شناسهٔ خبر: 108800 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

ولایتی:

بدون حضور ایران امکان حل مسائل منطقه ای وجود ندارد

ولایتی رئیس مرکز تحقیقات و استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت با بیان اینکه بدون حضور ایران امکان حل مسائل منطقه ای وجود ندارد، گفت: باید تمامیت ارضی سوریه و عراق حفظ شود و با هرگونه تجزیه این دو کشور مخالف هستیم.

به گزارش «نماینده»، علی اکبر ولایتی رئیس مرکز تحقیقات و استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام  در حاشیه دیدار با خوزه مانویل گارسیا مارگایو وزیرامورخارجه اسپانیا که عصر امروز در ساختمان مرکز تحقیقات و استراتژیک برگزار شد در جمع خبرنگاران گفت: بعد از انقلاب اسلامی، اسپانیا موضع مناسب تری نسبت به جمهوری اسلامی داشته است.

وی تاریخ روابط ایران با اسپانیا را ۴۰۰ ساله عنوان کرد و افزود: امروز در مورد مسائل منطقه ای مثل سوریه و عراق با وزیر امورخارجه اسپانیا صحبت شد و اشتراک نظرهایی در این رابطه داریم. ایران معتقد است که تمامیت ارضی این کشورها باید حفظ شود و با هرگونه تجزیه این دو کشور مخالف هستیم.

ولایتی ادامه داد: بحران سوریه راه حل نظامی ندارد بلکه راه حل سیاسی داشته و تا زمانی که دنیا به یک نتیجه کلی نرسد مشکل سوریه حل نخواهد شد.

رئیس مرکز تحقیقات و استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه در گسترش مناسبات ایران و کشورهای اروپایی راهبرد مرکز تحقیقات و استراتژیک برای دوران پساتحریم چیست، گفت: روابط ایران با اکثر کشورهای اروپایی پس از انقلاب ادامه داشته ولی در دو، سه سال اخیر وقفه ای ایجاد شده بود که آن نیز به واسطه تحریم هایی بود که بر علیه ایران اعمال شد.

وی تصریح کرد: بالاخره ارتباط ایران با کشورهای اروپایی مجددا برقرار شده و این کشورها برای ارتباط با ایران و ظرفیت هایی که ایران دارد از یکدیگر سبقت می گیرد.

ولایتی با بیان اینکه ایران به عنوان یکی از کشورهای تاثیرگذار در منطقه مورد علاقه کشورهای اروپایی است، اظهار داشت: ایران از ظرفیت های بالایی برخوردار است و ما کشوری را نمی شناسیم که تا این میزان ظرفیت داشته باشد.

رئیس مرکز تحقیقات و استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به مسائل منطقه ای خاطرنشان کرد: بدون حضور ایران امکان حل مسائل منطقه ای وجود ندارد. ایران با حسن نیت برای حل مسائل منطقه ای تلاش می کند.

در ادامه وزیرامورخارجه اسپانیا، ضمن تشکر از ولایتی گفت:  در این دیدار ما را در جریان تازه ترین تحولات بین المللی و منطقه ای قرار گرفتیم.

وی افزود: همچنین در این دیدار از موسسه مطالعاتی اسپانیایی که همپای مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام است، برای حضور در ایران و بررسی مسائل منطقه ای و بین المللی دعوت شد.

بنابر این گزارش علی اکبر ولایتی پیش از حضور در جمع خبرنگاران در دیدار با وزیرخارجه اسپانیا گفت: از۴ سال پیش دخالت برخی از دولت های منطقه ای و غربی باعث بی ثباتی سوریه شد. از ابتدای این مشکلات تاکید ایران بر حضور دولت مستقل در این کشور بوده است.

ولایتی گفت: با وجود یک دولت مستحکم امکان برگزاری گفتگوها در سوریه بود اما برخی کشورها به سرنگونی بشار اسد تاکید داشتند و این اشتباه این کشورها بود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر جهان متوجه این اعمال شده است، تصریح کرد: جنگجویانی از ۸۰ کشور جهان امروز در سوریه حضور دارند و هیچ راه حل نظامی درسوریه وجود ندارد. تنها راه حل این بحرا اجرای روش های دموکراتیک است.

ولایتی با تاکید بر اینکه هیچ کس مانند بشار اسد نمی تواند سوریه را از این وضعیت نجات دهد اظهار داشت: اعضای شورای امنیت، کشورهای همسایه و منطقه باید برای یافتن راه حل تلاش کنند.

همچنین وزیرخارجه اسپانیا نیز در دیدار با ولایتی با ابراز خرسندی به خاطر حضور در ایران گفت: اولین هیئت اسپانیایی ۴ قرن پیش و در زمان صفویه در ایران سفر کرده بود.

وی با مثبت خواندن سفر خود به ایران اظهار داشت: تا اینجا سفر خوب پیش رفته است و مذاکراتی درباره نحوه اجرای توافق داشتیم.

وزیرخارجه اسپانیا گفت: کشورهای عضو اتحادیه اروپا در مورد سهمیه اعضای این اتحادیه برای پذیرش تعداد پناهندگان، مذاکراتی انجام داده اند که باید راه حل کارآمدی برای این بحران پیدا کرد.

نظر شما