شناسهٔ خبر: 108570 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

برآورد صندوق بین‌المللی پول نشان می‌دهد

بازگشت تورم ایران به ۱۷ درصد در سال آینده

تورم43 آمارهای صندوق بین‌المللی پول نشان داد که تورم ایران علی‌رغم نصف شدن در سال ۲۰۱۴ در سال جاری و سال بعد افزایش خواهد یافت و رتبه ایران از این لحاظ به چهارمین کشور پرتورم جهان بازخواهد گشت.

به گزارش «نماینده»، درحالی‌که نرخ تورم ایران بر اساس برآوردهای صندوق بین‌المللی در سال ۲۰۱۴ به نصف سال ۲۰۱۳، کاهش یافت و جایگاه ایران از این لحاظ در جهان بهبود یافت اما آمارهای این نهاد بین‌المللی از صعود تورم در سال‌های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ خبر می‌دهد.

بر اساس برآوردهای این نهاد بین‌المللی، ایران در سال ۲۰۱۲ رتبه نخست و در سال ۲۰۱۳ پس از ونزوئلا و سودان رتبه سوم نرخ تورم بالا در جهان را به خود اختصاص داده بود.

اما در سال ۲۰۱۴ با کاهش نرخ تورم از ۳۴.۷ درصد سال ۲۰۱۳ به ۱۵.۵ درصد، جایگاه خود را از این لحاظ در رتبه‌بندی جهانی در میان ۱۸۷ کشور جهان ۲ پله بهبود داد و در جایگاه پنجم قرار گرفت.

البته پیش‌بینی صندوق بین‌المللی پول از نرخ تورم ایران در سال ۲۰۱۵ افزایشی است و انتظار دارد که رقم نرخ ایران در سال جاری میلادی به ۱۶.۵ درصد و این رقم در سال ۲۰۱۶ به ۱۷ درصد افزایش یابد.

بر اساس برآوردهای صندوق بین‌المللی پول، امسال ایران پس از ونزوئلا، اوکراین، سودان جنوبی، بلاروس، سودان، آرژانتین، روسیه و مالاوی در جایگاه نهم کشورهای با تورم بالا قرار می‌گیرد و در سال ۲۰۱۶ به جایگاه چهارم باز می‌گردد.

در سال ۲۰۱۶ تنها، سه کشور ونزوئلا، آرژانتین و بلاروس تورم بالاتری از ایران دارند.

نظرات مخاطبان 0 1

  • ۱۳۹۴-۰۶-۱۵ ۱۵:۳۸ 0 0

    می فرمودند تورم تک رقمی میشود جوک بود طبق معمول 
                                

نظر شما