شناسهٔ خبر: 110131 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه وطن امروز

اظهار نظر متناقض مقامات دولتی درباره لغو تحریم ها

روحانی-نهاوندیان حسن روحانی"رئیس جمهور" گفت: تحریم‌های اعمال شده علیه ایران یک‌شبه لغو شده است!

به گزارش «نماینده»، حسن روحانی گفت تحریم‌های اعمال شده علیه ایران یک‌شبه لغو شده است! او دیروز گفت: نمی‌خواهم بگویم می‌شود تحریم‌های ظالمانه قدرت‌های جهانی را یک‌روزه یا یک‌شبه لغو کرد، اما ما در عمل، با همت ملت، دلاوری‌های نیروهای مسلح و هدایت رهبری شجاع توانستیم این کار را بکنیم.  

این اظهارنظر حسن روحانی درباره لغو تحریم‌ها در حالی است که جواد ظریف پیش از این و درکمیسیون برجام در پاسخ به سوالات اعضای کمیسیون، چنین اظهارنظری را مطرح نکرد. پس از آنکه سعید جلیلی، رئیس تیم سابق مذاکره‌کننده هسته‌ای، با استناد به متن برجام، به اعضای کمیسیون گفت حتی با اجرای برجام، تحریم‌ها لغو نخواهند شد؛ جواد ظریف نتوانست به درستی پاسخی به این ادعا بدهد. ظریف حتی به‌رغم درخواست تعدادی از اعضا برای استناد به مفاد برجام، از این موضوع نیز خودداری کرد و صرفا به بیان مواضعی کلی و سیاسی پرداخت.

ظریف اما درباره لغو تحریم‌ها در کمیسیون برجام مجلس در مقابل دوربین‌های تلویزیونی گفت: بعد از ۸ سال، رئیس‌جمهور آمریکا موظف است که لغو تحریم‌ها را برای تصویب به کنگره ببرد!   این اظهارنظر ظریف نشان می‌دهد وزیر امور خارجه، یعنی کسی که رئیس تیم مذاکرات هسته‌ای بوده است، نیز نمی‌تواند مدعی شود تحریم‌ها لغو شده است. به هر حال در شرایطی که تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای در مقابل سوالات موجود درباره برجام، بعضا با صدای بلند پاسخ می‌دهد؛ رئیس‌جمهور گفت همه تحریم‌های اعمال شده علیه ایران یک‌شبه لغو شده است.

حسن روحانی دیروز در بیست و یکمین مجمع سراسری فرماندهان سپاه گفت: درست است که ما تحریم‌های ظالمانه قدرت‌های بزرگ را نپذیرفتیم و آنها را ظالمانه و غیرقانونی اعلام کردیم اما متاسفانه دیگران به آن تحریم، عمل کردند و از آن یک‌میلیون بشکه نفتی که گفته بودند ایران بفروشد، یک بشکه اضافه نیز هیچ کشوری نخرید حتی کشورهای دوست. روحانی ادامه داد:‌ تحریم ظالمانه‌ای که در بحث بانکی اجرا کردند اگرچه غلط و ظالمانه و غیرقانونی بود اما حتی کشورهای همسایه و حتی کشور‌های دوست ما و حتی عراق هم حاضر نشد این تحریم را ظالمانه بداند و زیر پا بگذارد و نقض کند.

رئیس‌جمهور گفت: پس خودمان باید ظهور و بروز استقلال خود را در صحنه جهانی به عنوان یک کشور انقلابی بروز بدهیم. رئیس‌جمهور افزود: البته نمی‌خواهم بگویم تحریم‌های ظالمانه قدرت‌های جهانی را یک‌روزه یا یک‌شبه می‌شود لغو کرد اما ما در عمل، با همت امت و ملت و با دلاوری‌های نیروهای مسلح و با هدایت رهبری شجاع توانستیم این کار را انجام دهیم.

روحانی همچنین در ادامه گفت: قطعنامه‌های پیشین شورای امنیت علیه ایران لغو شده است! روحانی خاطرنشان کرد: فکر نکنیم چون ما در صحنه دیپلماسی پیروز شدیم پس تمام شده است، فکر نکنیم اگر در برابر ۶ قدرت بزرگ پیروزی بزرگی را به دست آوردیم پس مشکلات ما تمام شده است. وی ادامه داد: فکر نکنیم اگر در سازمان ملل متحد همان‌ها که ۶ قطعنامه را علیه ما تصویب کردند آنها را وادار کردیم همه قطعنامه‌ها را لغو کنند پس تمام شد، اینچنین نیست.

رئیس‌جمهور گفت: دشمنان انقلاب در سراسر جهان، پایان انقلاب و پایان نظام جمهوری اسلامی را می‌خواهند، البته این آرزو را حتما و بی‌تردید به گور خواهند برد.

نهاوندیان: بخشی لغو می‌شود بخشی متوقف!
محمد نهاوندیان، رئیس دفتر حسن روحانی دیروز در کمیسیون ویژه بررسی برجام حضور یافت تا درباره برجام توضیح دهد.

