شناسهٔ خبر: 108922 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه جوان

ارزش روز سبد سهام عدالت ۶۱ هزار ميليارد تومان شد

۵۶ ميليون نفر از افت بورس آسيب ديدند

بورس43 ارزش سبد سهام عدالت كه روزگاري حدود ۱۰۰هزار ميليارد تومان ارزيابي مي‌شد، هم اكنون بنا به اعلام سازمان خصوصي‌سازي به ۶۱ هزار ميليارد تومان نزول پيدا كرده است، بدين ترتيب صاحبان سهام عدالت كه جمعيت آنها بالغ بر ۴۹ميليون نفر عنوان شده است، به همراه ۷ ميليون سهامدار بورسي به دليل افت بازار سهام تهران، ثروت‌شان كاهش پيدا كرده است.

به گزارش «نماینده»، ارزش سبد سهام عدالت كه روزگاري حدود ۱۰۰هزار ميليارد تومان ارزيابي مي‌شد، هم اكنون بنا به اعلام سازمان خصوصي‌سازي به ۶۱ هزار ميليارد تومان نزول پيدا كرده است، بدين ترتيب صاحبان سهام عدالت كه جمعيت آنها بالغ بر ۴۹ميليون نفر عنوان شده است، به همراه ۷ ميليون سهامدار بورسي به دليل افت بازار سهام تهران، ثروت‌شان كاهش پيدا كرده است.
به گزارش «جوان»، ‌بر اساس طرح توزيع سهام عدالت، بخشي از سهام شركت‌هاي دولتي از سال ۸۵ تاكنون به اين شرط به مشمولان داده شده است كه در مدت ۱۰‌سال از سود اين سهام، اقساط آن پرداخت شود و پس از تسويه كامل، اين سهام بايد از نيمه نخست سال ۹۵ قابليت خريد و فروش پيدا كند.
در حالي ارزش روز سبد سهام عدالت هر روز به دليل افت بازار سهام در حال كاهش است و هم اكنون به مرز ۶۱هزار ميليارد تومان رسيده است كه آزاد‌سازي اين حجم از سرمايه هنوز در هاله‌اي از ابهام قرار دارد و مشخص نيست اين حجم از سرمايه چگونه مديريت مي‌شود، اين در حالي است كه ارزش سبد سهام عدالت در پايان دولت دهم در محدوده ۱۰۰هزارميليارد تومان قرار داشت. نكته قابل تأمل در خصوص سهام عدالت آن است كه مردم تنها مالك اسمي اين سهام هستند و به دليل آنكه ساز و كار آزاد‌سازي سهام مشخص نشده است، صاحبان سهام نقشي در بلوك‌هاي مديريتي پرتفوي سهام عدالت ندارند و افت ارزش سهام نشان مي‌دهد سهام عدالت درست مديريت نمي‌شودو سودجويي‌هايي در اين بين در جريان است.
 
