شناسهٔ خبر: 108970 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ

اظهارات ضدآمریکایی رییس جمهور قرقیزستان

حضرت امام خامنه ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی، عصر شنبه در دیدار آقای آلماس بیگ آتامبایف، رییس جمهوری قرقیزستان، با تأکید بر ضرورت تقویت هرچه بیشتر روابط دوجانبه میان کشورهای برادر و مسلمان، تأکید کردند: اساس سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران افزایش ارتباطات و پیوندهای همه‌جانبه و مستحکم بین کشورهای برادر اسلامی است.

به گزارش «نماینده»، ولی امر مسلمین در این دیدار، مخالفت با تحمیل قدرتهای زورگو را یک اصل الهی و اسلامی برشمردند و با اشاره به اظهارات رئیس‌جمهور قرقیزستان درخصوص تعطیل کردن  پایگاه هوایی آمریکا در این کشور و ضرورت مقابله با زورگویی قدرتها گفتند: قدرتهای سلطه‌گر و متجاوز دایما علیه همه ملتهای دنیا توطئه می‌کنند اما اسلام، خواهان عزت ملتهای مسلمان است و تنها راه مقابله و دفع شرّ قدرتها نیز ایستادگی و تقویت ارتباطات کشورهای اسلامی است.
رهبر معظم انقلاب همچنین افزایش همکاریهای دو کشور در بخشهای مختلف از جمله مواصلات را ممکن و منوط به اراده در ایجاد پیوندهای محکم خواندند.
در این دیدار که شیخ حسن روحانی نیز حضور داشت، آلماس بيگ آتامبايف با ابراز خرسندی از سفر به تهران گفت: ایران و قرقیزستان دو ملت برادر و دارای دین، تاریخ و فرهنگ مشترک هستند و در هر دو ملت روح آزادیخواهی و استقلال طلبی وجود دارد.
وی خواستار توسعه ارتباطات و حمل و نقل و برقراری خطوط مواصلاتی جاده‌ای، ریلی و هوایی بین دو کشور شد و خاطرنشان کرد: باید حجم روابط بین دو کشور به مراتب به بیش از آنچه که هست، افزایش یابد.
رییس جمهور قرقیزستان با اشاره به تعطیل کردن پایگاه نظامی آمریکا در منطقه مِناس و لغو قرارداد همکاری با آن کشور، گفت: هیچ کشوری در دنیا حق ندارد خود را بالاتر از دیگران بداند و علیه دیگر کشورها تحریمهای ظالمانه وضع کند.
آلماس بيگ آتامبايف افزود: کشور آمریکا با سابقه‌ حدود ۲۰۰ ساله می‌خواهد اراده خود را به کشوری مثل ایران با سابقه تمدن و تاریخ ۵ هزار ساله تحمیل کند که این امکان ندارد.
وی با تجلیل از ایستادگی دولت و ملت ایران در مقابل آمریکا گفت: ایران در مقابل تحریمها نه تنها متزلزل نشد بلکه محکمتر شد و ما جمهوری اسلامی را برای خود یک الگو می‌دانیم.

نظر شما