شناسهٔ خبر: 110148 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

به حمایت‌ از اسد ادامه می‌دهیم ؛ کشورهای دیگر هم به ما ملحق شوند

پوتین رئیس جمهور روسیه: ما از دولت سوریه حمایت می‌کنیم و در جهت مقابله با تجاوز تروریستی به آن کمک‌های لازم نظامی- فنی را ارائه کرده و خواهیم کرد.

به گزارش «نماینده»، «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه سه‌شنبه طی سخنانی در نشست سران سازمان پیمان امنیت جمعی که در پایتخت تاجیکستان برگزار شد، بر ادامه حمایت‌های مسکو از دولت قانونی سوریه تاکید کرد.

وی با قدردانی از دولت تاجیکستان در برگزاری این نشست، گفت: تاجیکستان شریک استراتژیک و متحد روسیه است و ما شاهد تلاش‌هایی برای ایجاد بی‌ثباتی در این کشور می‌باشیم بنابراین دوشنبه می‌تواند همیشه بر روی کمک‌ها و حمایت مسکو حساب باز کند.

پوتین با اشاره به نشست خصوصی سران سازمان همسود نیز تصریح کرد: ما در این نشست وضعیت موجود در حوزه تحت مسئولیت سازمان و همچنین مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی را مورد بحث و بررسی قرار دادیم و چگونگی گام‌هایی بعدی جهت تقویت پیمان را تعیین کردیم.

رئیس جمهور روسیه با بیان اینکه اوضاع افغانستان موجب نگرانی است، اظهار داشت: نیروهای بین‌المللی(آیساف) برای مدت طولانی در این کشور مستقر بودند و کارهای زیادی را انجام دادند ولی در نهایت اقدامات آنها نتوانست منجر به بهبود کیفی، اساسی و نهایی وضعیت شود متاسفانه با خروج بخش عمده واحدهای خارجی وضعیت در افغانستان پیچیده‌تر شده است.

به گفته پوتین، خطر واقعی نفوذ گروه‌های تروریستی و افراطی به قلمرو کشورهای همسایه افغانستان افزایش یافته و علاوه بر سازمان‌های شناخته‌شده در خاک افغانستان، گروه به اصطلاح «داعش» نیز در افغانستان نفوذ خود را گسترش داده که تهدیدات را جدی کرده است.

وی با اشاره به اینکه دامنه فعالیت‌های این سازمان فراتر از عراق و سوریه رفته است، گفت: تروریست‌ها اعدام‌های دسته‌جمعی برگزار کرده و ملت‌ها را گرفتار هرج و مرج و فقر می‌کنند و آثار فرهنگی و زیارتگاه‌های مذهبی را از بین می‌برند.

رئیس جمهور روسیه در بخش دیگری از سخنرانی خود گفت: همانند افغانستان وضعیت سوریه و عراق باعث نگرانی همه کشورهای عضو سازمان پیمان امنیت جمعی می‌باشد.

پوتین به صورت مشخص در مورد سوریه اظهار داشت: وضعیت در این کشور جدی است. داعش بخش‌های قابل توجهی از عراق و سوریه را تحت کنترل دارد. تروریست‌ها به صورت علنی اعلام می‌کنند که مکه، مدینه، بیت‌المقدس، اروپا، روسیه، آسیای مرکزی و جنوب شرقی از اهداف آینده آنها می‌باشد.

رئیس جمهور روسیه ادامه داد: ما در این مورد نگران هستیم. چرا که گذشته از این در صفوف داعش متاسفانه شبه‌نظامیان زیادی از کشورهای اروپایی، روسیه و بسیاری از جمهوری‌های شوروی سابق تحت تاثیر ایدئولوژیکی آنها قرار گرفته‌اند.

به باور وی، سلامت اندیشه و مسئولیت‌شناسی در برابر امنیت جهانی و منطقه‌ای تقاضا می‌کند تا جامعه بین‌المللی در برابر این تهدیدات تلاش‌های مشترک اتخاذ کند، باید جاه‌طلبی‌های ژئوپلتیکی کنار گذاشته شده و از استانداردهای دوگانه، سیاست استفاده مستقیم یا غیر مستقیم از گروه‌های تروریستی برای مقاصد خاص فرصت‌طلبانه شامل تغییر دولت‌ها و رژیم‌های برای طرف‌های نامقبول، کنار گذاشته شود.

پوتین با بیان اینکه روسیه مبتکر ایجاد ائتلاف گسترده برای مبارزه با افراط گرایان شده است، تصریح کرد: این ائتلاف باید همه کشورهایی را که همانند نیروهای مسلح عراق و سوریه آماده همکاری در امر مبارزه با تروریسم می‌باشند و یا هم‌اکنون هم همکاری می‌کنند را متحد کند.

پوتین ادامه داد: ما از دولت سوریه حمایت می‌کنیم و در جهت مقابله با تجاوز تروریستی به آن کمک‌های لازم نظامی- فنی را ارائه کرده و خواهیم کرد و از کشورهای دیگر هم می‌خواهیم تا به ما ملحق شوند.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود تاکید کرد: بدون شرکت فعال مقامات و ارتش سوریه بیرون راندن تروریست‌ها. داعش از قلمرو این کشور و منطقه امکان ندارد.

رئیس جمهور روسیه فکر کردن درباره تغییرات سیاسی در سوریه را لازم دانست و گفت: بشار اسد جهت جلب بخش سالم مخالفین به این روند و مدیریت دولت آمادگی دارد اما باز هم ضرورت تشریک مساعی برای مبارزه با تروریسم در درجه اول قرار گرفته است.

پوتین افزود: امروز تلاش می‌شود تا مشکل آوارگان را به دلیل حمایت‌های مسکو از دولت قانونی بشار اسد، تقصیر روسیه معرفی کنند.

به باور رئیس جمهور روسیه، یکی از دلایل اصلی فرار مردم از سوریه درگیری‌های است که عمدتا از خارج از راه عرضه سلاح و دیگر تجهیزات ویژه تحمیل می‌شود. مردم از وحشت تروریست‌ها فرار می‌کنند و اگر روسیه از سوریه حمایت به عمل نیاورده بود پس وضعیت در این کشور می‌توانست بدتر از لیبی شده و تعداد بیشتری آواره شده بودند.

پوتین ادامه داد: دیگر اینکه حمایت از دولت قانونی سوریه به هیچ وجه مرتبط با بحث پناهندگی از کشورهایی مانند لیبی، عراق، یمن، افغانستان و غیره نیست. ما اوضاع این کشورها و کل مناطق جهان را بی‌ثبات نکردیم و این ما نبودیم که نهادهای دولتی را از بین برده و یک خلاء قدرت ایجاد کردیم که بلافاصله از سوی تروریست‌ها پر شد بنابراین به هیچ وجه نمی‌توا  این مشکل را به ما ارتباط داد.

وی ادامه داد: برای رفع مشکل سوریه باید با کمک دولت این کشور و مخالفان میانه‌رو آن، اقدامات لازم را انجام داد تا سوریه به کشور قبل از جنگ تبدیل شود.

نظر شما