شناسهٔ خبر: 108792 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: نامه

ایران، یگانه امیدِ حل بحران‌های منطقه‌ای

ایران43 مقامات اروپایی در حالی یکی پس از دیگر عازم تهران می‌شوند که تغییر لحن غربی‌ها در قبال تهران به عنوان یکی از نتایج تغییر رویکرد ایران در قبال جهان مشهود است.

به گزارش «نماینده»، خدیجه غبیشاوی، مهرآباد، پاستور و ساختمان وزارت خارجه این روزها و در امتداد ماه های اخیر ترافیک شلوغ دیپلماتیک را تجربه می کند؛ مقامات عالی رتبه منطقه ای و غربی در سفرهای «پسا توافق» و با شکست انزوای خودساخته سیاسی و اقتصادی در قبال جمهوری اسلامی ایران، عازم تهران می شوند.
هیئت های دیپلماتیک و اقتصادی از مرکز و غرب اروپا تا شرق آسیاو خاورمیانه در ماه های اخیر و به بهانه امضای توافق هسته ای میان ایران و غرب عازم پاویون فرودگاه مهرآباد تهران شدند تا با ربودن گوی سبقت از دیگر رقبا خود را برای حضور در بازارهای ثروتمند ایران تثبیت کنند و از فرصت بی نظیر ایران در رسیدن به تفاهم و توافق با غرب در عرصه دیپلماتیک بهره ببرند؛ چه برای مبارزه با تررویسم و چه برقراری ثبات در منطقه خاورمیانه.
هانس فیشر، رئیس جمهوری اتریش عالی ترین مقام غربی است که قرار است طی ۳ روز حضور در ایران مهمان دولتی ها باشد؛ رئیس جمهوری اتریش به دعوت حسن روحانی رئیس جمهوری ایران امروز (دوشنبه) در راس هیاتی عالی رتبه متشکل از نمایندگان ۱۳۰ شرکت این کشور به تهران سفر خواهد کرد.
پس از ۱۱ سال، فیشر نخستین رئیس یک دولت اروپایی است که به ایران سفر می کند. اتریش، کشوری که نامش با توافق هسته ای ایران گره خورده خود را برای حضوری موثر در ایران در شرایط پسا تحریم آماده می کند؛ سفر فیشر به ایران البته بی حاشیه هم نیست و گروه های همچون یهودیان اتریش به شدت این سفر را به بهانه های حقوق بشری به باد انتقاد گرفته اند.
فیشر در سخنانی پیش از سفر به تهران با دفاع از انجام این سفر بر روابط خوب میان ایران و اتریش در گذشته تاکید کرد و گفت: اروپا علاقه مند به داشتن روابط خوب و صلح آمیز با ایران است و ما هم بسیار علاقه مندیم که ایران در ایجاد صلح و ثبات در خاورمیانه و منطقه شرکت و همکاری داشته باشد و از تلاش های ایران برای یافتن راه حل منصفانه و عاقلانه در سوریه و پایان دادن به این جنگ وحشتناک استقبال خواهد شد.
رئیس جمهور اتریش با بیان اینکه ما اکنون این شانس را داریم که بعد از تصویب نهایی توافق نامه وین، فصل های بسیار جدیدی در روابط با ایران در همه زمینه ها باز کنیم، تاکید کرد: یکی از اهداف سفر من و هیات همراه به ایران، تقویت و توسعه همکاریها در تمامی زمینه های سیاسی، علمی، اقتصادی و فرهنگی است تا کانال های جدیدی باز کنیم.
وی درباره توافق وین نیز به خبرنگار صداو سیما در وین گفت: من توافق مذاکرات هسته ای در وین را بسیار مثبت می دانم و مذاکرات بسیار سختی بود و همه طرفین مذاکره کننده، اصول مشخصی داشتند و این برای یافتن یک راه حل ضروری بود و چنانچه مذاکرات با شکست مواجه می شد علاوه بر دلسردی طرفین، زمینه های ایجاد تفاهم در آینده نیز از بین می رفت و این امر بروز تنش در سطح وسیعتری را موجب می شد.
معاون صدراعظم اتریش، وزیر خارجه این کشور و همسر هانس فیشر رئیس جمهوری اتریش را در این سفر همراهی می کنند، این برای دومین بار است که وی به ایران سفر می کند، فیشر ۱۵ سال پیش و به عنوان رئیس مجلس اتریش به ایران سفر و از شهرهای تهران و اصفهان دیدار کرده بود.
نگاهی به اظهارات فیشر پیش از عزیمت به تهران و همچنین اظهارات دیگر مقامات غربی که در هفته های اخیر عازم تهران شدند نشان می دهد که غرب رویکردی کاملا متقاوت مبتنی بر احترام در قبال ایران در پیش گرفته است؛ این موضوع را وزیر خارجه و رئیس جمهوری کشورمان نیز بارها عنوان کرده اند؛ تاکید بر نقش ایران در منطقه به عنوان یک بازیگر کلیدی، لزوم همراهی و همکاری ایران با غرب برای حل بحران های منطقه ای و اذعان به محوریت نقش ایران برای برقراری صلح و ثبات در منطقه را می توان شاه کلید سخنان مقامات غربی در سفر به ایران خواند، موضوعی که یکی از نتایج مهم توافق هسته ای و نشستن موفقیت آمیز دیپلمات های کشورمان پای میز مذاکره و رویکرد جدید دولت روحانی پس از انتخابات ۹۲ در قبال منطقه و جهان خواند.
از سوی دیگر قرار است امروز دوشنبه، سه وزیر کابینه اسپانیا نیز به تهران سفر کنند. وزیر امور خارجه، وزیر عمران و وزیر صنعت، انرژی و گردشگری اسپانیا امروز در تهران خواهند بود تا با مقامات کشورمان دیدار و گفت وگو کنند.
به گقته سفیر کشورمان در اسپانیا قرار است در این دیدار ها درباره همکاری در طرح قطار شهری تهران – کرج – قزوین، اتصال ریلی پایتخت به شهرهای پیرامون پایتخت و نوسازی و افزایش سرعت ناوگان قطار کشور، رایزنی دو کشور در رابطه با موضوع هسته‌ای، مباحث جذب توریسم و توسعه صنعت گردشگری و توسعه طرح‌های مرتبط با حوزه انرژی جزء بحث و بررسی صورت بگیرد.

نظر شما