شناسهٔ خبر: 110114 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

سال گذشته ۱۸۷۴ نفر در محیط کار جان باختند

کار43 معاون روابط کار با اشاره به اینکه حدود ۹۰ درصد حوادث ناشی از کار در واحدهای تولیدی و صنعتی فاقد کمیته حفاظت فنی و بهداشت کار رخ می‌دهد گفت: میانگین فوت ناشی از کار سال گذشته ۵ نفر بوده است.

به گزارش «نماینده»، شسید حسن هفده‌تن درباره اینکه آیا کاهش میزان حوادث ناشی از کار به دلیل کاهش میزان ساخت و ساز است گفت: در حوزه روابط کار با نگاه جدید و سیستمی بحث نگاه ایمنی را دنبال کردیم. تمامی سیستم‌ها و دستگاه‌های وظیفه مدار را یکپارچه کردیم و یک برنامه علمی موفق مبتنی بر سایر کشورها طراحی کردیم و تلاش می‌کنیم رفتار نیروی کار را با آموزش در محیط کار ایمن کنیم.

 وی با تأکید بر اینکه تنها ۴درصد نیروی کار آموزش ایمنی را فرا گرفته اند افزود: حل مشکلات ریشه ای حوادث ناشی از کار یکی از برنامه های اصلی وزارت کار است. نیروی کار باید بداند در محیط کار در میدان جنگ است و بداند چه کاری باید انجام دهد تا از رفتار پرخطر خود را محافظت کند.

 هفده تن با بیان اینکه کارفرمایان باید بدانند هزینه کردن در بحث ایمنی هزینه نیست بلکه به نوعی سرمایه گذاری برای منافع ملی کشور است گفت: هر یک واحد سرمایه گذاری در امر ایمنی به میزان ۵ واحد نرخ بازگشت سرمایه برای صندوق‌های ما دارد. در بحث ایمنی کارفرمایان باید بدانند مسئولیت مدنی و بیمه ای در بحث حوادث منجر به فوت رافع مسئولیت آنها نیست. از طریق قضائی مسائل را پیگیری می‌کنیم. اگر موارد منجر به فوت باشد و کارفرما مقصر حتماً پیگیری می‌کنیم.

معاون روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: طبق بررسی و تحلیل های آماری حدود ۹۰ درصد حوادث ناشی از کار درواحدهای تولید و صنعتی فاقد کمیته حفاظت فنی و بهداشت کار رخ  می‌دهد. به همین دلیل با هدف ارتقای ضریب ایمنی محیط کار در واحدهای تولید و صنعتی زیر ۲۵ نفر شاغل و با بهره گیری از ظرفیت مواد ۸۵ و ۹۴ قانون کار، مدل جدید "سیستم خود بازرسی درون کارگاهی" با هدف افزایش مشارکت پذیری کارفرمایان در توسعه امر ایمنی طراحی و تدوین شده است.

 وی افزود:مدیران استانها به عنوان مدیران اجرایی طرح مذکور، برنامه آموزشی "مدیریت ارزیابی ریسک" مسئولین ایمنی را براساس آئین نامه به کارگیری مسئول ایمنی درواحدهای مذکور  راحداکثر ظرف مدت ۳ ماه تحت نظارت و هماهنگی با مرکز تحقیقات، تعلیمات، حفاظت فنی و بهداشت کار برنامه ریزی و اجرایی می‌کنند.

هفده تن با بیان اینکه در سال گذشته حدود ۲۴ هزار حادثه ناشی از کار داشته ایم گفت: ۱۸۷۴ نفر در سال گذشته ازبین حادثه دیدگان جان باختند که به طور متوسط روزانه ۵ نفر در حوادث ناشی از کار فوت می‌کنند.

نظر شما