شناسهٔ خبر: 108874 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما

انگلیس باید با احتیاط و تردید وارد «برجام» شود

کامرون نخست وزیر انگلیس: توافق هسته‌ای خوب است اما انگلیس باید خیلی با احتیاط و تردید وارد آن شود.

به گزارش «نماینده»، دیوید کامرون در اظهاراتش در مجلس عوام این کشور در پاسخ به سوال یک نماینده مبنی بر این که آیا دولت انگلیس به شکست جامعه بین المللی در از میان برداشتن ریشه های فاجعه سوریه اذعان می کند یا نه، گفت: بله حق با شماست. آنچه که الان ما گرفتارش هستیم، پیامدهای شکست در سوریه است. اوضاع بسیار دشواری به وجود آمده است. داعش مردم را ترور می کند و به وحشت می اندازد. بشار اسد نیز مردم را ترور می کند. کاری که نباید انجام دهیم این است که ایده انتقال در سوریه را کنار بگذاریم.

کامرون در پاسخ به انتقاد یک نماینده دیگر در خصوص عدم پذیرش مهاجران سوری از سوی انگلیس گفت:بیست هزار مهاجر سوری که انگلیس قرار است ظرف پنج سال آینده بپذیرد، اکثرشان کودک هستند، مستقیماً از اردوگاه آوارگان سوری می آیند. اما این نکته را به خاطر داشته باشید که وقتی صحبت از بودجه برای آوارگان سوری می شود، مطمئن باشید که انگلیس بیش از هر کشوری دیگری، فرانسه، آلمان یا ایتالیا خرج می کند. اما کدام کشورهای بزرگ دنیا به قول و قرارهای خود در این خصوص عمل کرده اند؟

کامرون درباره معیار انتخاب پناهجویان نیز گفت: معیار ما، آسیب پذیری بوده است. هر کسی که بیش از همه آسیب پذیر بوده است چه در داخل سوریه و چه در داخل کمپ های آوارگان (ایزدی ها، مسیحیان و زنان و کودکان) انتخاب شده اند.

لیام فاکس نماینده دیگر مجلس عوام این سوال را مطرح کرد که آیا بهتر نیست به جای خارج کردن آوارگان سوری از کشورشان مناطق امن در سوریه ایجاد شود؟

کامرون پاسخ داد: ما به این موضوع فکر کرده ایم اما توجه داشته باشید که اگر مناطق امن در برنامه قرار بگیرد واقعاً باید اطمینان حاصل کنیم که امن هستند. و این شامل یک تعهد نظامی از سوی ترکیه، آمریکا و شاید انگلیس خواهد بود که بسیار تعهد مهمی است چرا که هدف از ایجاد مناطق امن، نگه داشتن مردم در خانه و شهرهایشان و جلوگیری از بروز فجایعی مثل غرق شدن مهاجران است.

وی در ادامه در پاسخ به این سوال که آیا انگلیس نباید برای رسیدن به یک موضع مشترک با اروپا تلاش کند، گفت: ما باید برای یک رویکرد جامع در این خصوص تلاش کنیم اما ما عضو معاهده شنگن یا کشورهای بدون مرز نیستیم. و فکر می کنم توانایی مان در کنترل مرزها در حالی که دیگر کشورهای اروپایی این را رها کرده اند، به نفع کشورمان است. از این رو فکر می کنم خارج کردن آوارگان از کمپ ها بهتر است از شرکت در طرح جابجایی که خطر تشویق افراد بیشتر به سوار شدن بر قایق ها د رمدیترانه را در پی دارد.

یک نماینده دیگر گفت: کودکی که تصویر او را در تلویزیون دیدیم، فقط یکی از کودکان سوری بود. بسیاری دیگر در آواره های سوریه وجود دارند که دیده نمی شوند. راه حل بلند مدت این است که دولت ملت های کارآمد در منطقه تشکیل شود. بمباران های هوایی فقط تاثیرجزئی دارد و برای حل ریشه ای مشکل، باید یک رویکرد جامع تر و وسیعتر بین المللی شکل بگیرد. آیا بحث و مذاکره ای بین نخست وزیران و رؤسای جمهور دیگر برای حل این مشکل وجود دارد؟

کامرون پاسخ داد: واقعاً آنچه که در عراق و به ویژه در سوریه نیاز است، دولت های کارآمد است که نماینده همه مردم خود باشند. و نیروهای مسلحی که مورد اعتماد همه مردم باشند. این راه بلندمدت برای سوریه و عراق است اما در سوریه با این راه حل خیلی فاصله داریم. مذاکراتی برای تسهیل روند انتقال در سوریه از رژیم کنونی به دولتی که نماینده کل مردم باشد، در جریان است.

نماینده دیگر گفت: پذیرش بیست هزار پناهجو ظرف پنج سال معادل دوازده پناهجو در روز است و این خیلی ناچیز است. مردم و مقامات محلی انتظار دارند بیشتر از این رقم را بپذیریم.

کامرون پاسخ داد:بله درست است که بودجه سال اول تامین شده است اما باید به منابع مورد نیاز سالهای بعد نیز فکر کنیم.

کامرون افزود: درست است که باید آوارگان را بپذیریم و نگرانی های بشردوستانه داشته باشیم اما فقط این مسئله باعث نمی شود مشکل حل شود. حل مشکل، بیش از این می طلبد. حدود یازده میلیون نفر تاکنون آواره شده اند که فقط سه درصدشان به اروپا آمده اند. بخشی از تلاشها باید صرف تضمین آینده این آوارگان شود نه اینکه آنها را تشویق کنیم سوار قایق شوند و خود را به خطر اندازند.

جرمی کوربین نماینده دیگر این سوال را مطرح کرد:وزیر خارجه در سفر اخیرش در تهران در اظهاراتش تلویحاً گفت که به علت بهبود روابط با ایران احتمال تعاملات بیشتر سیاسی برای ایجاد پیشرفت در بحران سوریه وجود دارد. نظر شما چیست؟

کامرون پاسخ داد: در خصوص سوال شما درباره ایران باید بگویم که فرصت برای دیالوگ بیشتر با ایران به وجود آمده است. هم اکنون توافق هسته ای را داریم که به نظر من توافق خوبی است اما فکر می کنم که انگلیس باید خیلی با احتیاط و تردید وارد آن شود.

وی افزود: باید به خاطر داشته باشیم که ایران هنوز حامی سازمان های تروریستی مثل حماس و حزب الله است سازمان هایی که من آنها را دشمن می دانم. همچنین باید اطمینان حاصل کنیم که ایران در سوریه نقش مثبت ایفاء می کند نه نقش کنونی اش که تقویت رژیم اسد است.

نظر شما