شناسهٔ خبر: 110578 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ منبع: خبرآنلاین

از آلودگی هوا بیش از ایدز و مالاریا بترسید

آلودگی هوا43 تحقیقاتی جدید نشان می دهد هوایی که ما تنفس می کنیم می تواند بیشتر از همیشه خطرناک باشد.

به گزارش «نماینده» یک تحقیقات جدید از سازمان جهانی سلامت نشان می دهد که در حال حاضر سالانه بیش ۳ میلیون نفر به علت آلودگی هوا دچار مرگ زودرس می شوند. این تعداد ممکن است تا سال ۲۰۵۰ به ۶٫۶ میلیون نفر برسد.

پروفسور لیلیولد در موسسه ماکس پلانک در آلمان که رهبر این تحقیقات نیز بود در این رابطه گفت: سالانه ۲٫۸ میلیون نفر به علت مالاریا و ایدز می میرند که این نیم میلون نفر کمتر از مرگ به علت آلودگی هوا است.

تولید گازهای گلخانه ای از سوخت ها برای آشپزی و سیستم های گرمایشی مخصوصا در چین و هند بیشترین تاثیر در این مرگ جهانی دارد.

لیلیولد گفت: وقتی موضوع آلودگی هوا است بیشتر مردم فکر می کنند عامل آن ترافیک و شرکت های صنعتی است نه کشاورزی و گاز های گل خانه ای.

این تحقیقات که روز ۴ شنبه در مجله نیچر منتشر شد نشان می دهد بیشترین آمار مرگ درغرب منطقه اقیانوس آرام و بعد اآن نیز بیشترین مرگ در شرق دریا مدیترانه است.

مرگ توسط آلودگی هوا در مناطق مختلف

این تحقیقات در مناطق روستایی و شهری آلودگی ناشی از استفاده مسکونی و تجاری از انرژی، کشاورزی، نیروگاه ها، مراکز صنعتی، سوختن مواد زیستی و ترافیک را بررسی کرد.

با استفاده از اطلاعات آلودگی هوا کشورها و اطلاعات بهداشتی از سازمان بهداشت جهانی، محققان توانستند هر یک از عوامل بیرونی آلودگی روی مرگ زودرس را اندازه گیری کنند. استفاده از سوخت های کم کیفیت برای آشپزی و سیستم های گرمایشی در کشور های پرجمعیت آسیا چین، اندونزی، هند، بنگلادش و نپال بیشترین تاثیر را مرگ زودرس توسط آلودگی هوا دارند.

انتشار آلودگی کشاورزی عامل اصلی مرگ های زودرس توسط آلودگی هوا در شرق ایالت محده آمریکا،اروپا روسیه ترکیه کره و ژاپن است و تولید برق نیز عامل دیگر موثر در این کشور ها است.همچنین محققان به این موضوع پی برده اند که آمونیاک خارج شده از کود ها می تواند یکی از عوامل موثر روی آلودگی هوا باشد.

طبق یک تحقیقات در خاورمیانه، شمال قاره آمریکا و آسیا مرکزی عوامل طبیعی مثل طوفان در بیابان ها بیشترین تاثیر را در مرگ زودرس توسط آلودگی هوا دارند.

برای پیدا کردن یک دید جهانی محققان باید یک مدل شیمیایی-اتموسفری را توسعه دهند تا از اطلاعات توسط زمین و ماهواره استفاده کنند.

لیلیولد در این رابطه گفت: آزمایش کردن تاثیرات آلودگی هوا یک پروژه سخت بود،به خصوص اینکه در بعضی از کشور ها دستگاه های خوبی برای آزمایش نبود.

میشل چارت یک پروفسور سلامت محیط در دانشگاه کالیفرنیا دراین باره گفت: همه هوای محیط را تنفس می کنند، پس حتی کوچک ترین ریسک ها نیز می تواند به یک بیماری بزرگ تبدیل شوند.

یک تحقیق دیگر که این هفته منتشر شد و بیشتر به آلودگی هوا در آمریکا توجه کرده بود نشان می دهد که حتی یک افزایش ناچیز در آلودگی هوا می تواند منجر به افزایش ۳ درصد در آمار مرگ شود و حتی این افزایش ناچیز منجر به افزایش ۱۰ درصد در سکته قلبی شود.

نویسنده این تحقیق در این رابطه گفت: این اشیا ریز که ما آنها را تنفس می کنیم می توانند از سیستم ایمنی آن عبور کنند و وارد ریه ها و جریان خون شوند و به صورت طبیعی از راه های تنفسی بدن خارج نمی شوند.

لیلیولد در این رابطه می گوید مشکل آب و هوا باید به صورت کشور به کشور حل شود در آمریکا و اروپا بهتر است که تاثیر کشاورزی را کاهش دهند. محققان می گویند در آسیا نیز باید تکنولوژی های جدید به روز شوند.

لیلیود در این رابطه گفت: در دسترس قرار دادن تکنولوژی برای مردم به نسبت اینکه مردم را راضی کنند تا از روش های قدیمی استفاده نکنند راحت تر است.

نظر شما