شناسهٔ خبر: 109007 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما

راه اندازی شبکه ملی اطلاعات تا دوسال آینده

دبیر شورای عالی فضای مجازی گفت: باید سیستم های حیاتی کشور مانند نفت، بانک،‌ آب که الان روی اینترنت هستند بر روی شبکه ملی اطلاعات بیایند و تبادل ترافیک اطلاعات داخل کشور در این شبکه صورت بگیرد.

به گزارش «نماینده»، محمدحسن انتظاری در برنامه تیتر امشب شبکه خبر با اشاره به اینکه تحولات در عرصه فضای مجازی بسیار شتابان و سریع و در عین حال همه عرصه های زندگی را پوشش داده است گفت: جدیت در اجرا بدون از دست دادن زمان از الزامات این شوراست که در حکم مقام معظم رهبری به آن اشاره شده است.  

وی افزود: تمرکز در تصمیم گیری ها نیز از دیگر الزاماتی است که نشان می دهد در مدت سه سال فعالیت شورای عالی فضای مجازی تمرکز در تصمیم گیری ها کمتر اتفاق افتاده است.

انتظاری گفت: در سال جدید هنوز جلسه شورای عالی فضای مجازی برگزار نشده اما اهتمام شده است تا مصوبات جلسات پیشین پیگیری و اجرایی شود.  

دبیر شورای عالی فضای مجازی با بیان اینکه تحولی در کشور در حال رخ دادن است افزود: نظام سنتی باید به نظام جدید تبدیل شود و این قوانین و نظامات جدید باید متناسب با فضای مجازی باشند.

انتظاری گفت: این شورا باید خود را با تحولات بین المللی تطبیق دهد تا بتوانیم در تراز قدرتهای سایبری مؤثر دنیا قرار بگیریم.  

وی افزود: هم اکنون در عرصه فضای مجازی کشور حدود ۱۵ دستگاه وجود دارند که تصمیمات راهبردی می گیرند که البته این تصمیمات باهم تعارض دارند.

انتظاری گفت: چنانچه بخواهیم با این تحولات پرشتاب، کشور به پیش برود شورای عالی فضای مجازی باید نقطه کانونی متمرکز برای تصمیم گیری و سیاستگذاری باشد.  

دبیر شورای عالی فضای مجازی افزود: نقطه عملیاتی که در حکم مقام معظم رهبری وجود دارد این است که این شورا با مرکز ملی وابسته به آن به عنوان نقطه کانونی مواجهه هوشمندانه و مقتدرانه با تحولات پرشتاب این عرصه باشد.  

انتظاری با بیان اینکه تحولات در این عرصه بسیار پرشتاب است گفت: چنانچه در این باره مواجهه هوشمندانه و مقتدرانه نداشته باشیم عرصه را از دست خواهیم داد.  

وی در پاسخ به این سؤال که شبکه ملی اطلاعات به کجا رسیده افزود: شبکه ملی اطلاعات یکی از ضروری ترین چیزهایی است که باید ایجاد شود تا فضای مجازی کشور روی آن ایجاد شود.  

وی افزود: البته شبکه ملی اطلاعات الزاماتی دارد که هنوز عملیاتی نشده است اما در این زمینه فعالیتها به صورت جدی جریان دارد.

انتظاری گفت: معتقدیم شبکه ملی اطلاعات باید بر اساس استانداردهای علمی طراحی شود و با توجه به تأکیداتی که در این زمینه وجود دارد باید به زودی  و در یکی دو سال آینده این شبکه راه اندازی شود.  

دبیر شورای عالی فضای مجازی افزود: کشور از نظر سخت افزاری امکانات فوق العاده خوبی دارد و همچنین از نظر نیروی انسانی شرایط خوبی داریم و به راحتی می توانیم با روش علمی و تخصصی این کار را انجام دهیم.  

وی همچنین درباره ضد بدافزار بومی گفت: برنامه ملی ضد بدافزار بومی باید در شورای عالی به تصویب برسد که هم اکنون نیز آماده طرح در این شوراست.

وی اضافه کرد: سیستم عامل بومی و برخی دیگر از طرحهای مرتبط با این فضا نیز آماده شده است و در نوبت بررسی کمیسیونهای شورای عالی فضای مجازی قرار دارد.

