شناسهٔ خبر: 108704 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

بانک‌ها رقیب تولید شدند

بانک ها 43 عضو شورای هماهنگی انجمن‌های تولیدکننده لوازم خانگی با تاکید بر اینکه بانکها رقیب سرسخت تولید شده‌اند، گفت: طرح‌های تحریک تقاضای خرید کالای داخلی بدون پشتوانه کارشناسی از سوی بانک مرکزی ابلاغ شده است.

به گزارش ننماینده»، محمدرضا دیانی در نشست خبری امروز خود با خبرنگاران با بیان اینکه این روزها فضای اقتصاد، فضایی بسیار پیچیده برای تولیدکنندگان شده است، گفت: بخش تولید و تجارت کشور در انتظار به سر می‌برد و این انتظار هر چقدر به طول انجامد، تبعات بیشتری را در اقتصاد ایران بروز و ظهور خواهد داد؛ بنابراین هم اکنون در یک دوران گذار برای رسیدن به شرایط پساتحریم به سر می‌بریم.

عضو شورای هماهنگی انجمن‌های تولیدکننده لوازم خانگی افزود: تحریم های ظالمانه غرب بر علیه ایران، فشار زیادی را بر روی بانکها و اقتصاد ایران داشته و روند توسعه و اشتغال را کند کرده است؛ این در حالی است که حضور هیات‌های تجاری در ایران هم بی حساب و کتاب نیست و نشانگر این است که هنوز امیدهای زیادی برای اقتصاد ایران وجود دارد و بنابراین بخش های مختلف اقتصادی باید متوجه این موضوع باشند که اقتصاد ایران روزهای خوبی را در پیش دارد.

وی تصریح کرد: پیام ما به دولت این است که دوران تحریم در حال سپری شدن است و باید برای پساتحریم برنامه داشته باشیم، ولی ما دوران گذار را سپری می‌کنیم و همه چیز بلاتکلیف است و بر این اساس برخی پیش بینی می‌کنند که دوران گذار ۶ ماه تا دو سال به طول می انجامد. این در حالی است که صندوق بین المللی پول رشد اقتصادی ایران را در سال جاری ۰.۵ درصد و بانک جهانی این رشد را ۰.۹ درصد پیش بینی کرده‌اند ضمن اینکه بانک جهانی بر این باور است که تورم از ۱۵.۵ درصد فعلی به ۱۷ درصد افزایش خواهد یافت.

به گفته دیانی، امروز صنایع ایران دچار بحران هایی شده اند که باید برای آنها چاره اندیشی کرد؛ بر همین اساس در صنعت لوازم خانگی دوران گذار از تحریم به پساتحریم را سپری می‌کنیم و نفت هم به ۴۳ دلار رسیده است که با نفت ۴۳ دلاری، عقب ماندگی بسیاری در عرصه بودجه های عمرانی ایجاد شده است.  

وی اظهار داشت: در این میان برخی مردم انتظار کاهش قیمت را دارند؛ در حالیکه نرخ ارز مبادلاتی حداقل ۲۰ درصد افزایش یافته و در کنار این هم، نرخ دستمزد،  مواد اولیه و انرژِی هم افزایش را تجربه می‌کند؛ بنابراین انتظار کاهش قیمت از تولید یک انتظار بی جا است و به نظر نمی رسد که بتوان از تولیدکنندگان توقع کاهش قیمت را داشت.

عضو شورای هماهنگی انجمن‌های تولیدکننده لوازم خانگی افزود: دولت باید سیاست ارز تک نرخی را پیاده سازی کند، اما به هرحال نخریدن کالا از سوی مردم هم راهکار نیست، چراکه اگر کالا مشتری نداشته باشد، تولید به شدت کاهش می یابد و هزینه های تمام شده صنعت بالا می رود، بنابراین کالا باز هم نسبت به قبل گران تر شده و رکود تشدید می شود، ضمن اینکه خیل عظیمی از بیکاران نیز به جامعه اضافه خواهند شد.

وی افزود: امروز تولیدکنندگان هیچ مکانیسمی برای کاهش قیمت ندارند چراکه صنایع داخلی بالادستی که مواد اولیه بخش تولید کشور را فراهم می کنند؛ نرخ کالاها و محصولات خود را با نرخ ارز محاسبه می کنند و بنابراین مواد اولیه افزایش قیمت را تجربه می کند؛ البته نرخ ارز هم یکی از عواملی است که تقاضا را متوقف کرده است؛ بنابراین بهترین روش این است که تزریق پول برای خرید کالا به مردم صورت گیرد و این تزریق پول البته به صورت آبیاری قطره ای عمل کند تا تورم هم در جامعه به دنبال نداشته باشد.

دیانی معتقد است: بانکداری الکترونیک باید بیش از هر زمان دیگری این روزها در اقتصاد کاربرد داشته باشد و نقش  آفرینی کند، به این معنا که اگر تزریق پولی برای خرید کالاهای داخلی صورت می گیرد از طریق بانکداری الکترونیک باشد که پولی عملا جابجا نشود که موجب تورم شود؛ ولی باید روی مکانیزم آن کار کرد. بانک مرکزی باید بر روی جزئیات اجرای طرحهای تحریک تقاضا، کار کارشناسی بیشتری صورت دهد.

وی همچنین در خصوص طرح بانک مرکزی برای تحریک تقاضا از سوی مردم با اختصاص وام هایی از سمت تولیدکنندگان گفت: این طرح با استقبال زیادی از سوی تولیدکنندگان مواجه نمی شود چراکه به تولیدکنندگان گفته شده تا کالاها را با ۱۸ درصد سود و اقساط ۳۶ ماهه به فروش برسانند و تضمین پرداخت آن را از بانک دریافت کنند؛ در حالیکه تولیدکنندگان این طرح را قبول نمی کنند؛ چراکه نقدینگی ندارند که تا ۳۶ ماه بتوانند کالا را بدون دریافت پول از دولت در اختیار مردم بگذارند.

دیانی ادامه داد: همه بخش های اقتصادی می توانند بر روی طرح های تحریک تقاضا کار کرده و بسیج شوند تا ظرف یک یا دو ماه کار به نتیجه برسد و تقاضای مردم تحریک شود، از سوی دیگر باید کیفیت تولیدات داخلی نیز به شدت ارتقا یابد و کف استانداردها نیز بالا رود.

نظر شما