شناسهٔ خبر: 109854 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما

آخرین آمار جان باختگان و مفقودان ایرانی حادثه مکه

آخرین آمار اعلام شده سازمان حج و زیارت، از جان باختن ۸ زائر ایرانی در حادثه مسجد الحرام و سرنوشت نامعلوم ۳ نفر دیگر حکایت دارد.

به گزارش «نماینده»، در حادثه سقوط جرثقیل در مسجد الحرام که جمعه شب روی داد؛   ۱۰۸ زائر جان باختند و صدها نفر زخمی شدند.

مشخص شدن وضعیت مفقودان ایرانی حادثه مکه تا پایان امروز

مدیر عملیات حج جمهوری اسلامی ایران گفت: تلاش داریم تا پایان وقت امروز وضعیت زائران مفقودی را در حادثه سقوط جرثقیل در مکه مشخص کنیم.

حمید محمدی در ارتباط مستقیم با خبر ۱۴ شبکه یک سیما با بیان اینکه در این حادثه ۱۱ مفقود داشتیم و از همان دقائق اولیه جستجو برای یافتن این افراد آغاز شد، افزود: پس از جستجو، هفت جسد شناسایی شد که با یک فوتی در صحنه حادثه شمار قربانیان ایرانی به هشت نفر رسید.

وی با اشاره به تلاش های گسترده برای مشخص شدن وضعیت زائران حادثه مکه تا آخر وقت امروز، گفت: هنوز سه نفر دیگر از زائران مفقود هستند و برخی بررسی ها نشان می دهد این افراد در کانون حادثه بوده اند.

بازگشت ۲۴ زائر بهبود یافته به کاروان های خود

مدیر عملیات حج ۹۴ گفت:  در این حادثه  ۳۲ نفر از زائران ایرانی نیز زخمی  که تا امروز ۲۴ نفر از آنان مداوا شده و به کاروان های خود بازگشته اند و فقط ۸ تن از مجروحان ایرانی این حادثه که نیاز به مراقبت های بیشتر پزشکی دارند در بیمارستان سعودی بستری اند.

وی اضافه کرد: حال این زائران رو به بهبودی اعلام شده است.

هیئت پزشکی و بخش های مربوط برای یافتن مفقودشدگان ایرانی درحال جستجو در بیمارستان ها، مراکز درمانی و نیز پزشکی قانونی عربستان سعودی هستند.

آقای جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی جمهوری اسلامی ایران هم در تماس تلفنی با رئیس سازمان حج و زیارت در مکه، مسائل حادثه دیدگان را پیگیری و با تاکید بر هماهنگی دستگاه ها برای ارائه خدمات مطلوبتر به زائران ایرانی رسیدگی هرچه سریعتر به مسائل حقوقی آسیب دیدگان را خواستار شد.

آقای روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران حادثه دلخراش در مکه مکرمه و کشته یا زخمی شدن شمار زیادی از حجاج در موسم حج ابراهیمی را موجب تألم خاطر امت اسلامی دانست و بر آمادگی کشورمان برای مساعدت‌های درمانی تأکید کرد.

آقای لاریجانی رئیس قوه مقننه نیز با ابراز تاسف از این حادثه تلخ، دولت عربستان را مسئول فراهم کردن تمهیدات لازم برای امنیت جان حجاج دانست که با کوتاهی و قصور ریاض این حادثه به وقوع پیوست.

آیت الله آملی لاریجانی رئیس قوه قضائیه هم ضمن تسلیت به بازماندگان حادثه مسجد‌الحرام، این حادثه را تذکری به مسئولان سعودی دانست.

آیت‌الله آملی لاریجانی در نشست مسئولان عالی قضایی مسئولیت حاکمان سعودی را در تأمین امنیت زائران خانه خدا یاد‌آور شد.

آیت الله یزدی رئیس مجلس خبرگان رهبری از ضعف و سوء مدیریت مسئولان عربستان سعودی در امور حج انتقاد کرد.

آقای اوحدی رئیس سازمان حج و زیارت گفت: رفتار با مجروحان ایرانی بر اساس اعلام پزشکان ایرانی مرکز پزشکی حج و زیارت که در این بیمارستان ها مستقر شده اند در سطح خوب و قابل قبولی است.

نتایج تحقیقات حادثه مسجدالحرام روی میز ولیعهد عربستان 

گزارش کمیته تحقیقات سقوط جرثقیل در مسجد الحرام به ولیعهد سعودی تحویل داده شد.

شبکه تلویزیونی الاخباریه سعودی گزارش داد: نتایج تحقیقات حادثه سقوط جرثقیل در مسجد الحرام به محمد بن نایف ولیعهد عربستان تحویل داده شد. قرار است ولیعهد سعودی نتایج تحقیقات را به سلمان بن عبدالعزیز پادشاه این کشور تحویل دهد.

این در حالی است که پیش از این گزارش کمیته تحقیقات سقوط جرثقیل در مسجد الحرام به خالد الفیصل امیر منطقه مکه تحویل داده شده بود.

در این حادثه ۱۰۷ نفر جان خود را از دست دادند و ۲۳۸ نفر دیگر زخمی شدند.

سی ان ان: نخستین بار نیست که مکه دچار حوادث فاجعه بار می شود

شبکه سی ان ان اعلام کرد:  این نخستین بار نیست که شهر مکه دچار حوادث فاجعه بار می شود.

بر اساس گزارش سی ان ان، عربستان سعودی میلیاردها دلار در زیرساخت ها سرمایه گذاری کرده است تا به جمعیت کثیری که در مناسک حج شرکت می کنند خدمات برساند.

هم اکنون یک پروژه عظیم توسعه مسجد الحرام در دست اجراست که قرار است محوطه این مسجد را بیش از چهار هزار متر مربع توسعه دهد.

در آن صورت این مسجد می تواند دو میلیون نفر را همزمان در خود جای دهد.

سعودی ها همچنین سرگرم ساختن بزرگراه و پل و زیرگذر در اطراف مسجد الحرام هستند.

مراسم حج در چند سال گذشته عمدتا بدون حادثه قابل توجهی برگزار شده است اما در سال ۲۰۰۶ در حادثه ای ۳۶۳ نفر زیر دست و پا کشته شدند. در سال ۲۰۰۴ نیز در حادثه ای مشابه بیش از ۲۵۰ نفر از زائران حج جان باختند.

 

نظرات مخاطبان 0 1

  • ۱۳۹۴-۰۷-۰۴ ۱۴:۳۴ 0 0

    بنظر من باید حج تعمعتو هم مثل عمره باید تحریم  بشه 
                                

نظر شما