شورای عالی فضای مجازی در بوته نقد 

عضو شورای عالی فضای مجازی گفت: چنانچه بخواهیم به یک قدرت سایبری تبدیل شویم باید در همه عرصه های این محیط قدرتمند شویم.  

حجت الاسلام سعیدرضا عاملی درباره ظرفیت شورای عالی فضای مجازی افزود: نفس ایجاد این شورا قدمی بزرگ است و البته نباید انتظار داشت طی همین سه سالی که ایجاد شده به نتیجه برسد زیرا  تحقق اهداف آن زمانبر است.  

وی گفت: با این حال چنانچه کلی به موضوع نگاه کنیم واقعیت این است که ما عقب هستیم رتبه علمی جمهوری اسلامی بر مبنای آی اس آس و اسکوپوس ۱۶ است اما رتبه آمادگی الکترونیک و شاخص آمادگی شبکه بین ۱۰۰ تا ۱۴۰ و ۹۰ تا ۱۳۰ است که این رتبه  با جایگاه علمی جمهوری اسلامی متناسب نیست.

عاملی با اشاره به اینکه این شورا می تواند تغییری بنیادین در نظام حکمرانی ایجاد کند گفت: دولتهای پیشرفته جهان سه دهه است که این مسیر را آغاز کرده اند.  

عضو حقیقی شورای عالی فضای مجازی در پاسخ به این سؤال که در سه سال فعالیت شورای عالی فضای مجازی عرصه فضای مجازی آنطور که باید ساماندهی شده است یا خیر؟ افزود: شورا نتوانسته است به خوبی این کار را انجام دهد زیرا مسیری که باید می رفته با مسیری که رفته است فاصله زیادی دارد و تأکید مقام معظم رهبری نیز در این باره حکایت از این دارد که باید مسیر جدی تری طی شود.  

عاملی در ادامه به نکات محوری پیام معرفی اعضای جدید شورای عالی فضای مجازی اشاره کرد و افزود: نگاه مقام معظم رهبری در این عرصه نگاهی راهبردی است و ایشان تأکید دارندکه از ظرفیت های فضای مجازی استفاده و همزمان توجه به آسیب های این فضا نیز توجه شود.

وی گفت: همچنین ایشان بر اصلاح ساختار نیز تأکید دارند به این معنا که شوراهای موازیی که در کنار شورای عالی فضای مجازی فعالیت می کنند به این شورا ملحق شوند وتحت این شورابه فعالیت ادامه دهند.  

عضو حقیقی شورای عالی فضای مجازی به جایگاه مرکز ملی فضای مجازی اشاره کرد و افزود: این مرکز باید بتواند مأموریت های شورای عالی فضای مجازی را به عنوان دستگاه اجرایی پیگیری و دنبال کند.  

عاملی افزود: رویکرد هوشمندسازی مستلزم نگاه حفاظت از محیط زیست، نگاه حفاظت از فضای سالم و نگاه حفاظت از تخریب روحی ـ روانی مردم است و به نظر می رسد نگاهی که مقام معظم رهبری دارند دقیقاً‌ نگاهی است که معطوف به سالم سازی فضای زندگی مردم است.  

عاملی در ادامه به اهمیت قدرت سایبری اشاره کرد و گفت: چنانچه بخواهیم قدرت سایبری شویم باید در همه عرصه های این محیط قدرتمند شویم.  

وی افزود: امروز متأسفانه قدرت اول سایبری جهان آمریکاست بطوریکه حدود ۹۵ درصد جستجوی اطلاعات از طریق جستجوگرهای امریکایی انجام می شود.  

عضو حقیقی شورای عالی فضای مجازی در ادامه گفت: دولتهایی که همچنان بزرگ هستند و سهم بزرگی در توسعه دارند نمی توانند قدرتمند باشند زیرا دولتهای قدرتمند تلاش می کنند وظایف اجرایی را به بخش خصوصی محول کنند تا علاوه بر اشتغالزایی مشارکت همگانی را نیز ایجاد کرده باشند.  

وی با بیان به اینکه برنامه ششم باید دو فضایی طراحی شود گفت: آرزوی ما این است که حقوق شهروندان تبدیل به یک نظام شود و جمهوری اسلامی ایران نیز چنانچه بخواهد آرزوهای ۳۷ ساله خود را برای ارائه خدمات عادلانه به مردم محقق کند، باید این کار با تقویت فضای مجازی عملی کند.

نظر شما