شناسهٔ خبر: 110449 - سرویس سایر حوزه‌ها
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

حجت الاسلام پناهیان:

پیاده‌روی اربعین حسینی معادلات دشمنان را در منطقه به هم ریخته است

حجت الاسلام پناهیان/1 یکی از مدرسان حوزه و دانشگاه با بیان اینکه پیاده‌روی اربعین حسینی معادلات دشمنان را در منطقه به هم ریخته است، گفت: نباید از رسانه‌ها، مجلات و وب‌سایت‌های غربی‌ انتظار داشته باشیم به تحلیل عظمت عزاداری و اربعین بپردازند.

به گزارش «نماینده» حجت‌الاسلام علیرضا پناهیان ظهر امروز در پنجمین همایش هیئت‌های محوری و برگزیده کشور که در مجتمع یاوران مهدی برگزار شد، اظهار کرد: اگر بخواهیم واقع‌بینانه و براساس دانش‌هایی که تجربه بشری بوده و جمع‌آوری کرده به کار هیئت‌ها نگاه کنیم، این هیئت‌ها یکی از موثرترین حرکت‌های اجتماعی برای اصلاح و رشد فرهنگ جامعه به حساب می‌آیند.

وی با اشاره به مخالفت‌هایی که از سوی برخی افراد در نخستین روزهای انقلاب در ارتباط با عزاداری ائمه اطهار (ع) وجود داشت، تصریح کرد: برخی از انقلابیون غیرمسلمان و ضد دین با برگزاری جلسات عزاداری مخالفت می‌کردند و می‌گفتند جلسات عزاداری برای رشد جامعه به ویژه رشد سیاسی ضرر دارد.

این مدرس حوزه و دانشگاه با اشاره به پاسخ امام خمینی (ره) در مقابل این کژتابی‌ها عنوان کرد: امام راحل فرمودند؛ اگر این روشنفکران در ارتباط با فواید عزاداری و برپایی هیئت‌ها بدانند، خودشان با وجود اینکه معتقد نیستند جلسات روضه راه می‌اندازند.

وی به اثر برجسته عزاداری امام حسین (ع) در اربعین اشاره کرد و گفت: این عزاداری در زمان کنونی تبدیل به یک حرکت منطقه‌ای جهان اسلامی تبدیل شده است و در صورتی که حتی اگر دین هم نداشته باشید به عظمت این حرکت پی خواهید برد.

این مدرس حوزه و دانشگاه با اشاره به حرکت ۲۰ میلیونی جمعیتی که در عزاداری اربعین حسینی در کربلا شرکت می‌کنند، تصریح کرد: این افراد خطر را قبول کردند و به شمار این افراد هر سال اضافه می‌شود.

پناهیان با اشاره به این حرکت عظیم در عزاداری حسینی، بیان کرد: چنین نیروی داوطلبی که ریسک خطر را بپذیرد و به میدان بیاید دشمن ندارد و خود دشمنان یقین دارند که این تمام توان و قوای ما نیست.

وی با تاکید بر اینکه پیاده‌روی اربعین حسینی معادلات دشمنان را در منطقه به هم ریخته است، تصریح کرد: نباید از رسانه‌ها، مجلات و وب سایت‌های غربی‌ انتظار داشته باشیم که به تحلیل از عظمت عزاداری و اربعین بپردازند.

وی تاکید کرد: با وجود اینکه غربی‌ها حاضر به اعتراف در زمینه عظمت عزاداری حسینی نیستند ولی در بهت و حیرت فرو رفتند که علائم آن مشهود است.

پناهیان با بیان اینکه باید واقع‌بینانه به مقوله عزاداری و هیئت‌داری و انواع جلوه‌های آن نگاه کنیم، تصریح کرد: از حرکت‌های عزدارای می‌شود به عنوان با عظمت‌ترین حرکت اجتماعی یاد کرد و این حرکت،‌ برای هرگونه رشد و توسعه فرهنگی در همه ابعاد می‌تواند زمینه‌ساز باشد.

وی با اشاره به تاثیر روضه اهل‌ بیت (ع) در جامعه گفت: کسی که به جلسات روضه می‌رود تحلیل سیاسی پیدا می‌کند که در این راستا لازم است ریشه‌های این واقعه را از ده‌ها سال پیش از وقوع، مورد بررسی قرار داد.

این مدرس حوزه و دانشگاه ادامه داد: کسی که ابعاد یک پدیده را مورد مطالعه قرار دهد به یک انسان ژرف‌نگر تبدیل می‌شود.

وی با بیان اینکه روضه‌ها و مجالس عزاداری، نسبت به برخی نهادهای دینی تاثیرگذارتر و کم‌هزینه‌تر هستند، عنوان کرد:‌ برخی از شهرها که فعالیت هیئت‌هایشان در مساجد کمرنگ است، با مشکلاتی روبه‌رو هستند.

پناهیان اضافه کرد: برخی از مساجد، خود را نیازمند فعالیت هیئت‌ها نمی‌دانند و به همین دلیل،‌ جامعه‌شان دچار مشکلاتی می‌شود که می‌توانستند آن را با حضور هیئت‌ها برطرف کنند.

وی با تاکید بر اینکه نباید قیاس بین فعالیت مسجد و هیئت قائل شد، تصریح کرد: هیئت‌ها سرچشمه حفظ بقای مساجد هستند و اگر هیئتی‌ها به مسجد نروند مخاطبان خود را از دست می‌دهند.

این مدرس حوزه و دانشگاه تاکید کرد: هیئت برای هیئت‌داران برکاتی دارد که به همین دلیل نمی‌توانند از پست هیئت‌‌داری عقب بنشیند.

پناهیان با بیان اینکه هیئت‌ها دارای برکت هستند، تصریح کرد: در صورتی که هیئتی نیازمند منابع مالی است نباید دست به دامان دولت شود و باید آن را بین خودشان برطرف کنند.

نظر شما