شناسهٔ خبر: 109223 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما

عاملان سوختن نوزاد فلسطينی بازداشت شدند

وزیر دفاع رژیم صهیونیستی روز پنجشنبه اعلام کرد برخی از عاملان احتمالی آتش سوزی که در آن یک زوج فلسطینی و نوزاد آنها در آتش سوختند، شناسایی و بازداشت شدند.

به گزارش «نماینده»، بسیاری از رسانه ها به نقل از موشه یعلون، وزیر دفاع اسرائیل اعلام کردند برخی از عاملان این آتش سوزی بازداشت شده اند اما هنوز تفهیم اتهام نشده اند.

این نخستین بار است که یک مقام بلند پایه اسرائیلی با چنین شفافیتی اذعان می کند که مظنونان این آتش سوزی که ۳۱ ژوئیه آن را مرتکب شدند و آن را به یهودی های افراطی نسبت داده اند، شناسایی شده اند.

به گفته محققان این پرونده هنگامی که افراد نقاب دار از پنجره باز خانه ای در دوما در کرانه باختری اشغالی بمب آتش زا به درون آن پرتاب کردند، یک نوزاد ۱۸ ماهه زنده در آتش سوخت.

پدر این نوزاد نیز هشت روز بعد از این واقعه بر اثر شدت جراحات جان سپرد. مادر نوزاد نیز روز دوشنبه جان باخت و به مجادله ای درباره این که بیش از یک ماه از این حمله گذشته و مقامات هنوز عاملان آن را شناسایی نکرده اند، دامن زد.

وزیر دفاع اسرائیل در گفتگو با روزنامه نگاران اعلام کرد «دستگاه های امنیتی اسرائیل عاملان حمله دوم را شناسایی کرده اند و برخی از آنها نیز بازداشت شده اند».

یعلون اعلام کرد «در حال حاضر برای جلوگیری از فاش شدن منابع مان، آنها تفهیم اتهام نشده اند اما ما تلاش های خود را برای تحویل به مراجع قضایی دنبال می کنیم».

یعلون گفت «ما متقاعد شده ایم که یهودیان عضو یک گروه افراطی عاملان این حمله بوده اند و هدف از تدابیری که تا این لحظه اتخاذ شده است، به ویژه بازداشت های اداری برای جلوگیری از حمله جدیدی بوده است».

وزیر دفاع اسرائیل هویت مظنونان را فاش نکرد. وی تصریح نکرد سه یهودی افراطی که هم اکنون تحت بازداشت اداری به سر می برند، از جمله مئیر اتینگر، موردشای میر و اویاتار اسلونیم (Meïr Ettinger, Mordechai Meyer et Eviatar Slonim) از مظنونان این پرونده هستند یا خیر و اگر هستند کدام یک از آنها از این مظنونان هستند.

در جریان بازداشت آنها دستگاه های امنیتی به طور علنی فقط به این بسنده کردند که آنها را به سازمان های تروریستی مرتبط بدانند و به جزئیات بیشتری در این زمینه اشاره ای نکردند.
بازداشت اداری نظام جنجالی خارج از روال قضایی است که در بازداشت نگهداشتن فردی را برای مدتی محدود بدون این که تفهیم اتهام شود، امکان پذیر می کند.

در هفته های بعد از واقعه آتش سوزی، ده شخص دیگر تحت بازداشت خانگی قرار گرفته اند.
مدارک به دست آمده در دوما و شهادت شاهدان بلافاصله مشخص کرد که عاملان آتش سوزی یهودیان افراطی هستند که شاید از شهرک های همجوار آمده اند.

آتش سوزی عمدی که به بهای جان این نوزاد فلسطینی (و پدر و مادر او) تمام شد، در کرانه باختری که در آنجا فلسطینی ها و شهرک نشینان یهودی باهم زندگی می کنند، خشم و ترس و در خارج نیز به نفرت شدیدی دامن زد.

این واقعه خشونت های یهودیان افراطی را آشکار و اتهام خوش خدمتی مقامات اسرائیلی را به آنها تشدید کرد.  

نظر شما