شناسهٔ خبر: 109622 - سرویس فرهنگ
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

فعالیت ۲ کانال پویا و کودک از مهر آغاز می‌شود/ گروه نوجوان می‌آید

تلویزیون 43 مدیر شبکه کودک و نوجوان از شروع به کار ۱۶ ساعته این شبکه در ابتدای مهرماه سخن گفت و بیان کرد که از ساعت ۸ صبح تا ۱۴ بعدازظهر کانال پویا و از ساعت ۱۴ تا ۲۲ کانال کودک به فعالیت خواهد پرداخت.

به گزارش  «نماينده»، محمد سرشار مدیر شبکه کودک و نوجوان در نشست خبری که امروز یکشنبه ۲۲ شهریور ماه برگزار شد به ضرورت‌ برنامه‌سازی تلویزیونی برای مخاطب کوچک‌سال و پژوهش‌های انجام شده در طول مدت شکل‌گیری شبکه کودک و نوجوان در بازه زمانی چهار ماه اشاره کرد و گفت: جمعیت زیر ۱۸ سال ما در حال حاضر در حدود ۱۸ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر است که بر اساس پیش‌بینی دفتر جمعیت سازمان ملل متحد، این جمعیت در ایران ۱۴۰۴ به ۲۸ میلیون نفر زیر ۱۸ سال خواهد رسید.

سرشار اضافه کرد: باید به این جمعیت که مخاطبان برنامه سازی های ما هستند کسانی را که از گویش زبان فارسی استفاده می‌کنند نیز اضافه کرد.  افرادی که در کشورهای افغانستان، پاکستان و ... زندگی می‌کنند و زبان اول یا دومشان فارسی است و از طریق پخش ماهواره‌ای یا پخش اینترنتی، گوینده تلویزیون ایران هستند.

وی با اشاره به اهمیت برنامه سازی برای مخاطبان زیر ۱۸ سال تصریح کرد: حرکت انقلاب اسلامی ایران به سمت تمدن‌سازی نوین اسلامی، ضرورت سرمایه‌گذاری در آینده انقلاب را بیشتر کرده است. مطمئن‌ترین و مهمترین راه برای جبران عقب‌افتادگی‌ها، سرمایه‌گذاری در آماده‌سازی فرزندانمان برای بر عهده گرفتن مسئولیت های خطیر در حوزه رشد و شکوفایی استعدادهایشان است.

مدیر شبکه کودک و نوجوان با اشاره به وجود رسانه‌های آفرینش‌گر و رسانه‌های یکسویه، عنوان کرد: مدیریت رسانه‌های یکسویه پخشی بسیار دشوار است اما هنوز بخش قابل توجهی از رفتار فرهنگی مخاطب کودک و نوجوان به مصرف تلویزیون اختصاص دارد و بر اساس یافته‌های مرکز تحقیقات سازمان صدا و سیما، کودکان روزانه سه ساعت و ۳۰ دقیقه و نوجوانان سه ساعت و ۲۰ دقیقه به تماشای آثار تلویزیون می‌نشینند.

برنامه های شبکه کودک و نوجوان در پاییز ارتقای کانال تلویزیونی پویا و آغاز پخش آزمایشی تلویزیون کودک است

سرشار با اشاره به پژوهش‌ها و مطالعاتی که در مدت چهار ماه برای راه‌اندازی شبکه کودک و نوجوان انجام گرفته است، گفت: از سال ۹۱ توجه ویژه‌ای به مخاطب کودک و نوجوان صورت گرفته است و صدا و سیما به این نتیجه رسید که باید برنامه‌های مختص مخاطب کودک و نوجوان را طراحی کند که به راه‌اندازی شبکه کودک و نوجوان در بیستم اردیبهشت ماه ۹۴ منجر شد. پژوهش‌های زیادی در این راستا در قالب ترجمه منابع، مصاحبه‌های عمیق، مطالعات تطبیقی و ... انجام گرفت که در راه‌اندازی شبکه‌های تلویزیونی کم سابقه بوده است و تقدیر رسانه ملی را هم به همراه داشت.

