شناسهٔ خبر: 109449 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

۸۸۶ میلیارد تومان از طلب گندمکاران پرداخت نشده است

کشاورزی43 معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: با پرداخت ۱۵۰ میلیارد تومان دیگر به کشاورزان بابت خرید تضمینی گندم، هنوز ۸۸۶ میلیارد تومان از مطالبات گندمکاران باقی مانده است.

به گزارش «نماینده»، علی قنبری مدیرعامل این شرکت گفت: ظرف ۳ روز گذشته ۱۵۰ میلیارد تومان دیگر از مطالبات خرید تضمینی گندم به حساب کشاورزان واریز شد.

وی افزود: با پرداخت این مبلغ، هم‌اکنون بدهی دولت به کشاورزان به ۸۸۶ میلیارد تومان رسیده است.

قنبری اظهار داشت: با تأمین اعتبار از سوی دولت و تلاش شرکت بازرگانی دولتی ایران و تعامل بانک‌های عامل، تا پایان فصل تمامی طلب گندمکاران پرداخت می‌شود.

مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران گفت: تاکنون ۷ میلیون و ۹۷۸ هزار تن گندم به ارزش ۹۲ هزار و ۸۶۴ میلیارد ریال از کشاورزان در ۳۱ استان کشور خریداری شده و ۸۴ هزار میلیارد ریال هم به حساب گندمکاران واریز شده است.

وی با اشاره به پیگیری مستمر این شرکت و تلاش دولت برای تأمین اعتبار لازم از هر محل ممکن، افزود: پرداخت بهای گندم‌ها در چند روز اخیر با سرعت بیشتری انجام شده و ۱۵۰ میلیارد تومان دیگر از مطالبات، ظرف ۳ روز گذشته به حساب گندمکاران کشور واریز شد.

قنبری عنوان کرد: در حال حاضر ۸۸۶ میلیارد تومان از مطالبات باقی مانده و براساس توافق انجام شده با بانک‌ها، تا هفته آینده ۵۰۰ میلیارد تومان دیگر پرداخت خواهد شد. بنابراین مانده بدهی به کشاورزان به کمتر از ۴۰۰ میلیارد تومان خواهد رسید که حتما تا پایان فصل خرید تسویه می‌شود.

مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی با اشاره به اینکه منابع مالی خرید تضمینی گندم در سال جاری تأمین شده، تأخیر پرداخت‌ها در برخی از استان‌‌ها را به دلیل حجم انبوه خریدها اعلام کرد و گفت: خرید گندم امسال نسبت به سال گذشته ۱۷ درصد رشد داشته و تا این موقع از فصل خرید یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن گندم بیشتر خریداری کرده‌ایم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: این حجم بالای خرید گندم با توجه به افزایش قیمت نسبت به سال گذشته، نیازمند عملیات گسترده بانکی و تخصیص به موقع اعتبارات کلان است که البته با وجود مشکلات مالی دولت، با رایزنی‌های گسترده و تلاش و پیگیری‌های انجام شده، مشکل تامین اعتبار برطرف شده و روزانه بخشی از وجوه گندم‌های خریداری شده به حساب کشاورزان در سراسر کشور واریز می‌شود.

قنبری در مورد میزان خرید انجام شده گفت: در فصل خرید تضمینی گندم از کشاورزان ۱۰۸۲ مرکز در سراسر کشور مستقر شده‌اند و تاکنون ۷ میلیون و ۹۷۵ هزار تن گندم تولید داخل را در قالب بیش از یک میلیون و ۳۰۰ هزار محموله تحویل و در مراکز استاندارد نگهداری گندم ذخیره‌سازی کرده‌اند.

مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران تاکید کرد که خرید گندم در نیمی از استان‌های کشور پایان گرفته، ولی همچنان در مناطق سردسیر و شمال غربی کشور ادامه دارد و احتمالا تا اوایل مهرماه نیز خرید انجام می‌شود.

نظر شما