شناسهٔ خبر: 109721 - سرویس فرهنگ
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

شهرجهانی فرش میزبان هنرمندان

صنایع دستی فرش43 مدیرکل میراث فرهنگی آذربایجان شرقی با اشاره به برگزاری نمایشگاه ملی صنایع دستی از ۲۳ تا ۲۷ شهریورماه در تبریز تأکید کرد: صنایع دستی ما باید تغییر کند و به‌روز و کاربردی شود.

به گزارش «نماینده»، فرزین حق‌پرست، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان آذربایجان شرقی از برگزاری نمایشگاه ملی صنایع دستی در تبریز خبر داد و گفت: ۱۲۰ هنرمند از سراسر کشور و ۱۲۰ هنرمند از استان آذربایجان شرقی در این نمایشگاه شرکت و آثار خود را در ۲۴۰ غرفه به مخاطبان ارائه می‌کنند. البته ۱۰ غرفه هم به معرفی جاذبه‌های گردشگری استان اختصاص دارد.

او برگزاری نمایشگاه سراسری صنایع دستی را فرصتی برای تعامل و گفتگوی نزدیک با هنرمندان و ارتقای کیفی صنایع دستی دانست و گفت: این نمایشگاه‌ها راهی برای حمایت از هنرمندان است. از سوی دیگر به شناخت بیشتر هنرمندان از پسند و سلیقه مخاطب می‌انجامد چراکه فرصت خوبی است تا هنرمندان به‌طور مستقیم با مخاطبان خود ارتباط داشته باشند و نظر آنها را بدانند. از طرفی این ارتباط بی‌واسطه، حضور دلالان و منفعت‌طلبی آنان را به حداقل می‎رساند.

باید الگوی خود را در تولید تغییر دهیم

حق‌پرست به ضرورت کاربردی و به‌روز شدن صنایع دستی اشاره و بیان کرد: صنایع دستی ما باید تغییر کند و به‌روز و کاربردی شود؛ امروز، مردم از آنچه، تنها جنبه تزئینی دارد، استقبال چندانی نمی‌کنند. از این‌رو ما باید الگوی خود را در زمینه تولید تغییر دهیم. از این‌رو در نمایشگاه ملی صنایع دستی تبریز بخشی را به مشاوره در این زمینه اختصاص داده‌ایم.

مدیرکل میراث فرهنگی استان آذربایجان شرقی، با اشاره به اهمیت زمانی که برای نمایشگاه‌های صنایع دستی درنظر گرفته می‌شود گفت: ما نمی‌توانیم یک فصل مرده را به برگزاری نمایشگاه اختصاص دهیم. نمایشگاه صنایع دستی تبریز در بهترین زمان برگزار می‌شود. چراکه این زمان، فصل رونق گردشگری در استان و در شهر تبریز است و گردشگران بسیاری به این منطقه می‌آیند و از نمایشگاه دیدن می‌کنند. به عبارتی ما تلاش کردیم تا زمینه را برای بهره‌مندی حداکثری شهروندان و مهمانان از نمایشگاه سراسری صنایع دستی فراهم کنیم.

نمایشگاه‌ها فرصتی برای معرفی صنایع دستی

حق‌پرست همچنین برگزاری نمایشگاه های صنایع دستی را موجب علاقه‌مند شدن مردم به فعالیت در این حوزه و اشتغال‌زایی دانست و افزود: برگزاری نمایشگاه‌ها بهانه‌ای است تا مردم با صنایع دستی استان‌های مختلف آشنا شوند. از سوی دیگر،  پیوند بین گردشگری و صنایع دستی از دیگر اهداف برگزاری نمایشگاه سراسری صنایع دستی است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان آذربایجان شرقی در ادامه از اهتمام این اداره کل بر ایجاد بازارچه‌های صنایع دستی در شهرستان‌ها خبر داد و گفت: قطعا این کار زمان بر است و نیاز به هماهنگی‌های گسترده دارد ولی سرعت تاثیرگذاری نمایشگاه‌ها بالاست و امیدواریم برگزاری نمایشگاه‌های صنایع دستی موجب شود تا صنایع دستی به زندگی مردم وارد شود.

صنایع دستی به معرفی و تبلیغ نیاز دارد

حق‌پرست حضور فعالان بازاریابی و تبلیغات را در نمایشگاه سراسری صنایع تی زمینه ساز ارایه طرح‌های بهتر از صنایع دستی و ارتقای شرایط  بازاریابی برای این بخش توصیف کرد و افزود: تلاش داریم تا با آسیب شناسی  و نشان مایه سازی با رفع موانع موجود برای صادارت رونق صنایع دستی  را شاهد باشیم.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان آذربایجان شرقی،  راه‌اندازی بازارچه‌های دائمی برای صنایع دستی را نیازمند کمک‌های همه‌جانبه شهرداری و اداره راه و شهرسازی دانست و افزود: ما دلمان می‌خواهد در ورودی شهرهای مختلف استان، بازارچه‌های دائم برای صنایع دستی خود داشته باشیم. اما برای این کار نیازمند فضایی هستیم که تامین آن، هزینه‌بر و از عهده میراث فرهنگی خارج است اما شهرداری‌ها و اداره راه و شهرسازی می‌توانند در این زمینه به ما کمک کنند. حتی زمین موردنظر در اسکو و اهر شناسایی شده تا در صورت تامین هزینه به بازارچه تبدیل شود.

تنها فرش وارد زندگی مردم شده است

حق‌پرست با تشریح برنامه‌ها به عناوین روزهای برگزاری نمایشگاه اشاره کرد و گفت: روز نخست نمایشگاه با نام صنایع دستی، تجلی هنرهای قدسی و دینی؛ روز دوم، صنایع دستی، گستره ملی، شهرت جهانی، روز سوم، صنایع دستی رهیافتی برای اقتصاد مقاومتی، روز چهارم، صنایع دستی میراثی فرهنگی، برای توسعه گردشگری و روز پنجم، صنایع دستی، خانواده ایرانی، تولید ملی بازاریابی بین‌المللی نام گذاری شده است و مطابق عناوین ذکر شده برنامه های مرتبط فرهنگی، هنری و آموزشی در حاشیه نمایشگاه برای بازدیدکنندگان در نظر گرفته شده است

او به معرفی و ثبت تبریز به عنوان شهر جهانی فرش اشاره و بیان کرد: از میان صنایع دستی تنها فرش به عنوان بخشی از فرهنگ وارد زندگی ما شده است. بازار پویا و فعال فرش در کنار اشتغال زایی بالا از علت‌های انتخاب تبریز به این عنوان جهانی بوده است و قطعا وقتی یک اثر یا فرایند در سطح بین المللی مطرح می شود در بلند مدت تاثیرگذار است.

نظر شما