وی با اشاره به این پژوهش‌ها عنوان کرد: این پژوهش‌ها، ۱۴۰ شبکه تلویزیونی کودک و نوجوان در جهان را مورد بررسی قرار داد و اطلاعاتی درباره جدول پخش، قالب‌های برنامه‌سازی، محتوای برنامه‌ها و ... در اختیار ما قرار گرفت. یکی از محورهای اساسی ما در حوزه مطالعات پژوهشی، کاربری‌سازی مطالعات در زمینه نظریه‌های تربیتی بود که منجر به تدوین «منظومه صیرورت کودک تراز» شد.

مدیر شبکه کودک و نوجوان با اشاره به اقدامات و فعالیت‌های شبکه کودک و نوجوان در فصل پاییز عنوان کرد: دو محور اصلی برنامه‌های ما در فصل پاییز، ارتقای کانال تلویزیونی پویا و آغاز پخش آزمایشی تلویزیون کودک است. از ابتدای مهر ۹۴ پخش برنامه‌های تلویزیونی کودک و نوجوان برای مخاطب خردسال آغاز خواهد شد و کانال خردسال این شبکه با برند «پویا» فعالیت می‌کند.

فعالیت کانال پویا از ساعت ۸ صبح تا ۱۴ بعدازظهر و کانال کودک از ۱۴ تا ۲۲ شب

سرشار ادامه داد: کانال پویا به نسبت کانال پویای قدیم، به صورت تخصصی برای مخاطب خردسال فعالیت می‌کند و تولید برنامه‌های جدید در این ساختار از پنج درصد به ۲۰ درصد و همچنین برنامه‌های ایرانی از ۳۰ درصد به ۵۰ درصد افزایش پیدا می‌کند. کانال پویا از ساعت ۸ صبح تا ۱۴ بعدازظهر فعالیت خواهد داشت که برنامه‌سازی و پخش برنامه‌ها در این کانال با نظارت دقیق تربیتی بر محتوای برنامه‌ها و متناسب‌سازی برنامه‌ها با الگوی رشد خردسالان خواهد بود.

وی با اشاره به آغاز پخش آزمایشی کانال کودک در اول مهرماه، عنوان کرد: همزمان با سال تحصیلی جدید، کانال کودک نیز به صورت تخصصی برای مخاطبان این رده سنی فعالیت می‌کند. این کانال از ساعت ۱۴ ظهر تا ۲۲ شب برنامه خواهد داشت و پخش برنامه‌های جدید در این کانال ۲۰ درصد و پخش برنامه‌های ایرانی در حدود ۵۰ درصد خواهد بود. در پایان فصل پاییز نیز از برند و هویت بصری کانال کودک رونمایی خواهد شد.

مدیر شبکه کودک و نوجوان با بیان اینکه شبکه کودک و نوجوان مهمترین دستیار خانواده‌ها در تربیت آینده‌سازان تمدن نوین اسلامی خواهد بود، گفت: تلاش ما این است که با ایجاد فرصت شکوفاییِ استعدادهای فرزندان، این شبکه دستیاری معتمد در این عرصه باشد. با این حال همچنان مهمترین مسئول تربیت کودکان و نوجوانان، خانواده‌های آنها هستند و اگر این تربیت به شکل کاملی نباشد، برنامه‌های رسانه اثر بخش نخواهد بود.

سرشار در ادامه درباره پخش دو کانال پویا و کودک روی شبکه کودک و نوجوانان، اظهار کرد: شبکه‌های تلویزیونی شبکه‌های مادر هستند که چند کانال را پشتیبانی می‌کنند. شبکه کودک و نوجوان نیز دو کانال دارد که در آینده توسعه خواهد یافت و امیدواریم با توسعه فنی در ایجاد پخش برنامه‌ها به سمت تفکیک کانال‌ها برویم.

