شناسهٔ خبر: 108786 - سرویس فرهنگ
نسخه قابل چاپ منبع: میزان

رتبه ۹۷ام ایران در صنعت گردشگری/ وضعیت ایران در میان کشورهای همسایه چگونه است؟ + جدول

گردشگری43 طبق گزارش رقابت پذیری و گردشگری مجمع جهانی اقتصاد در سال ۲۰۱۵، ایران در میان ۱۴۱ کشور رتبه ۹۷ ام را به خود اختصاص داده است.

به گزارش «نماینده»، بر اساس گزارش رقابت پذیری و گردشگری مجمع جهانی اقتصاد در سال ۲۰۱۵، ایران در میان ۱۴۱ کشور رتبه ۹۷ ام را به خود اختصاص داده است. در میان ارکان ایران، بهترین عملکرد متعلق به رکن رقابت پذیری قیمتی با رتبه یک و ضعیف ترین عملکرد در ارکان به رکن اولویت دهی به سفر و گردشگری (رتبه ۱۳۰) و سپس رکن محیط کسب و کار و رکن زیرساخت خدمات گردشگری هر با رتبه ۱۱۹ تعلق دارد.
در میان گویه ها، شیوه ایدز (رتبه یک) مالیات بر بلیت و هزینه های فرودگاهی (رتبه ۳) را می توان به عنوان مهم ترین نقط قوت دانست. از سوی دیگر گویه های تخت های بیمارستانی و میزان مشارکت کارکنان زن هر دو با رتبه ۱۴۰، اولویت صنعت گردشگری برای دولت رتبه ۱۳۵ و میزان آموزش کارکنان رتبه ۱۳۴ جز ضعیف ترین گویه های ایران به شمار می روند.
در میان رقبای خاورمیانه و شمال آفریقا، امارات متحده عربی، قطر و بحرین به ترتیب سه رتبه برتر در میان ۱۶ کشور منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا هستند.
کشور ایران در منطقه رتبه ۱۲ ام را به خود اختصاص داده است. این در حالی است که رتبه نخست منطقه امارات است که در مقیاس جهانی در جایگاه ۲۴ ام قرار گرفته است.
ایران با نمره ۶.۶۲ از لحاظ رقابت پذیری قیمتی در منطقه نیز برتر است. پایین ترین نمره در میان رکن های ایران در منطقه رکن گشودگی بین المللی (۲.۱۴) است که رقم آن به میانگین منطقه ۲.۱۸ نزدیک و هنوز از بهترین عملکرد جهانی با نمره ۵.۲۵ فاصله دارد.
توجه به مولفه های فوق می تواند در اتخاذ سیاست های صحیح در حوزه گردشگری موثر باشد امری که یا در اولویت قرار گرفتن گردشگری در سیاست های کلی برنامه ششم هم اکنون یک ضرورت به شمر می رود.
جایگاه رقابتی گردشگری ایران در مقایسه با سه کشور نخست
جدول ذیل سه رتبه نخست در هر یک از ارکان را در مقایسه با رتبه ایران نشان می دهد:
جدول

نظر شما