آخرين ارزيابي از ارزش سهام عدالت
در اين بين، ‌سازمان خصوصي‌سازي اعلام كرد: ارزش روز ۶۰ شركت حاضر در پرتفوي سهام عدالت ۶۱۱ هزار و ۹۸۱ ميليارد ريال برآورد مي‌شود. تعداد شركت‌هاي حاضر در پرتفوي سهام عدالت ۶۰ شركت هستند كه ارزش قطعي برآوردي آنها ۴۱۲ هزار و ۶۳۸ ميليارد ريال و ارزش روز آنها ۶۱۱ هزار و ۹۸۱ ميليارد ريال تا به امروز (ديروز) عنوان شده است. همچنين از ۶۰ شركت حاضر در اين پرتفو، ۴۸ شركت به صورت قطعي حضور دارند كه ارزش قطعي برآوردي آنها ۲۸۰ هزار و ۸۰۴ ميليارد ريال و ارزش روز آنها ۴۸۰ هزار و ۱۴۶ ميليارد ريال تعيين شده است.
افزون بر اين، ارزش قطعي برآوردي ۱۲ شركتي كه به صورت غيرقطعي سهام آنها به پرتفوي سهام عدالت واگذار شده، ۱۳۱ هزار و ۸۳۵‌‌ميليارد‌ريال و ارزش روز آنها ۱۳۱ هزار و ۸۳۵‌ميليارد‌ريال عنوان شده است.
بر اساس اين گزارش، نگاهي به پرتفوي سهام عدالت نشان مي‌دهد از ۶۰ شركت حاضر در اين سبد تعداد ۳۴ شركت بورسي هستند كه ارزش قطعي برآوردي آنها ۲۵۴ هزار و ۴۱۲ ميليارد ريال و ارزش روز آنها ۴۵۳ هزار و ۷۵۴ ميليارد ريال حساب شده است. به علاوه اينكه در اين پرتفو، ۲۶ شركت غيربورسي نيز حضور دارند كه ارزش قطعي برآوردي آنها ۱۵۸ هزار و ۲۲۶ ميليارد ريال و ارزش روز آنها ۱۵۸ هزار و ۲۲۶ ميليارد ريال است.
  
افت بورس مساوي است با افت سهام عدالت
پيش از اين مير علي اشرف عبدالله پوري حسيني رئيس سازمان خصوصي سازي در خصوص تأثير افت بورس در كاهش ارزش برگه‌هاي سهام عدالت اظهار داشته بود، بديهي است كه با افت شاخص و كاهش قيمت شركت‌هاي بورسي كه در پرتفوي سهام عدالت حضور دارند، ارزش برگه‌هاي سهام عدالت نيز كاهش مي‌يابد.
به گفته پوري حسيني، اما قطعاً در شرايط فعلي كه شاخص بورس با افت مواجه شده و قيمت سهام شركت‌ها كاهش يافته است، ارزش هر برگه سهام عدالت متناسب با آن كاهش پيدا كرده است، اما ميزان اين كاهش در زمان آزادسازي مشخص و اعلام مي‌شود.
  
سهام عدالت بي‌ارزش‌تر شد
علاوه بر ۷ميليون نفري كه در بازار سهام كد معاملاتي دارند، حدود ۴۹ ميليون نفر ايراني نيز از افت ارزش بازار سهام آسيب ديده‌اند زيرا بخشي از سهام شركت‌هاي موجود در بازار سرمايه، متعلق به طرح سهام عدالت است، از اين رو افت ارزش بازار سهام دامنگير بيش از ۵۶ ميليون ايراني شده است. ارزش بازار بورس تهران كه در آذر ماه سال ۹۲ به بيش از ۴۱۵هزار ميليارد تومان رسيده بود، هم اكنون در محدوده ۲۷۷هزار ميليارد تومان قرار گرفته است، بدين ترتيب در حد فاصل ۲۱ماه اخير ۱۳۸هزار ميليارد تومان از ارزش روز بازار سهام كاسته شده است.
در رابطه با شاخص كل بازار سهام كه تغييراتش گوياي ميانگين بازدهي بازار است نيز بايد عنوان داشت: در ابتداي آغاز به كار دولت يازدهم اين نماگر اقتصادي در كانال ۵۷ هزار واحد قرار داشت و با توجه به خوشبيني‌هاي شكل گرفته در جامعه پيش‌بيني مي‌شد اين نماگر تا پايان سال ۹۲به ۹۰ هزار واحد نيز برسد اما در نيمه بهمن ماه سال گذشته اين نماگر با ثبت آخرين ركوردش يعني ۸۹‌ هزار و ۵۰۰ واحد، از پيشروي بازماند و مسير سقوط را در پيش گرفت، به‌طوري كه هم اكنون اين نماگر در محدوده ۶۴ هزار واحد قرار گرفته است و ارزش روز بازار بورس تهران نيز تنها ۲۷۷هزار ميليارد تومان ارزيابي مي‌شود.

نظر شما