مطالعات برای راه‌اندازی کانال تلویزیونی نوجوان آغاز شده است

وی با اشاره به تولید برنامه برای نوجوانان در شبکه کودک و نوجوان، گفت: مطالعات ما برای راه‌اندازی کانال تلویزیونی نوجوان آغاز شده است و به محض راه‌اندازی این کانال جزئیات آن اعلام خواهد شد.

مدیر شبکه کودک و نوجوان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به رده‌های سنی خردسال، کودک و نوجوان، توضیح داد: رده سنی خردسالان که زیر دو سال هستند، به ۲ تا ۴ سال و ۴ تا ۶ سال تقسیم می‌شوند.  کودکان به دو رده سنی ۶ تا ۹ سال و ۹ تا ۱۲ سال و نوجوانان ۱۲ تا ۱۵ سال و ۱۵ سال به بالا را شامل می‌شوند. بنابراین مخاطبان ما برای سنین خردسال، زیر شش سال خواهند بود.

سرشار با اشاره به قالب‌های برنامه‌سازی برای رده‌های سنی مختلف، عنوان کرد: یکی از اقدامات ما در این دوره، تغییر سهم برنامه‌های پویانمایی و رئال یا لایو اکشن است که در حوزه پویانمایی برای خردسالان، این سهم ۸۰ درصد و در حوزه برنامه‌های رئال، این سهم ۲۰ درصد خواهد بود. همچنین در رده سنی کودک، سهم برنامه‌ها در حوزه پویانمایی ۶۰ درصد و سهم برنامه‌ها در حوزه رئال ۴۰ درصد خواهد بود.

وی در ادامه درباره پخش آگهی‌های بازرگانی و مشارکت در برنامه‌ها در شبکه کودک و نوجوان، یادآور شد: تعبیر غلط از مشارکت در برنامه‌ها، باعث شده که برنامه‌ها به سمت تبلیغات بازرگانی بروند در حالی که در شبکه کودک و نوجوان، مشارکت به معنای کمک اشخاص حقیقی و حقوقی به منظور برنامه‌سازی با توجه به همان «منظومه صیرورت کودک تراز» است. ما برای شکوفایی در  رشد خردسالان و کودکان نیاز داریم برنامه‌های مختلفی را بسازیم و با نهادهای مختلف برای این منظور مشارکت خواهیم داشت.

مدیر شبکه کودک و نوجوان ادامه داد: امیدواریم با تسهیلات دولت برای بودجه سازمان صدا و سیما، حجم آگهی‌ها کاهش پیدا کند و ما با اختصاص بودجه ویژه، پخش آگهی بازرگانی در شبکه کودک و نوجوان را نداشته باشیم چون مخاطبان کودک و خردسال مخاطبان بی‌دفاعی هستند.

سرشار با اشاره به برنامه‌های تولیدی و تأمینی این شبکه عنوان کرد: هم‌اکنون تولید برنامه‌ها در دستور کار قرار دارد و از انیمیشن‌های مراکز مختلف استفاده خواهد شد. خوشبختانه اکنون مرکز صبا تنها مرکز تولیدکننده انیمیشن نیست و گروه‌های خصوصی نیز کارهایی را تولید و آماده پخش می‌کند و از وظایف شبکه کودک و نوجوان نیز خرید امتیاز بهره‌برداری و گردآوری آثار منطبق با «منظومه صیرورت کودک تراز» است. در این راستا ما با نهادها و مراکز مختلفی از جمله معاونت فرهنگی آستان قدس در ارتباط هستیم.

وی در پایان با اشاره به توجه این شبکه به سراسر کشور و نه فقط تهران، عنوان کرد: قانون اساسی ما، زبان‌ها، لهجه‌ها و گویش‌های مختلف را به رسمیت شناخته است و کشور ما فقط تهران نیست بلکه درصد کمی از جمعیت در تهران زندگی می‌کنند اما یکی از اشکالات ما در برنامه‌سازی این است که به سبک زندگی در شهر تهران نگاه می‌کنیم و آن را به کل کشور تسری می‌دهیم در حالی که شبکه کودک و نوجوان به تمام کشور توجه خواهد داشت.

نظر شما