شناسهٔ خبر: 108746 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه جوان

حجت الاسلام پژمان ‌فر:

خريد سوغاتي سبب غفلت زائر از اصل زيارت مي‌شود/خريد از بازار عربستان، گلوله براي مردم يمن مي‌شود

پژمانفر431 عضو كميسيون فرهنگی مجلس شورای اسلامی معتقد است كه خريدن سوغاتي جنبه ديگري هم دارد و آن اين است كه ما وقتي داريم مي رويم و از بازار عربستان خريد مي كنيم، اين سود دارد به دست كساني مي رسد كه خودشان عامل كشت و كشتار و نسل كشي مسلمانان در كشورهايي نظير عراق و يمن هستند...

به گزارش «نماینده» حجت الاسلام نصرالله پژمان ‌فر  در خصوص سخنان مقام معظم رهبري مبني بر تلف نکردن اوقات زیارت حجاج با گشت و گذار در بازار مکه و عدم خريد سوغاتي اظهارداشت: آنچه كه مسلم است، اتفاقي است كه امروز متاسفانه دارد در فرهنگ ما به صورت افراطي در جامعه ظهور و بروز پيدا مي كند و آن مسئله سوغاتي است كه البته اصل تهيه سوغاتي كار خوبي است كه يادآور آن منطقه باشد. در گذشته نيز اينچنين بوده است كه اگر كسي مسافرتي داشت از توليدات مكاني كه رفته بود كالاهايي را مي آوردند و تهيه مي كردند كه يادآور آن مكان باشد كه در سنت اسلامي نيز امري پسنديده است.

وي تصريح كرد: امروز مسئله سوغاتي آوردن از اين فضا خارج شده و تبديل به يك حركت تجملي و يك حركت متاسفانه منحرفي شده است كه گاهي اصلا زائر را از اصل زيارت مورد غفلت قرار مي دهد و به او آسيب مي رساند كه در حال حاضر عموما به اين شكل در آمده است.

عضو كميسيون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اينكه سفر حج يك سفر به يادماندني براي هر زائري است، بيان داشت: اگر خود حضور زائر را از لحاظ ريالي هم حساب كنيم يعني نگاه كنيم هر يك ساعت مفيدي كه زائر در اين سفر برايش وجود دارد و هزينه هاي قبل و بعد از زيارت را با آن چيزي كه مي خواهد به عنوان كالا و سوغاتي بخرد، انصافا نه سود اقتصادي و نه ارزشي دارد كه آن كالاي بنجلي كه در بازارها دارند به مردم ارائه مي كنند، ثمره اقتصادي دارد.

حجت الاسلام پژمان فر ادامه داد: منتهي اين مسئله جنبه ديگري هم دارد و آن اين است كه ما وقتي داريم مي رويم و از بازار عربستان خريد مي كنيم، اين سود دارد به دست كساني مي رسد كه خودشان عامل كشت و كشتار و نسل كشي مسلمانان در كشورهايي نظير عراق و يمن هستند و مرد و زن و كودك مسلمان را از دم تيغ مي گذرانند.

رییس کمیته رسانه کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی افزود: اگر كسي واقعا به اين موضوع توجه داشته باشد كه پول او تبديل به يك جريان و حربه اي براي كشتن كودكان و زنان و مردم بي گناه يمن مي شود، قطعا نسبت به اين موضوع پرهيز خواهد داشت و تلاش مي كند كه در اين سفر حداقل سود و حداقل خريد را از اين بازار داشته باشد چرا كه امروز بخش قابل توجهي از اين حمايت اقتصادي در نسل كشي مردم يمن و عراق و كل حركت هاي افراطي كه توسط جريان هايي مانند داعش و النصره انجام مي شود، هزينه مي شود و در حقيقت همان پول هايي است كه در عربستان دارد صرف مي شود.

وي اظهار كرد: من فكر مي كنم مردم ما بايد نشان دهند كه فقط براي موضوع حج در آنجا حضور پيدا كرده اند و دولت هم بايد شرايطي را فراهم كند كه همه ي مردم آن كالاهايي را كه قرار است زائران به عنوان سوغاتي به خانواده ها و اطرافيان خود هديه دهند، به راحتي بتوانند در داخل كشور آن ها را تهيه كنند و به ديگران برسانند.

حجت الاسلام پژمان فر در پاسخ به سوالي مبني بر راهكار مجلس براي حل اين موضوع نيز خاطرنشان كرد: ما جلسه اي را در هفته گذشته در اين خصوص برگزار كرديم و از جمله توصيه هايي كه داشتيم اين بود كه دولت بازارهايي را در داخل فراهم كند تا زائر قبل از عزيمت به سفر معنوي حج بتواند هر خريدي را كه مد نظرش است، انجام دهد؛ و همان طور كه زائر دارد براي مسافرت خودش كارهايي را انجام مي دهد و زاد و توشه اي را فراهم مي كند، يكي از كارهايشان نيز در صورت تمايل تهيه سوغاتي باشد تا وقتي برگشتند نيز با مشكلي مهيا نباشند.

عضو كميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي برگزاري بازارهاي داخلي براي زائران اعزامي به موسم حج را از دولت خواستار شد و گفت: در هر صورت اين بازارها تشكيل شود تا زائران چه قبل و چه بعد از سفر با مشكلي در اين خصوص مواجه نباشند و مسئولان برگزاري بتوانند به طور كامل به زوار خدمات رساني كنند.

نظر شما