شناسهٔ خبر: 108726 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

تأثیر گرد و غبار در کاهش طول عمر

گرد و غبار 43 معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر با هشدار در مورد اینکه گرد و غبار موجب کاهش طول عمر می‌شود، افزود: این پدیده در ایجاد بیماری‌های قلبی و عروقی مؤثر است به همین منظور استفاده از ماسک امری ضروری به شمار می‌رود.

به گزارش «نماینده»، عبدالمحمد خواجه‌ئیان ظهر امروز در نشست کمیته بهداشتی استان بوشهر اظهار داشت: قرار گرفتن افراد مبتلابه بیماری‌های تنفسی در معرض ریز گردها واکنش‌های حساسیتی و حملات آسم را تشدید می‌کند و همچنین می‌تواند موجب مشکلات تنفسی حادی شود.

رئیس مرکز بهداشت استان بوشهر با هشدار در مورد اینکه گردوغبار موجب کاهش طول عمر می‌شود، افزود: این پدیده در ایجاد بیماری‌های قلبی و عروقی مؤثر است.

وی بر عدم خروج از منزل در مواقع غیرضروری تأکید کرد و گفت: در صورت الزام از ماسک‌های ویژه‌ای که برای این منظور طراحی‌شده است که با عنوان P۱ و P۲ عرضه می‌شود، استفاده کنند.

خواجه‌ئیان اضافه کرد: در صورت نبودن ماسک، دستمالی را چند بار تازده و بعد از مرطوب کردن استفاده کنید.

وی گفت: نوزادان، کودکان، سالخوردگان، افراد مبتلابه بیماری‌های تنفسی مانند آسم، برونشیت، آمفیزم و بیماران قلبی آسیب‌پذیری بیشتری در برابر ریز گردها دارند.

این مقام مسئول بهداشتی با تأکید بر خودداری از ورزش‌های سنگین در زمان گردوغبار به‌ویژه اگر کسی مبتلا به بیماری‌های تنفسی است، تأکید کرد: در خانه یا محیط‌های بسته بمانید و درها و پنجره‌ها را بسته نگاه‌ دارید و در صورت امکان در اماکن دارای سیستم تهویه مطبوع بمانید.

خواجه‌ئیان اظهار داشت: اگر دارای آسم هستید یا نشانه‌هایی مانند کوتاهی تنفس، سرفه و خس خس کردن و درد قفسه سینه را مشاهده کردید، برنامه درمانی خود را دنبال کنید و اگر نشانه‌ها برطرف نشد با پزشک خود مشورت کنید.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر توصیه کرد: حتی‌الامکان از انجام سفرهای درون‌شهری خودداری کرده و به‌خصوص از خروج کودکان و سالمندان و بیماران تنفسی و قلبی جلوگیری کرده و در صورت ضرورت از ماسک استفاده کنید، همچنین  با توجه به کاهش میزان دید ناشی از گردوخاک، در هنگام رانندگی با سرعت مجاز رانندگی کنید.

نظر شما