می بینیم کسانی که تا دیروز مجلس را عصاره فضائل ملت و در راس امور می دانستند امروز حتی از اینکه مشروح مذاکرات کمیسیون از سیمای جمهوری اسلامی پخش شود هراسانند. این فشارها جدی است اما نباید آنها را جدی گرفت.

*اصلاحات در برجام امری ضروری و در راستای تامین امنیت است

کارشناس مسائل هسته‌ای  با اشاره به نکات مبهم موجود در برجام گفت: به نظر من برخی اصلاحات در برجام کاملا ضروری است در غیر این صورت اجرای برجام یک تهدید برای امنیت ملی و مجرایی برای نفوذ امریکا در داخل خواهد بود.

وی ادامه داد: رژیم دسترسی و بازرسی برجام باید از حالت اطلاعاتی بیرون بیاید و در چارچوب وظایف آژانس درباره رهگیری مواد هسته ای قرار بگیرد. بنابراین به عنوان نمونه دسترسی به فهرست «ان اس جی» بی معناست.

محمدی با بیان اینکه  باید  برجام در زمینه تحریم ها شفاف شود، تصریح کرد: تحریم‌ها وقتی تعلیق می شود نباید در عمل تفاوتی با لغو داشته باشد و تضمین شود تحریم ها به بهانه ای دیگر باز نخواهد گشت.

محمدی در پایان با بیان اینکه تکلیف انتهای کار باید روشن شود، ‌ خاطرنشان کرد: آمریکا باید تضمین بدهد ۱۰ سال دیگر صرف نظر از اینکه وضعیت سیاسی در ایران یا جهان چگونه است ایران بتواند بر اساس نیازش هر مقدار که لازم دانست غنی سازی کند.

نظر شما