شناسهٔ خبر: 110023 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: افکارنیوز

هدفمندی یارانه‌ها رکود تورمی را ایجاد کرد

تورم43 مهدی تقوی معتقد است؛ سیاست سرهم بندی یارانه‌ها، احمقانه‌ترین سیاستی بود که می‌شد اجرا کرد و اقتصاد کشور را به حالت رکود تورمی برد.

به گزارش «نماینده»، مهدی تقوی  اظهار داشت: رکود حالتی است که نرخ رشد اقتصادی کشور دائما در حال کاهش باشد.
وی با بیان این‌که در دوره آقای احمدی‌نژاد نرخ‌های رشد اقتصادی منفی داشتیم و آن زمان رکود به وجود آمد، افزود: آقای روحانی اما این نرخ‌های رشد را مثبت کرد، بنابراین ما وقتی از نرخ رشد منفی به مثبت می‌آییم، یعنی سیر صعودی دارد اتفاق می‌افتد و اقتصاد در اوایل رونق است.
عضو هیات عامی دانشگاه علامه‌طباطبایی در پاسخ به این پرسش که کسادی امروز بازار برای چیست؟ تصریح کرد: در سطح کلان اقتصاد، ما ۴ سال نرخ رشد منفی اقتصادی داشتیم و هر سال نسبت به سال قبل اقتصاد کمتر تولید می‌کرد.
تقوی عنوان کرد: حالا ممکن است در یک بخش‌هایی از اقتصاد تقاضا برای کالاها کم باشد. این‌که تقاضا برای کالاها چقدر است، بستگی به درآمد مردم دارد. آقای احمدی‌نژاد درآمدهای واقعی مردم را به قعر چاه آورد، اما در این دوره درآمد مردم کمتر پایین آمده است.
وی با اشاره به ویژگی‌های اقتصادی که در رکود است، گفت: ویژگی اقتصادی که در رکود است، این است که هر سال نسبت به سال قبل نرخ رشد اقتصادی منفی می‌شود، اما وقتی اقتصاد از رکود بیرون می‌آیید، نرخ رشد منفی، مثبت می‌شود.
عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی افزود: این نرخ‌های رشد مثبت که ادامه پیدا می‌کند و هر سال بیشتر از سال قبل می‌شود، نشان می‌دهد که در مرحله رونق قرار داریم.
تقوی همچنین با اشاره به ویژگی‌های اقتصادی که در رکود تورمی است، تصریح کرد: ویژگی رکود تورمی هم این است که نرخ تورم بالا و نرخ رشد اقتصادی منفی است. یعنی مثل سال ۱۳۹۲ که کمتر تولید می‌کردیم و از آن طرف، تورم‌های ۴۰ درصدی داشتیم.
وی با بیان این‌که سیاست سرهم بندی یارانه‌ها، احمقانه‌ترین سیاستی بود که می‌شد اجرا کرد، تصریح کرد: وقتی که هزینه نهایی تولید بالا می‌رود و آن هم با افزایش قیمت انرژی، منحنی عرضه اقتصاد به سمت چپ و بالا هدایت می‌شود.
عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی عنوان کرد: به عبارتی، هم تورم بالا می‌رود و هم تولید پایین می‌آید. این عامل ایجاد رکود تورمی است؛ یعنی هزینه نهایی تولید افزایش پیدا می‌کند.

نظر شما