شناسهٔ خبر: 109952 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

لغو تحریم ها با حرف محقق نخواهد شد

ابراهیم کارخانه ای/2 عضو کمیسیون ویژه بررسی برجام در مجلس گفت: سؤال اینجاست که مگر لغو تحریم‌ها با حرف محقق می‌شود؟

به گزارش «نماینده» ابراهیم کارخانه‌ای عضو کمیسیون ویژه بررسی متن جمع‌بندی مذاکرات هسته‌ای ایران با کشورهای ۵+۱  با اشاره به جلسات این کمیسیون برای بررسی متن برجام، اظهار داشت:‌ صبحت‌های آقای جلیلی در جلسات کمیسیون مستند بود و وی براساس مفاد برجام صحبت می‌کرد.

وی افزود: اگر آقای جلیلی عنوان می‌کرد که تحریم‌های اتحادیه اروپا یا شورای امنیت تعلیق شده و لغو نشده، دقیقا منطبق با مفاد برجام این سخن را می‌گفت. وی براساس مفاد برجام و قطعنامه عنوان می‌کرد که گرچه در مرحله اجرا به لغو تحریم‌های قطعنامه اشاره شده، ولی براساس بند ۳۷ برجام که موضوع بازگشت پذیری مطرح است، در واقع ساختار تحریم‌ها لغو نشده است.

این نماینده مجلس برهمین اساس تصریح کرد: این در حالی است که آقای ظریف می‌گفت تمام تحریم‌های شورای امنیت و اتحادیه اروپا لغو شده است و سؤال اینجاست که مگر لغو تحریم‌ها با حرف محقق می‌شود؟ باید دید مفاد برجام چیست. لذا صحبت‌های جلیلی برمبنای مفاد برجام بود اما آقای ظریف نظرات خود را عنوان می‌کرد در حالیکه چیزی که اجرا می‌شود مفاد برجام است.

کارخانه‌ای با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری و تاکید ایشان بر بررسی برجام در مجلس، گفت:‌ رهبر معظم انقلاب درآخرین فرمایشات خود صراحتا این موضوع را مطرح کردند لذا متن برجام باید در مجلس شورای اسلامی مورد بررسی قرار گیرد و اگر بررسی برجام در مجلس روند قانونی خود را طی نکند، در مورد توافق‌نامه‌ها بدعتی بوجود می‌آید.

" ممکن است از این پس دولت‌ها بخواهند، تحت عناوین مختلف خودشان توافقنامه‌ها را تصویب و اجرایی کنند و به مجلس ارجاع ندهند لذا یک انحرافی در روند قانون‌گذاری کشور بوجود خواهد آمد که مشکلاتی را ایجاد می‌کند".

وی با بیان اینکه برجام موضوع مهمی است و اگر به هر نحوی نقش مجلس در بررسی آن کمرنگ شود، انحراف در روند قانون‌گذاری کشور است، گفت: ممکن است برخی در این فکر باشند که برجام نتواند مسیر قانونی خود را طی کند اما از انجا که برجام موضوع جامعی است و تمام ابعاد سیاسی، اقتصادی و علمی را در برمیگیرد لذا باید با نهایت دقت و حساسیت و با رعایت منافع ملی مورد بررسی قرار گیرد.

نظر شما