شناسهٔ خبر: 109876 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

معاون وزیر آموزش و پرورش : تنور انتخابات را باید گرم کنیم

کفاش43 اجرای طرح کتابخانه کلاسی در تمام استان‌های کشور/ تنور انتخابات را باید گرم کنیم معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه طرح کتابخانه کلاسی در ۱۶ استان اجرا شده است و در مابقی استان‌ها نیز اجرا خواهد شد، گفت: کتاب باید وارد سبد زندگی شده و با آن انس بگیریم.

به گزارش «نماینده» هجدهمین دوره طرح ملی ۵۰ هزار نمایشگاه کتاب در ۵۰ هزار مدرسه امروز با حضور حمیدرضا کفاش معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش، سیدعباس صالحی معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و کارشناسان فرهنگی آموزش و پرورش سراسر کشور در پردیس تربیت معلم شهید شرافت برگزار شد.

حمیدرضا کفاش معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش در سخنانی اظهار داشت:‌ هیچ کس مخالف اینکه در بخشی از سال کتاب‌های مفید وارد مدرسه و خانه شود، نیست.

وی ادامه داد:‌ مخالفت با کتاب مخالفت با علم، دانش و نور است و باید فکر کنیم کار بهتر و موثرتری انجام داده و این نیاز به همفکری و کمک یکدیگر دارد.

کفاش افزود: موسسه منادی تربیت یک مؤسسه وابسته به آموزش و پرورش است که در جهت توسعه کتابخوانی قدم برمی‌دارد و موسسه غیرانتفاعی بوده و رابطی بین بخش خصوصی و مدارس کشور است و آموزش و پرورش حق ممیزی کتاب را ندارد و این کار بر عهده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و کار ما متناسب‌سازی کتاب با پایه‌های تحصیلی است.

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش یادآور شد: به دلیل محدود بودن منابع ما بهترین منابع را انتخاب می‌کنیم و باید به سمتی برویم که سامانه رشد یک مرجع تشخیصی شود و در اینجا کار کارشناسی و متناسب با برنامه درسی انجام می‌شود که قابلیت به روز رسانی و حذف و اضافه کردن را دارد.

کفاش خطاب به کارشناسان فرهنگی افزود: خودتان کتاب را ورق زده و آن را ببینید و از کارشناسان خبره استفاده کنید؛‌ اگر به صورت توصیه‌ای کتاب انتخاب شود ضرر خود را می‌رساند و اجازه دهید خودشان کتاب را انتخاب کنند.

وی با اشاره به انتخابات گفت: وظیفه ما در آموزش و پرورش این است که تنور انتخابات را گرم کنیم اما این که چه کسی را انتخاب کنید به ما مربوط نیست و هر کس باید خودش انتخاب کند و باید زمینه را برای انتخاب فراهم کنیم اما حق نداریم انتخاب خود را به دیگران تحمیل کنیم.

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش گفت: به نظر بنده اصلی‌ترین بخش، بخش نمایشگاه کتاب، انتخاب کتاب برای منطقه‌تان توسط شماها است و باید سطح معلومات مخاطبان و سطح فرهنگی برای استان و منطقه خود در نظر گرفته و انتخاب کنید و  این بخش حساس و دقیقی است و باید به سمتی برویم که در آموزش و پرورش طلانگر بوده و کار خوب را از دیگران قبول کنیم.

کفاش تصریح کرد: به همکاران در موسسه منادی تربیت توصیه می‌کنم هیچ کدام از گرانی کتاب صحبت نکنید چرا که کتاب در ایران از همه جا ارزان‌تر است و گیر ما این است که باید با کتاب انس گرفته و آن وارد سبد زندگی شود و جامعه‌ای که با کتاب فاصله داشته باشد شکستش حتمی است.

وی افزود: تولید بسته‌های آموزشی را به همکاران توصیه می‌کنم و با تولید محصولات نمونه و ارائه آن موافقم و باید موسساتی مانند منادی تربیت در این عرصه حرکت کنند و سرعت خود را باید بیشتر کنیم.

