شناسهٔ خبر: 109064 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

امریکن اینترپرایز:

ایران و آمریکا تفسیرهای متفاوتی از «برجام» دارند

مذاکرات/2 یک اندیشکده آمریکایی با اشاره به تفسیرهایی که دولت و تیم مذاکره‌کننده ایرانی از برجام دارند نتیجه‌گیری کرد یک مسئله روشن و واضح این است که ایران و آمریکا تفسیرهای متفاوتی از توافق هسته‌ای ایران و ۱+۵ دارند.

به گزارش «نماینده»، اندیشکده «امریکن اینترپرایز» در گزارشی به تفسیر توافق هسته‌ای ایران و ۱+۵ (آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه، چین بعلاوه آلمان) پرداخت و گزارش کرد که رئیس‌جمهور ایران همچون رئیس‌جمهور آمریکا انرژی صرف می‌کند تا مردم کشور خود را درباره توافق هسته‌ای ایران مجاب کند.

این اندیشکده آمریکایی سپس به تفسیر مقامات ایرانی از برجام پرداخت و نوشت که «حسن روحانی» و تیم مذاکره‌کننده این کشور به وضوح می‌گویند که «برنامه جامع اقدام مشترک» (JCPOA) یک معاهده، پروتکل یا کنوانسیون نیست و بنابراین نیازی به تأیید مجلس ایران ندارد.

این گزارش سپس ادامه داد که دولت ایران به دلیل امتناع از ارائه برجام به مجلس برای رأی‌گیری درباره آن، مورد انتقاد شدید احزاب مختلف پارلمانی قرار گرفته است.

این اندیشکده آمریکایی به دیگر تفسیرهایی که دولت ایران از برجام دارد اشاره کرد و نوشت که دولت روحانی می‌گوید طبق برجام ایران می‌تواند بدون هرگونه محدودیتی برنامه موشکی خود را دنبال کند، و همچنین می‌تواند بدون نقض برنامه جامع اقدام مشترک، قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل را نقض کند، ایران قصد دارد محدودیت‌های قطعنامه‌های مربوط به فروش و واردات تسلیحات را نقض کند، و ایران با بازرسی پارچین توسط بازرسان ایرانی یا هرکس دیگر موافقت نکرده است و تمامی تحریم‌ها علیه ایران لغو خواهد شد.

این اندیشکده آمریکایی در پایان ضمن اشاره به تفسیرهایی که دولت روحانی و تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای از توافق با ۱+۵ دارند، نتیجه‌گیری کرد: «در نهایت گروهی هستند که ناامید و دلسرد می‌شوند. یا دولت ایران در واقع ممنوعیت تهیه سلاح و توسعه موشک را نقض می‌کند و همانطور که ادعا کرده است کاهش کامل تحریم‌ها را خواهد داشت یا اینکه ناامیدی سپاه پاسداران و مردم ایران عمیق خواهد بود. از طرف دیگر اگر سپاه و تاجران ایرانی خوشحال شوند، به این مفهوم است که آمریکا و اتحادیه اروپا توافقی که وعده داده بودند را اجرا و عملی نکردند. تنها یک چیز روشن و واضح است و آن این است که تفسیر روحانی از توافق هسته‌ای با تفسیر اوباما از توافق سازگاری ندارد و این یک مشکل به حساب می‌آید.»

 

نظر شما