نهاوندیان که پیش از این به عنوان یکی از گزینه‌های محتمل جایگزین ابوطالبی برای نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد مطرح بود، در نشست دیروز کمیسیون برجام گفت بخشی از تحریم‌ها در برجام لغو خواهد شد. وی افزود: تمام تحریم‌های اروپا و شورای امنیت لغو می‌شود و بخشی از تحریم‌های آمریکا که در اختیار رئیس‌جمهور است متوقف می‌شود. این اظهارنظر نهاوندیان نیز نشان می‌دهد او برای تحریم‌های مربوط به آمریکا، از واژه لغو استفاده نکرده است و درباره این تحریم‌ها از کلمه «توقف» استفاده کرد.  

رئیس دفتر رئیس‌جمهور با بیان اینکه لغو تحریم‌ها در برجام در دو بخش آمده است، اظهار داشت: در یک بخش تحریم‌ها به صورت سلبی برطرف شد،   در بخش دیگر با احصای برخی موارد تحریم‌های ایجابی برطرف می‌شود به این معنا که آثار و تبعات تحریم‌ها به صورت ایجابی رفع می‌شود، به عبارتی نه تنها تحریم‌ها برداشته می‌شود بلکه به لحاظ حقوقی طوری در برجام آثار و تبعات آن رفع می‌شود که شرکت‌های غربی برای ارتباط با ایران در بخش حقوقی مشکلی نداشته باشند.

نهاوندیان تأکید کرد: در ۸ بند به طور تفصیلی رفع تحریم‌ها، چه تحریم‌های اروپایی و چه تحریم‌های آمریکایی برطرف خواهد شد از جمله امور مالی، نفتی، پتروشیمی، کشتی‌سازی، طلا، فلزات، سکه، اسکناس و اشاعه هسته‌ای و نرم‌افزاری به تفصیل توضیح داده شده است.

حلوا حلوا می‌کنند!
اما همانگونه که گفته شد، استدلال برخی مقامات دولتی درباره لغو تحریم‌ها، متکی به متن برجام نیست. یعنی آنجایی که ظریف می‌گوید تحریم‌های شورای امنیت و اتحادیه اروپایی لغو می‌شود نیز مستند به متن برجام نیست. اکنون جامعه وسیع منتقدان معتقدند آنچه ظریف از وین آورده، منجر به لغو تحریم‌ها نخواهد شد.

منتقدان برای این استدلال خود به متن برجام استناد کرده و می‌گویند طرف مقابل در هیچ بندی از برجام متعهد به لغو تحریم‌ها نشده است! در مقابل برخی دولتی‌ها با صراحت می‌گویند تحریم‌ها لغو می‌شود اما برای این ادعای خود، به تفسیر خود از برجام می‌پردازند! این موضوعی است که مورد انتقاد ابراهیم کارخانه‌ای، رئیس کمیته هسته‌ای مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون برجام نیز قرار گرفته است.

کارخانه‌ای در این‌باره گفت: «لغو تحریم‌ها با حرف محقق نخواهد شد». عضو کمیسیون ویژه بررسی برجام با اشاره به جلسات این کمیسیون برای بررسی متن برجام، به تسنیم گفت:‌ آقای ظریف می‌گفت تمام تحریم‌های شورای امنیت و اتحادیه اروپایی لغو شده است و سوال اینجاست که مگر لغو تحریم‌ها با حرف محقق می‌شود؟ باید دید مفاد برجام چیست.

آقای ظریف نظرات خود را عنوان می‌کرد در حالی که چیزی که اجرا می‌شود مفاد برجام است. وی افزود: «ممکن است از این پس دولت‌ها بخواهند تحت عناوین مختلف خودشان توافقنامه‌ها را تصویب و اجرایی کنند و به مجلس ارجاع ندهند لذا یک انحرافی در روند قانونگذاری کشور به‌وجود خواهد آمد که مشکلاتی را ایجاد می‌کند».

کارخانه‌ای با بیان اینکه برجام موضوع مهمی است و اگر به هر نحوی نقش مجلس در بررسی آن کمرنگ شود، انحراف در روند قانون‌گذاری کشور است، گفت: ممکن است برخی در این فکر باشند که برجام نتواند مسیر قانونی خود را طی کند اما از آنجا که برجام موضوع جامعی است و تمام ابعاد سیاسی، اقتصادی و علمی را در برمی‌گیرد لذا باید با نهایت دقت و حساسیت و با رعایت منافع ملی مورد بررسی قرار گیرد.

به هر حال در روزهایی که بحث‌های داغ کمیسیون ویژه بررسی برجام و پخش آنها از تلویزیون باعث شده است افکار عمومی نگاه واقع‌بینانه‌ای نسبت به عملکرد دولت در مذاکرات هسته‌ای و میزان انطباق برجام با خواسته‌های عمومی جامعه از مذاکرات به دست آورد؛ به نظر می‌رسد طرح ادعاهای درشت چندان به صلاح نباشد.

به هر حال اگرچه اجرای برجام یک هزینه هنگفت بر گرده ملت ایران تحمیل خواهد کرد اما در هر صورت اکنون ادعاهای طرفین در معرض قضاوت عمومی است!

نظر شما