شناسهٔ خبر: 109432 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

کمبود شدید تکنسین ماهر در بازار کار

کار43 معاون وزیر کار با بیان اینکه سیستماتیک نبودن باعث عدم موفقیت طرح مشاغل خانگی شد، گفت: کشور اکنون به شدت به تکنسین ماهر نیاز دارد

به گزارش ننماینده»، کورش پرند با بیان اینکه ایجاد مراکز علمی کاربردی مهارت در راستای پیوند آموزش های مهارتی رسمی و غیررسمی دنبال می شود، گفت: وجود امکانات و تجهیزات از یکسو و منابع انسانی توانمند از سوی دیگر در فنی و حرفه ای، ظرفیت بسیار خوبی برای ایجاد مراکز علمی - کاربردی است.

معاون وزیر کار با اشاره به ضرورت ارتباط بین آموزش‌های مهارتی رسمی و غیررسمی، بیان داشت: الگوی ارتباط بین این آموزش‌ها یکی از دلایل ایجاد مراکز علمی - کاربردی در مراکز آموزش فنی و حرفه ای است.

پرند با بیان اینکه کشور اکنون به شدت به تکنسین ماهر نیاز دارد، افزود: نظام صلاحیت حرفه ای با هماهنگی دستگاه های اجرایی مرتبط قبلا تنظیم و به تصویب دولت رسیده و امروز نیاز است تا کمک کنیم تا این نظام در کشور اجرا شود.

وی، اجرای نظام صلاحیت حرفه ای برای ارتقای بهره وری نیروی کار را ضروری دانست و افزود: در حوزه تعاون، کشور نیاز به آموزش دارد و نیاز است به صورت جدی در حوزه تعاون در واحدهای علمی - کاربردی برنامه ریزی شود.

معاون وزیر کار گفت: یکی از مشکلات بزرگی که در حال حاضر کشور با آن مواجه است، بحث سکونتگاه های غیررسمی در حاشیه شهرها است که این مسئله به علت مهاجرت روستائیان به شهرها به وجود می آید.

پرند ادامه داد: ما در سال گذشته طرح توانمندسازی روستائیان، عشایر و ساکنان مناطق مرزی و محروم با تاکید بر اشتغال پایدار را در شورای عالی اشتغال تصویب کردیم. وی در ادامه به آموزش، تولید، بازاریابی و فروش اشاره کرد و گفت: اشتغال بانوان در این طرح بسیار پُررنگ دیده شده که با توجه به نرخ بیش از دو برابری بیکاری بانوان نسبت به مردان، اجرای این طرح بسیار حائز اهمیت است.

وی به تشریح کسب و کار های کوچک، خُرد، متوسط و مشاغل خانگی پرداخت و بیان داشت: یکی از دلایل عدم موفقیت اجرای طرح مشاغل خانگی این است که در کشور ما زنجیره پسین و پیشین تولید به صورت سیستماتیک تعریف نشده است.

این مقام مسئول در وزارت کار، یکی از مشکلات در حوزه کار و اشتغال را بحث فرهنگ کار و فرهنگ مهارت آموزی عنوان کرد و گفت: تفکر پشت میزنشینی باعث شده است که جوانان رغبتی به انجام کارهای یدی و عملی نداشته باشند.

نظر شما