شناسهٔ خبر: 108795 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: افکارنیوز

نعمت‌زاده چرا خودروسازان را مجبور به ارتقای کیفیت نمی‌کند؟

نعمت زاده431 تکذیب‌ها و سخنان ضد و نقیض در روزهای گذشته از دولتی که آمد با کلید خود، امید و اعتماد را به جامعه باز گرداند، به اوج خود رسیده است.

به گزارش «نماینده»، تکذیب‌ها و سخنان ضد و نقیض در روزهای گذشته از دولتی که آمد با کلید خود، امید و اعتماد را به جامعه باز گرداند، به اوج خود رسیده است. یک نمونه این ماجراها، سخنی که محمدرضا نعمت‌زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت در هفته گذشته در جمع خبرنگاران در واکنش به کمپین «خرید خودرو صفر ممنوع» مطرح کرد.
در خبرهایی که تمام رسانه‌های حاضر در نشست خبری نعمت‌زاده منتشر کردند، از زبان وی آمده است که «این یک خیانت است که کمپینی برعلیه تولید داخلی راه بیندازیم، چراکه این موضوع یک بی‌انصافی بر علیه خودروسازان داخلی بوده است.» نعمت‌زاده، راه‌اندازی این کمپین را یک فعل حرام و مغایر با مصالح ملی دانسته و تاکید کرده بود: «راه‌اندازی چنین کمپین‌هایی یک عمل ضدانقلاب است.»
این اظهارنظر نعمت‌زاده بلافاصله با واکنش تند افکارعمومی مواجه شد؛ به طوری که مردم از حسن روحانی، رییس‌جمهور درخواست تغییر وزیر صنعت، معدن و تجارت را داشتند و عنوان می‌کردند که پیرترین وزیر کابینه روحانی نتوانسته تاکنون خواسته‌های آن را برآورده کند؛ به خصوص این‌که در رابطه با موضوعی که میلیون‌ها ایرانی دنبال می‌کردند، چنین اظهارنظری را داشته است.
در این میان، موضوع زمانی جالب شد که دو روز بعد از این اظهارنظر، روابط‌عمومی وزارت صنعت، معدن و تجارت در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که بخشی از سخنان نعمت‌زاده را رسانه‌ها منتشر نکرده‌اند.
یک اطلاعیه و چندین ابهام
براساس اطلاعیه مرکز روابط‌عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت صنعت، معدن و تجارت، «نعمت‌زاده در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران در مورد شرایط خودروسازان و انتظارات به وجودآمده پاسخ داده است که مردم محقند، مردم ولی نعمت ما هستند و هم درست فکر می‌کنند و درست عمل می‌کنند و چنین انتظاری طبیعی است. قطعا هر بنگاه اقتصادی باید فکر مشتری و بازارش باشد، ولی قیمت‌گذاری برعهده شورای رقابت است، اما با اینکه مدارک مستندی کارخانه‌ها ارائه داده‌اند و حسابرس قانونی دارند، منتها چون همزمان با انتظارات مردم از توافقات هسته‌ای بود و من هم دنبال گران کردن نبودم آنها (شورای رقابت) دست نگه داشتند و خود این یعنی کاهش قیمت، اما کمپین (حرکت سازمان یافته) نخریدن کالای داخلی گناه است، هر کسی کمپین کند که از داخل هر گونه کالای تولید ملی را نخرد، درست مغایر مسائل ملی است. حالا نام نخریدن کالای داخلی و دسترنج کارگران زحمتکش ایرانی را کمپین گذاشتند.»
در ادامه این اطلاعیه آمده است؛ «رهبر معظم انقلاب و همه می‌گویند از تولید داخلی مصرف کنید، بعد در رسانه‌ها و دنیای مجازی بیاییم کمپین ضد خرید داخلی راه بیاندازیم، مثل این‌که بیاییم کمپین برعلیه تولید ملی، اقتصاد ملی، اشتغال جوانان راه بیاندازیم، این‌که معنا ندارد. این خیانت است که ما علیه تولید داخلی کمپین راه بیندازیم. هنر ما این است که با افزایش تولید، به کشور خدمت کنیم. اگر کسی چنین کمپینی را دنبال کند، به نیروی انسانی، اشتغال و درآمد ملی خیانت می‌کند.»