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه باید نهضت کتابخوانی به جای نهضت کتابداری داشته باشیم، گفت: دکور کتاب نیز مباح است اما چیزی که در آموزش و پرورش رسالت داریم انس با کتابخوانی، ترویج و تبلیغ آن است.

کفاش بیان داشت: در دوره ابتدایی، کتابخوانی کلاسی که تعدادی کتاب وجود داشته باشد و بچه‌ها در طول سال بخوانند، مد نظر است و نگاه از کالای سرمایه‌ای به سمت مصرفی باید تغییر یابد و طرح کتابخانه کلاسی که در ۱۶ استان شروع شد در ۱۶ استان دیگر نیز انجام می‌شود و حرکتی در راستای انس با مطالعه است و سیستم تشویقی و تقدیر از آموزگاران که بیشتر در کلاس کتاب را نقد کنند باید انجام شود.

وی اضافه کرد: جلسات اولیه‌ای با سازمان فرهنگی هنری شهرداری داشتیم و نمایشگاه کتابی که داشتیم را می‌خواهیم به کتابخوانی در تهران تبدیل کنیم و مسابقه کتابخوانی راه بیاندازیم که می‌شود به صورت پایلوت در تهران اجرا شود و این الگو نیز در سراسر کشور اجرایی شود.

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه مسابقه کتابخوانی چیز دیگری است و باید به هر میزانی اشکالات آن رفع شود، گفت: هر تعداد کتاب به خانه برود خوب است چرا که آدم‌های اهل مطالعه ظریف هستند و مطالعه تأثیرات اخلاقی و تربیتی می‌گذارد و اگر بخواهیم رفتارها را اصلاح کنیم باید آشتی با کتاب را در مدارس ترویج دهیم.

کفاش با اشاره به استفاده از فضای مجازی در ترویج کتابخوانی افزود: باید از فضای مجازی در عرصه کتابخوانی بهره بیشتری ببریم و ایجاد سامانه‌های مختلف برای ترویج کتاب به البته با حفظ حقوق ناشران به شکل سنت درآید و فرار از حوزه مجازی و مقابله با آن بدترین موضعی است که می‌گیریم.

وی تصریح کرد: نمایشگاه استانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار می‌شود که عمومی است اما اداره کل فرهنگی آموزش و پرورش روی نمایشگاه‌های استانی خاص مدرسه نظر دارد و باید نمایشگاه‌های استانی و در سطح شهرستان‌های استان برگزار کنیم و کم کم دانش‌آموزان با کتاب آشنا شوند و ما در آموزش و پرورش این توان را داریم که آن را راه‌اندازی کرده و ناشرین بیایند و نمایشگاه‌های خاص دانش‌آموزان و اولیا برگزار شود.

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: کارهایی که انجام می‌دهیم ۴ تا ۵ درصد توان آموزش و پرورش است و باید با توان ۱۳ میلیونی دانش‌آموزی نمایشگاه کتاب استانی در طول سال خاص کودکان و نوجوانان برگزار شود که این امکان در وزارت آموزش و پرورش و فرهنگ ارشاد اسلامی وجود دارد و در سال اول می‌توان در ۷ تا ۱۰ استان آن را برگزار کنیم.

کفاش با بیان اینکه مدارس شبانه‌روزی مورد تأکید ماست، خاطر نشان کرد: باید به آنها کتاب بیشتری بدهیم و در نمایشگاه‌های استانی جایی برای تولید فرهنگیان استان ایجاد شود و تا جایی که می‌توانیم در تصویر دفاتر شخصیت امیرکبیر و شخصیت‌های کارتنی ملی را بیاوریم و یا مناظر طبیعی آورده شود که این فرهنگ‌سازی کار ماست و وظیفه داریم سمبل‌های ملی و دینی خود را به انحای مختلف معرفی کنیم و در این عرصه باید به عنوان الگوسازی حرکت کنیم.

نظر شما