شناسهٔ خبر: 109540 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

افراط‌گرایی و تروریسم تکفیری پدیده‌ای شوم برای مردم منطقه و جهان است

علی لاریجانی/2 رئیس مجلس با بیان اینکه افراط‌گرایی و تروریزم تکفیری پدیده‌ای شوم برای مردم منطقه و جهان است، گفت: برای استقرار ثبات و آرامش در منطقه پرآشوب خاورمیانه نیاز به تلاش و همکاری جمعی همه کشورهاست.

به گزارش «نماینده»، «سلیم الجبوری» رئیس مجلس ملی جمهوری عراق که به منظور دیدار با مقامات عالی کشورمان به تهران سفر کرده است، با علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی دیدار و گفت‌وگو کرد.

در ابتدای این دیدار، لاریجانی با اشاره به روابط خوب دو کشور جمهوری اسلامی ایران و جمهوری عراق، اظهار داشت: «عراق» کشور همسایه، دوست و برادر ماست و هر دو ملت ایران و عراق از دیرباز روابط ریشه‌داری با توجه به اشتراکات دینی، مذهبی، فرهنگی و تاریخی تجربه کرده‌اند.

وی افزود: مجلس شورای اسلامی از گسترش و تعمیق مناسبات و همکاری‌های فیمابین و فرامنطقه‌ای استقبال و از آن حمایت می‌کند.

رئیس مجلس تصریح کرد: دو کشور رایزنی‌ها و همکاری‌های مستمری در خصوص تحولات و مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی به ویژه راهکارهای معطوف به ایجاد همگرایی و ثبات منطقه‌ای در مقابله با تهدیدات گوناگون داشته‌اند.

لاریجانی با ابراز خرسندی از توفیقات اخیر مردم و دولت عراق در مقابله با اقدامات تروریستی داعش اظهار امیدواری کرد: کشور عراق و کل منطقه از لوث فعالیت‌های ضدانسانی و تهدیدکننده ثبات در منطقه پاک شود.

وی با بیان اینکه افراط‌گرایی و تروریزم تکفیری پدیده‌ای شوم برای مردم منطقه و جهان است، گفت: برای استقرار ثبات و آرامش در منطقه پرآشوب خاورمیانه نیاز به تلاش و همکاری جمعی همه کشورهاست.

در ادامه این دیدار «سلیم الجبوری» رئیس مجلس ملی عراق نیز از جمهوری اسلامی ایران به عنوان همسایه‌ای قدرتمند و برخوردار از تاریخ و تمدن و فرهنگ طولانی و مشترک با کشورش نام برد و گفت: وجود کشور دوست و برادر در همسایگی عراق که همواره در کنار ملت ستمدیده آن بوده است باعث افتخار و مباهات ماست و ما از تلاش‌های ایران برای استقرار مثبت و آرامش در عراق و منطقه قدردانی می‌کنیم.

رئیس مجلس عراق همچنین با اشاره به توافق هسته‌ای اخیر میان ایران و ۱+۵ آن را پیروزی بزرگی برای جمهوری اسلامی دانست و با ابراز امیدواری نسبت به رفع سریع تحریم‌های ایران، این توافق را در جهت تقویت صلح و ثبات منطقه‌ای ارزیابی کرد.

وی همچنین از کشورمان برای تلاش مؤثر و مستمر در مبارزه با داعش در کشورش قدردانی نمود.

«جبوری» همچنین با اشاره به برگزاری اجلاس آتی اتحادیه بین‌المجالس اسلامی با حضور رؤسای مجالس کشورهای عضو این اتحادیه در بغداد خواستار همکاری و انتقال تجارب پارلمانی کشورمان در این زمینه شد.

وی در این ملاقات همچنین گزارشی از اصلاحات علیه فساد در کشور عراق را مطرح کرد و با اشاره به موافقتنامه‌های منعقده بین دو کشور در زمینه‌های مختلف بر ضرورت همکاری اقتصادی میان ایران و عراق و اجرای موافقتنامه‌های مورد نظر شد.

نظر شما