چرا فایل صدای نعمت‌زاده را منتشر نمی‌شود؟
اما نکته جالب این‌جاست که هنوز چند ساعت از این اطلاعیه روابط عمومی وزارت صنعت، معدن و تجارت نگذشته بود که نعمت‌زاده به برنامه تیتر شبکه خبر آمد و در خصوص اظهارنظر خود درباره کمپین «خرید خودرو صفر ممنوع» عذرخواهی کرد.
وی عنوان کرد: «من عذرخواهی می‌کنم و به خریداران خودرو جسارت نکرده‌ام؛ اگرچه اعتقاد داشت که متن صحبت‌های خود را پیاده کرده و آنچه را که در حضور خبرنگاران بیان کرده، این بوده است که مردم محق هستند و مردم ولی نعمت ما هستند.»
این اظهارنظر از برخی جهات قابل نقد است؛ این‌که اگر نعمت‌زاده چنین سخنی را نگفته است، چرا عذرخواهی می‌کند و یا این‌که برای این‌که نشان دهد حرف‌های او به‌درستی منتشر نشده، چرا فایل صدا و تصویر سخنان خود در این جلسه را منتشر نمی‌کند.
با این وجود، در چنین فضایی و در حالی که این بار دولت و رییس‌جمهور زیر فشار سخنان نعمت‌زاده از سوی افکارعمومی رفته بود، خبری منتشر مبنی بر این‌که رییس‌جمهور به نعمت‌زاده برای اصلاح سخنانش تذکر داده است. اما در مقابل، نعمت‌زاده چنین موضوعی را تکذیب کرد و گفت که رییس‌جمهور به من تذکر نداده است.
به جای حمایت از خودروسازان، آنها را مجبور به ارتقای کیفیت کنید
همه این‌ها نشان می‌دهد که در حال حاضر موضوعی که در حوزه اقتصاد باعث دلگیری و عصبانیت عمومی می‌شود که در نهایت مردم در زمانی که احساس می‌کنند صدای آنها شنیده نمی‌شود، به راه‌اندازی کمپینی متوسل می‌شوند، در میان دولتمردان جایگاه خاصی ندارد. در واقع به نظر می‌رسد برای کمپین‌هایی که مردم به راه می‌اندازند و نتیجه‌ای جز بهبود کیفیت و رعایت استانداردها ندارد، شان اجتماعی و سیاسی قایل نیستند.
این در حالی است که در دنیا مردم محق هستند در رابطه با یک کالا اعتراض خود را به شکل عمومی نشان دهند. برای مثال، همه ما داستان تحریم شیر توسط مردم آلمان را شنیده‌ایم. پس از آن‌که صنایع خصوصی و دولتی لبنیات کشور آلمان تصمیم به افزایش قیمت گرفتند، مردم آلمان اعتراض‌هایی اوایل گران‌فروشی شیر کردند، اما نه دولت توجهی می‌کرد و نه صنایع لبنیاتی.
بر این اساس، به طور خودجوش، مردم آلمان به مدت ۱۴ ماه لبنیات و مخصوصا شیر را از سفره‌های خود حذف کردند. صنایع لبنیاتی هیچ وقت فکر نمی‌کردند مردم آلمان باعث ورشکست شدن صنایع لبنیات آلمان می‌شود. بر این اساس، بعد از این اعتصاب ملی صنایع لبنیاتی و دولت از مردم به‌خاطر تمام مشکلات به وجود آمده عذرخواهی کرد.
یا این‌که چند سال قبل در شبکه‌های اجتماعی عربستان سعودی، فعالیت اعتراضی علیه قیمت مرغ تحت شعار «بگذار بگندد» شکل گرفته است؛ به طوری که برخی شهروندان معترض در توییتر و فیس‌بوک با راه‌اندازی کمپینی، به افزایش ۸ درصدی قیمت مرغ اعتراض کرده و خواستار عدم خرید این مواد غذایی شدند.
همه این‌ها نشان می‌دهد که به راه افتادن چنین حرکت‌های خودجوشی، اتفاقی جدید در ایران نیست و جایی که مردم دیگر نتوانند اعتماد کنند، به صورت خودجوش وارد عمل می‌شوند تا نتیجه‌ای که می‌خواهند، حاصل شود. بر این اساس، در حال حاضر می‌طلبد دولت به جای حمایت از تولیدکنندگان خودروهای بی‌کیفیت داخلی، خودروسازان را مجبور به ارتقای کیفیت محصولات خود کند.

نظر شما